Zhruba půl roku trval test, který prakticky rozdělil hlavní stránku Facebooku na dvě. Vedle klasického News Feedu to byla část s názvem Explore Feed. Ta měla uživateli přinášet personalizovaný obsah ze zdrojů mimo jeho okruh přátel či oblíbených stránek.
Test probíhal v šesti zemích světa včetně Slovenska. Lidé ale podle Facebooku dali v průzkumech najevo, že si nepřejí, aby byl jejich obsah rozložen mezi dva News Feedy; jeden s příspěvky od přátel a rodiny a druhý s materiálem od médií či značek.
„Jsou tam memy ukradené z jiných platforem, několik měsíců stará virální videa, články z Fox News a Mashable, které jste viděli jinde a s nezájmem přešli, a nekonečný tok hloupostí nasdílených z facebookové stránky George Takeiho. Jestli si Facebook myslí, že to je to, co chci vidět, pak má o mně velmi nízké mínění,“ napsal tehdy o testu Facebooku americký web Quartz.
„Zkoušíme hodně nápadů - některé dopadnou dobře a spustíme je, jiné nefungují a upustíme od nich. Dnes se zbavujeme něčeho, co nefungovalo: testu Explore Feedu,“ napsal na twitter Adam Mosseri, který má ve firmě na starosti vývoj hlavní stránky.
Jako Explore Feed byl označován sekundární tok příspěvků z komerčních účtů, kde se uživatelům zobrazoval obsah, který algoritmus sociální sítě vyhodnotil jakožto zajímavý pro daného jedince. Okamžitě po jeho uvedení se však objevily stížnosti, že nová služba nabízí jen nepravdivé senzační zprávy a naprosté banality.
„Dali jste nám odpověď: Lidé nechtějí dva oddělené feedy. V průzkumech nám lidé řekli, že byli méně spokojeni s příspěvky, které se jim zobrazují, a to, že měli dva oddělené feedy jim reálně nepomohlo ve zlepšení kontaktu s rodinou a přáteli,“ napsal Facebook.
Facebook spustil test na podzim 2017 tajně a zejména v redakcích v zapojených zemích poté vypukla panika, když médiím na webové stránky ze dne na den přestali chodit lidé, kterým se už příspěvky nezobrazovaly v hlavní nabídce. Také se objevily zprávy, že nový systém pomáhá šíření falešných zpráv, které zpravidla generují větší aktivitu uživatelů. „Lidé obvykle nesdílejí nudné zprávy s nudnými fakty,“ řekl tehdy Filip Struhárik ze slovenského Denníku N, který se dlouhodobě věnuje problematice sociálních sítí.
Změny přímo na hlavní stránce
„Myslíme si, že nedávné změny provedené na News Feedu, které kladou větší důraz na smysluplné sociální interakce, jsou lepší odpovědí na zpětnou vazbu, kterou jsme od lidí dostali ve smyslu, že chtějí vidět víc od přátel a rodiny,“ napsal Facebook. Tyto změny samy o sobě prý omezují přísun obsahu od firem, značek nebo médií.
Firma je oznámila v polovině prosince jako změny v algoritmu, jenž připravuje příspěvky, zprávy a reklamy, které pak uživatelé vidí na své stránce. Firma tím chtěla uživatelům zpřístupnit více příspěvků přátel a méně nereklamních sdělení různých podniků, médií a politických skupin.
„Jednou z oblastí, na které se budeme v roce 2018 soustředit, bude zajistit, aby byl čas, který všichni trávíme na Facebooku, dobře stráveným časem,“ napsal v lednu šéf Facebooku Zuckerberg.