Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Fáma, která zabírá: Braňte se novým podmínkám Facebooku

  0:04aktualizováno  0:04
Sociální síť Facebook bude počátkem roku 2015 měnit podmínky použití. Lidé na to podobně jako v minulosti reagují šířením textu, který má údajně vykázat americkou společnost do patřičných mezí a ochránit vaše autorská práva. Opravdu byste chtěli, aby to tak fungovalo?

Na zeď si můžete pověsit, co chcete, ale nemá to žádný vliv. | foto: montáž: Michal Barák, iDNES.czProfimedia.cz

„Hrůza, Facebook bude placený, přidejte se do této skupiny, abyste vyjádřili svůj nesouhlas!“ Tak vypadá jeden z mýtů, který koluje po největší sociální síti snad už od jejího založení, a i po deseti letech se pořád najdou uživatelé, kteří na fámu skočí. Moc jich naštěstí není, i když možná mezi kontakty někoho takového máte.

Změna podmínek

Změny se týkají především přehlednosti a jiného formulování pravidel. Např. debatovaný dodatek o tom, že Facebook může „použít jméno, profilovou fotku (...) ve spojení s komerčním (...) obsahem,“ už byl i v předchozích podmínkách.

Zvěst, která se šíří po Facebooku nyní, je trochu sofistikovanější, a proto se na ni nachytává více lidí. Snad i proto, že naráží na změnu podmínek používání Facebooku od 1. ledna 2015, což dává zdání aktuálnosti, a tedy i akutnosti.

Přeprodávání fotek?

Jeden z teoreticky možných a děsivě znějících výkladů podmínek (starých i nových) je možnost Facebooku „přeprodávat“ váš obsah inzerentům.

Můžeme se proto setkat s mnoha uživateli, kteří chtějí svá data ochránit a na svůj profil vloží nějakou variantu tohoto textu, který po webu koluje už minimálně od roku 2012: „V reakci na novou politiku FB vás informuji, že všechny mé osobní údaje ...“

Zkopírovali byste si tohle na zeď?

Protože původní text, který se šíří po Facebooku, obsahuje řadu nepřesností, dovolili jsme si pro vás sestavit formulaci, která lépe vystihuje skutečnost a zároveň zvyšuje informační hodnotu tohoto textu pro vaše kontakty. Po přečtení jistě pochopíte, že je to na hlavu postavené.

V reakci na nové podmínky Facebooku chci upozornit společnost Facebook, že všechny mé osobní údaje, obrázky, fotky, nápady, komentáře a odkazy jsou předmětem mých autorských práv. Tedy samozřejmě kromě těch věcí, které jsem jen někde vzal a zkopíroval, pochopitelně bez uvedení zdroje.  Věřím, že tím, že tohle zkopíruji na svůj profil, udělal jsem vše pro to, aby se na mě nevztahovala pravidla, se kterými jsem souhlasil (a abych tuto důvěru upevnil, odkážu na nějaký dokument, třeba na Evropskou dohodu o vzdělávání sester ze Štrasburku z roku 1972). Jsem přesvědčen, že Facebook kvůli tomuto textu změní své chování (protože čte každou moji zprávu jednotlivě) a vytvoří podmínky speciálně pro mě na míru.

Zároveň s tím chci vás - své přátele, kamarády, kolegy i lidi, které jsem si přidal omylem a už nemám čas je vymazat - informovat, že nemám rád, když se věci mění. Takže ani já nebudu měnit své návyky a na Facebooku se budu chovat jako doposud. Nebudu ani nadále věnovat pozornost nastavení soukromí u jednotlivých příspěvků, jsem odhodlán nadále psát soukromé vzkazy na zeď a nemíním se vzdát svého práva stěžovat si na to, jak Facebook mění mezilidskou komunikaci k horšímu. Například tím, že lidé sdílejí dlouhé odstavce textu, aniž by je četli nebo jim rozuměli.

Každý, kdo tento text čte - nebo jej alespoň zběžně prolétl očima - jej může zkopírovat na svůj profil na Facebooku. Díky tomu se tento po všech stránkách nesmyslný blábol může dostat mezi více lidí. Tento text jsem napsal (nebo vložil) svými vlastními prsty a jeho platnost potvrzuji svým palcem nahoru.

Doufáme, že tento text je dostatečně přesný a jeho zkopírováním a šířením zajistíme vyšší povědomí o změně pravidel na Facebooku.

A teď vážně. Co se mění? Co udělat pro ochranu dat?

Samozřejmě nechceme říci, že uživatelé si nemají všímat změn, které Facebook připravil. Nové podmínky jsou k dispozici v češtině a existuje i verze psaná relativně přístupným jazykem. Pokud vás zajímají, můžete si je prostudovat. Facebook je po deseti letech fungování celkem komplexní a podmínek a vysvětlujících stránek má pro vás hned několik.

