Facebook nově k obsahu z některých ruských, čínských a dalších médií připojuje upozornění, že dané redakce jsou částečně nebo zcela kontrolované státem.
Nasazení novinky je rozděleno do několika fází. Nejdříve se stala součástí tzv. knihovny reklam a facebookových stránek jednotlivých organizací i mimo Spojené státy. Podle agentury AP se změna ihned týkala asi dvou set stránek, včetně těch patřících ruskému webu Sputnik, čínské zpravodajské agentuře Nová Čína a íránské Press TV.
U příspěvků vybraných médií na domovských stránkách uživatelů se toto upozornění objeví později, ale zatím jen ve Spojených státech.
Například na profilu ruského Sputniku se nyní čeští uživatelé v okénku „Transparentnost stránek“ dočtou, že tato státem financovaná televizní stanice patří mezi „státem kontrolovaná média v zemi Rusko“.
Podrobnější popisek pak uvádí: „Tento vydavatel zcela nebo částečně podléhá ediční kontrole státu. Je to určeno celou řadou faktorů, zejména financováním, strukturou a novinářskými standardy.“
Podle šéfa bezpečnostního oddělení Facebooku Nathaniela Gleichera by uživatelé měli mít přehled o tom, zda zprávy, které se jim zobrazují, pocházejí od média, které „může být pod vlivem vlády“.
Facebook prý opatření připravoval ve spolupráci s desítkami expertů na média, jejich regulaci, či lidská práva. Rozhodnutí o zahrnutí určité organizace mezi státem kontrolované vydavatele pak vychází nejen z analýzy ekonomického pozadí, ale také z informací o vedení dané redakce, jejím deklarovaném poslání či edičních zásadách.
„Jestliže dojdeme k závěru, že existuje dostatek ochranných mechanismů pro zajištění ediční nezávislosti, označení nepoužijeme,“ napsal Gleicher.
Popisky o státní kontrole nebyly ihned aplikovány do proudu „vybraných příspěvků“, který je hlavním způsobem konzumace obsahu na facebooku, a není jasné, kdy se tak stane u neamerických uživatelů. „Ve Spojených státech se označení začne zobrazovat v následujícím týdnu,“ avizoval Gleicher.
Facebook zároveň plánuje vyznačovat placená sdělení zadaná médii považovanými za státem ovládaná. V USA pak reklamy od těchto organizací v souvislosti s blížícími se volbami zcela zakáže, ačkoli připouští, že „státem kontrolovaná média zřídkakdy cílí reklamy na Spojené státy“.
Podobné kroky učinily v poslední době i jiné sociální sítě, připomněla televize CNN. YouTube začal obsah pocházející od státních médií označovat už v roce 2018. Twitter minulé léto přestal přijímat reklamy od státem kontrolovaných zpravodajských organizací, jejich běžné příspěvky ale zatím neopatřuje speciálním upozorněním.