Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Podívejte se, jak Facebook zkresluje realitu. Vybírá to, co se vám líbí

aktualizováno 
Věci, které na Facebooku vidíte, tam nejsou jen tak náhodou. Sofistikovaný algoritmus je vybral, protože by se vám mohly líbit. Může to vést k omezenému vidění reality. Připravili jsme pro vás video, které názorně ukazuje, jak fungují „facebookové brýle“, skrze které se díváme na realitu.

Největší sociální síť Facebook používá přes 1,5 miliardy lidí. V Česku má Facebook přibližně 4,5 milionu uživatelů (alespoň tolik lidí v ČR ukazuje facebookový nástroj pro správu a cílení reklamy). Většina lidí přistupuje na Facebook alespoň jednou denně, a to i díky nástupu chytrých mobilních telefonů (zdroj: statistiky Facebooku z října 2015).

Fotogalerie

Zvláště na mobilu vám Facebook nemůže zobrazit všechny příspěvky od lidí a stránek, které sledujete. Nevešly by se na displej, ani kdybyste listovali hodinu.
Facebook proto musí vybrat ty nejzajímavější příspěvky, aby zaujal netrpělivé uživatele i na malé mobilní obrazovce. Jedině pak se budete rádi vracet, naučíte se spouštět facebookovou aplikaci několikrát během dne a vytvoříte si návyk.

Jak se Facebook učí, co jste zač

Aby Facebook nabízel uživatelům to, co chtějí vidět, musí je co nejlépe poznat. Pomocí sofistikovaných algoritmů proto do detailu analyzuje vše, k čemu má díky digitální povaze služby přístup.

Základem jsou samozřejmě lidé, které si přidáte do přátel, a stránky, které na Facebooku označíte tlačítkem „To se mi líbí“. Tím to ovšem zdaleka nekončí.
Facebook ví, které konkrétní věci jste lajkovali, pod jakými příspěvky diskutujete, jaké máte záliby, jaké obrázky se vám líbí, se kterými přáteli nejčastěji komunikujete a kde se právě nacházíte. To všechno se projeví v tom, co na Facebooku uvidíte a co vám naopak zůstane skryto.

Při vybírání příspěvků Facebook analyzuje, co se vám líbí a nelíbí, kdo jsou...

Při vybírání příspěvků Facebook analyzuje, co se vám líbí a nelíbí, kdo jsou vaši přátelé a jak s vámi komunikují, na jaké fotky se díváte a jak dlouho nebo jak komentujete ostatní příspěvky.

Při analýze vašich návyků jde však Facebook ještě mnohem dále: sleduje třeba to, jak dlouho zíráte na fotku vaší nové lásky, jaké máte vzdělání, co se vám nelíbí a řadu dalších věcí, které si o sobě nejspíš ani neuvědomujete.

Příspěvky pečlivě vybrané pro vaši pohodu

Někteří lidé si myslí, že když se přihlásí na Facebook, vidí prostě přehled všech příspěvků od kontaktů a sledovaných stránek v chronologickém pořadí, ale tak to už dávno není. Když si pustíte Facebook, algoritmus automaticky vybere ten obsah, který má největší šanci zaujmout právě vás. Třeba proto, že je oblíbený mezi vašimi přáteli. Nebo jde o příspěvek osoby, na jejíž fotku jste včera koukali neobvykle dlouho.

A samozřejmě jsou zde i příspěvky, za které firmy nebo jednotlivci zaplatili. Tento sponzorovaný obsah se také dostane na vaši obrazovku. Podvědomě jste si zvykli, že Facebook vám nabízí, co máte rádi. Pro inzerenty je tato možnost vetřít se do vaší pozornosti o to lákavější.

Je zcela logické, že Facebook nabízí uživatelům vysoce personalizovaný obsah. Zvyšuje tím svou oblíbenost a také příjmy z reklamy. Výsledkem je však určitým způsobem přizpůsobená a nevyvážená reprezentace reality.

