Hlavní stránka služby Pinternest

Hlavní stránka služby Pinternest

Facebook se musí bránit. Ohrožuje ho u nás neznámá sociální síť Pinterest

  • 35
Proč Facebook koupil fotoslužbu Instagram? Někteří experti se domnívají, že ho začíná ohrožovat stále populárnější a lehce ovladatelná sociální síť Pinterest. Aktuálně se totiž tato fotonástěnka dostala na třetí místo v počtu návštěv.

Otázka je, proč Facebook koupil společnost, která má méně zaměstnanců než je její stáří v měsících (je jí 15 měsíců), která má jen aplikaci zdarma a nemá v podstatě žádné příjmy. A proč Zuckerberg (údajně) slíbil Instagramu, že bude fungovat jako nezávislá společnost, což u jiných akvizicí nedělá?

Pořadí sociálních sítí podle návštěvnosti

1. Facebook: 7 miliard

2. Twitter: 182 milionů

3. Pinterest: 104 milionů

4. LinkedIn: 86 milionů

5. Tagged: 72 milionů

6. Google+: 61 milionů

Zdroj:  Experian Hitwise

Odpověď naznačuje nejnovější statistika společnosti Experian Hitwise. Ta ukazuje, že na třetí místo v návštěvnosti sociálních sítí poskočila stále populárnější síť Pinterest. Rozdíl v návštěvnosti je sice obrovský, ale Facebook zřejmě nechce nechat díru na trhu zbytečně otevřenou.

V Čechách Pinterest zatím příliš znám není, stejně jako Instagram je ovšem založen na sdílení snímků. Pinterest ovšem není nástroj na jejich pořizování a úpravu, ale pohledná a přehledná nástěnka, na které si můžete vylepit fotky, o které se chcete podělit.

Oblíbené kategorie jsou třeba fotografie jídel (neotevírejte si ji hladoví), samozřejmě příroda, krásní lidé všech pohlaví (samozřejmě oblečení) a další. Služba sama se definuje jako nástroj, který umožňuje organizovat a sdílet všechny krásné věci, které najdete na webu. Navíc se jim podařilo do struktury jejich webu zdárně zapojit také reklamu, a tak firma má reálné příjmy. Provozovatelé Pinterestu tak podle všeho našli prázdný prostor na jinak obsazeném trhu sociálních sítí. Potvrzuje to nejen zájem uživatelů, ale také zájem investorů o vstup do ní.

Facebook si zřejmě všiml. Byť fotografie jsou klíčovou součástí nejpopulárnější sociální sítě, rostoucí zájem o Pinterest může naznačovat, že jsou tu stále ještě mezery. V Instagramu tedy Zuckerberg vidí příležitost, jak ji zaplnit a stát se neoddiskutovatelnou jedničkou ve sdílení fotografií na webu. Stejně jako Google po koupi YouTube (za ještě větší peníze) ovládl sdílení videí na internetu.

Zaspat se v tomto oboru nevyplácí. Přesvědčili se o tom majitelé kdysi slavného MySpace nebo například služby na sdílení fotografií Flickr. Na druhou stranu nikde není napsáno, že Facebook právě nevyhodil miliardu dolarů oknem.

Dohodnuto přes víkend

Zdá se, že nad prodejem start-upu Instagram nebude v téhle malé firmě plakat nikdo. Ani vedení, ani ten posledních ze všech 13 zaměstnanců. Všichni na něm pořádně vydělají, tvrdí zdroje serveru Wired (celá zpráva je zde).

Celková cena za společnost je miliarda dolarů, a to z blíže neurčené části v hotovosti, zbytek pak v akciích Facebooku. Na prvním místě jsou při vyplácení zakladatelé firmy. Současný šéf firmy Kevin Systrom měl mít podle údajů ve společnosti podíl 40 procent, a přijde si tedy na kulatých 400 milionů dolarů. Jeho kolega zakladatel Mike Krieger má podíl zhruba 10 procent, a přijde si tedy na 100 milionů.

Dojde i na zaměstnance společnosti. Firma má jenom 13 zaměstnanců na plný úvazek, kteří si rozdělí zhruba sto milionů dolarů. Velikost podílů bude záležet především na tom, jak dlouho ve společnosti pracovali.

Na své si přijdou i investoři, především firma Benchmark Capital. Tato investiční společnosti dala Instagramu sedm milionů dolarů v únoru minulého roku výměnou za podíl ve výši osmnáct procent, a dostane tedy od Facebooku 180 milionů dolarů. Zhruba po sto milionech si pak odnesou další dvě investiční společnosti s podílem.

Ale tato čísla jsou jenom přibližná, protože situace v Instagramu je zřejmě o něco komplikovanější, než uvádí Wired. Podle informací Wall Street Journal (článek je zde) vstoupili do Instagramu ještě minulý týden noví investoři. Zřejmě koupili část podílu již zmiňovaných investorů, a to přesně za polovinu cenu, kterou nakonec dal Facebook.

Během několika dní tedy vydělali dvojnásobek: společnost Venture Capital Dispatch tak zřejmě po zhruba sedmidenní investici získá ke svým 50 milionům dolarů ještě jednou tolik. Jak je to možné? Dohoda s Facebookem zřejmě byla jednoduše hotová přes velikonoční víkend.