Obrázky slouží zároveň jako odkazy přímo na Facebook:

Podmínky a zásady - rozcestník

Podmínky a zásady - rozcestník

Principy Facebooku

Principy Facebooku

Zásady používání dat - aktualizace

Zásady používání dat - aktualizace

Základní podmínky Facebooku

Základní podmínky Facebooku

Facebook skutečně má podle uživatelem odsouhlasených podmínek právo použít vaše údaje pro propagaci např. značky svých inzerentů. Jak to může vypadat? Vaše fotka a vaše jméno se objeví vašim přátelům třeba vedle placené reklamy firmy, které jste dali palec nahoru (“To se mi líbí“, neboli „like“). To se děje už dlouho a nezdá se, že by to někomu vadilo. Jen je třeba vědět, že „lajky“, které rozdáváte, jsou veřejné a že tím vlastně souhlasíte s tím, aby se vaším souhlasem mohla firma chlubit a použít jej jako páku na vaše kontakty.

Není vyloučeno, že podmínky (napsané velmi obecně) umožňují Facebooku i jiný druh zacházení s vašimi daty. Stále ale můžete určit, kdo vaše data uvidí. A to je asi nejdůležitější rada: zkontrolujte si, zda máte soukromí nastavené tak, aby to vyhovovalo způsobu, kterým Facebook chcete používat. Pro mnohé to znamená zkontrolovat stránku se soukromím a podívat se, které aplikace mají přístup k profilu a k datům.

U jednotlivých příspěvků můžete ovlivnit, kdo je uvidí.

U statusů a fotek můžete zvolit, kdo je uvidí.

Nastavení můžete provést i obecně.

Nastavení můžete provést i obecně.

Také u každé jednotlivé fotografie nebo statusu můžete zvolit, komu bude obsah přístupný. Nastavení lze zpětně měnit. A pokud máte data či fotografie, které za žádných okolností nechcete dát do rukou Facebooku, tak je na jejich servery zkrátka vůbec nenahrávejte. Využít můžete jiné galerie a na ni pak pouze odkázat.

Přečtením tohoto článku souhlasíte s tím, že nebudete poplašeně reagovat na zprávy o tom, že Facebook bude prodávat vaše fotky do fotobank. Ne snad proto, že by nemohl, ale zkrátka proto, že se mu to nevyplatí.

Autor:


Nejčtenější

„Tak mě zastřel!“ vykřikl ruský voják a zavraždil šestnáctiletého kluka

Vražedná zbraň. Touto pistolí Stečkin APS zastřelil opilý ruský voják Rudněv v...

„Teď v Československu platí sovětské zákony,“ řekl ruský generál vyšetřovatel Veřejné bezpečnosti, když pátrali po...

Zabil je výbuch ruského tanku v centru Prahy. KSČ ničila životy pozůstalým

Tanky typové řady T-54/55, ten blíž k fotografovi evidentně neschopný pohybu,...

Zatímco na pražské Vinohradské třídě hořel a vybuchoval tank, zmatení ruští vojáci na Václavském náměstí zahájili palbu...



Tento pancíř dá tankistům pocit bezpečí a jistoty. Ale bude to stačit?

SMART PROTech na tanku Leopard 2

Německá firma IBD Deisenroth Engineering (IBD) představila prototyp balistické ochrany SMART PROTech pro obrněná...

Úspěšný start. Sonda míří ke Slunci tak blízko, jako žádná předtím

Úspěšný start rakety Delta IV Heavy 12.8.2018 v 9:31 se sondou Parker Solar...

V neděli ráno se ke Slunci vydala unikátní sonda Parker Solar Probe. Měla by se přiblížit k naší hvězdě podstatně blíže...

Sulfan jako lék? V lidských buňkách možná pomáhá zvrátit stárnutí

Klíč k procesu stárnutí tkví v DNA.

Tým vědců zkoumající jednu z příčin stárnutí oznámil úspěch, a to přímo na lidských buňkách v laboratorních podmínkách....

Další z rubriky

Facebooku se daří jako mobilnímu prohlížeči, ale návštěvnost mu stále klesá

Logo společnosti Facebook

Interní webové zobrazení aplikace Facebooku je ve Spojených státech třetím nejpoužívanějším mobilním prohlížečem....

Start-up televize pro přenosné přístroje získala podporu miliardu dolarů

Logo holdingu WndrCo.

Jmenuje se NewTV a v tomto začínajícím projektu streamovací televize se zhlédli velcí hráči Hollywoodu.

Facebook a Instagram vám pohlídají, kolik času na nich strávíte

Nová funkce pro kontrolu stráveného času na Facebooku

Facebook a Instagram spouští funkci, která vám ukáže, kolik času na nich trávíte.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz