Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Facebook bude v Německu označovat falešné zprávy, spolupracuje s novináři

  15:48aktualizováno  15:48
Sociální síť Facebook oznámila, že v následujících týdnech začne opatřovat tzv. falešné zprávy zvláštním označením. Německý ministr spravedlnosti Facebook už v minulosti žádal, aby dodržoval evropské zákony o pomluvě.

Ilustrační snímek | foto: Reuters

„Velmi opatrně pracujeme na řešení problému falešných zpráv. Zaměřili jsme se na falešné zprávy šířené spammery,“ píše Facebook v oficiálním prohlášení (v němčině). „Přidali jsme také posudky nezávislých třetích stran, které se zabývají nezávislým ověřováním zpráv.“ Novinku spustí v následujících týdnech.

Označení sporné zprávy.na Facebooku po kontrole faktů.

Označení sporné zprávy.na Facebooku po kontrole faktů

Stejně jako v USA, kde Facebook podobnou funkci spustil minulý měsíc, spoléhá Facebook i v Německu na posudky tzv. fact-checkerů (tedy ověřovačů faktičnosti), kteří se řídí zásadami definovanými novinářským institutem Poynter (Fact-Checking Guidelines). V Německu se k těmto zásadám hlásí například nezisková služba Correctiv, „první německá investigativní redakce v německy mluvícím světě“, která je financována z příspěvků jednotlivých dárců. Do budoucna Facebook plánuje spolupracovat s více ověřovači: „Jakmile se do programu institutu Poynter zapojí více organizací, přidáme je mezi ověřovače i v Německu,“ uvedl Facebook.

Rychlejší upozorňování a méně falšování

Možnost nahlášení falešných zpráv.na Facebooku

Možnost nahlášení falešných zpráv na Facebooku

Němečtí uživatelé Facebooku také získají rychlejší možnost upozorňovat na příspěvky, které budou považovat za smyšlené. Pokud jejich domněnku potvrdí vnější ověřovač, bude daný příspěvek označen jako „sporný“ a bude doplněn označením. Uživatelé zároveň obdrží varování, pokud budou chtít takovéto příspěvky sdílet. Sdílení takových zpráv je však možné i nadále.

Facebook zároveň hledá způsoby, jak omezit výdělečnost spamováním. Zprávy, které se tváří, že pocházejí z důvěryhodných zdrojů, už nebudou moci zfalšovat svůj původ, ujistil Facebook.

Facebook podle BBC musí v Německu splňovat přísnější požadavky kvůli odlišným zákonům týkajícím se pomluvy, které jsou v USA mírnější. Německá vláda má také obavy, že letošní parlamentní volby by mohly být ovlivněny falešnými zprávami. Minulý měsíc oznámila, že chystá zákon, který by umožnil vyměřit Facebooku za šíření falešných zpráv pokutu až půl milionu eur (13,5 milionu korun). Německý ministr spravedlnosti Heiko Maas v rozhovoru s listem Welt am Sonntag uvedl, že falešné zprávy představují nebezpečí pro „naši kulturu diskuse“. Dodal, že lidem zodpovědným za šíření falešných zpráv by v mimořádných případech mohlo hrozit až pět let vězení. „Nemůže být v zájmu Facebooku, aby tato platforma byla zneužívána k šíření lží a k nenávistným kampaním,“ řekl ministr.

Autoři: ,


Nejčtenější

Vdechl život zapomenuté technologii, na jeho hodiny je pořadník

Moderní digitrony jsou nádherným designovým prvkem.

Historická technologie ve zcela moderním precizním provedení. Digitronové hodiny „Nixie Clock“ Dalibora Farného slaví...

Byl to nejbohatší šlechtic své doby, teď archeologové objevili jeho hrobku

Díváte se na takzvaný radarogram. To je výstup z měření georadarem na profilu...

V následujících dnech se dozvíme, zda tušení týmu českých archeologů, že objevili dosud neznámou hrobku nejbohatšího...



Fascinující paradox: český kutil vyrábí funkční parní stroje ze skla

Skleněné parní stroje z dílny Michala Zahradníka

Michal Zahradník je český sklář osmé generace. Od roku 1991 kromě obvyklých sklářských výrobků ve své dílně vyrábí i...

Eurotank bude německo-francouzský hybrid. Demonstrátor už jezdí a střílí

EMBT je hybrid mezi tanky Leopard 2 a Leclerc

Až 5000 tanků v hodnotě 75 miliard eur by měly dle německých prognóz nakoupit v příštích 20 až 30 letech evropské...

YouTube jako továrna na peníze. Jak na tomto portálu funguje reklama?

YouTube jako továrna na peníze

Vše se točí kolem peněz a na YouTube to není jinak. Jenže když se do reklamního kolotoče zamotají morálka a etika, může...

Další z rubriky

Nový útok zneužívá GDPR. Klienti Fiobanky by se měli mít na pozoru

Podvodný e-mail, který se snaží získat od uživatelů přihlašovací údaje.

Podvodná zpráva mířící na klienty Fio banky se z nich snaží vylákat přihlašovací údaje.

V EU začíná debata o miliardách na vědu. Rozpočet má být rekordní

Vlajka EU. Ilustrační snímek

Nový rozpočet pro vědu v EU se bude muset obejít bez příspěvků z Velké Británie.

Možná se rodí konkurence YouTubu. Instagram představuje IGTV

Šéf Instagramu Kevin Systrom uvádí novinku.

Nová videosekce Instagramu umožní nahrávat až hodinová videa. V první fázi bez reklam a jen pro stálé a oblíbené...

Najdete na iDNES.cz