Svět viděný přes Facebook: polarizovaný a zjednodušený

Podobá se to situaci, kdybyste se bavili s kopiemi vás samotných. Samozřejmě, že si budete notovat. Sociologové a psychologové označují podobné situace termíny jako potvrzovací zkreslení a komnatě ozvěn (více o komnatě ozvěn v našem rozhovoru se sociologem Zygmuntem Baumanem).

Studie o Facebooku a názorové pluralitě
Backstrom, et al. (AAAI, 2011)„Lze (matematicky) modelovat, jak uživatel rozprostírá svou pozornost mezi jednotlivé sociální interakce, a návrháři (sociální sítě) pak mohou ušít na míru obsah přímo podle preferencí daného uživatele...“
Kramer, et al. (PNAS, 2014)„Když jsme uživatelům Facebooku omezili počet zobrazených pozitivních příspěvků, psali tito uživatelů méně příspěvků a více příspěvků negativních.“ (více o této kontroverzní studii)
Bakshy, et al. (Science, 2015)„Individuální volba hrála při vyhledávání stejnorodého (nepluralitního) obsahu větší roli, než algoritmus řazení zpráv.“
Del Vicario et al.,(PNAS 2016) „Informace týkající se některých narativů, třeba konspiračních teorií nebo zpráv o vědě, se na Facebooku šíří skrze homogenní a polarizované komnaty ozvěn.“

Vybírat si spíše informace, se kterými souhlasíme, je přirozená lidská tendence. Na Facebooku je tento trend akcentovaný a přitom skrytý, což často vede k polarizaci názorů nebo šíření nepravdivých informací.

Neznamená to, že Facebook neprezentuje realitu nebo znemožňuje komunikaci. Ale je dobré pamatovat si, že svět je přes facebookové brýle trochu jiný než ve skutečnosti. A že tyto brýle nám Facebook vytváří na míru, abychom na něm strávili ještě více času. Tak nezapomeňte modré brýle občas sundat a opustit návykové pohodlí oné virtuální komnaty ozvěn.

Podívejte se také na přednášku o Facebooku na AV ČR z roku 2012:

Autor:



Nejčtenější

Ve SpaceX zřejmě udělali malou chybu, auto skutečně doletí skoro k Marsu

Tesla Rodadster Elona Muska ve vesmíru

Elektromobil Tesla Roadster, který miliardář Elon Musk poslal do vesmíru na raketě Falcon Heavy, zřejmě přece jen...

Neznali morseovku a zřítili se v ČSR. Tři týdny je komunisti zapírali

Zajatému pilotovi Krausovi byl na prohlídku zapůjčený nepříliš padnoucí civilní...

Měl to být obyčejný zkušební let. Němečtí piloti však kvůli špatné znalosti morseovky a neuvěřitelné shodě náhod...



Nejšťastnější americká stíhačka. Pilot ji opustil, a tak přistála sama

Convair F-106A Delta Dart

Před téměř půlstoletím se stal v americké Montaně zázrak. Z nebe se snesl na pšeničné pole proudový letoun, který byl...

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

Apple HomePod ničí dřevěný nábytek. Dávejte ho jinam, radí výrobce

Takto dopadl povrch dřevěného nábytku při testu HomePodu magazínem Wirecutter.

S prvními zahraničními recenzemi a s prvními aktivními uživateli chytrého reproduktoru HomePod se ukázal jeden nečekaný...

Další z rubriky

Parodie, pohrdání a polarizace: volební sítě obnažují rozpolcené Česko

Proč nechceme poslouchat „nesmysly“ z druhé strany politického spektra?

Na sociálních sítích a v e-mailových schránkách zuří bitva o nového českého prezidenta. Kolují argumenty, nadávky,...

Kryptoměny bez povolení na vašem počítači těží už i reklamy na YouTube

Kryptoměna Monero

Stále drzejší jsou lidé, kteří se snaží tajně zneužít výkon vašeho počítače k těžbě kryptoměn. Zatímco dosud jsme na...

Továrna na náhodu: romantická stěna na recepci jistí 10 % internetu

Lávové lampy jako zdroj náhodných čísel

Společnost Cloudflare je zodpovědná za šifrování až desetiny celosvětového internetového provozu. Možná nejzajímavějším...

Najdete na iDNES.cz