Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Kdo ovlivňuje podobu vaší hlavní stránky Facebooku a jak na něj vyzrát

aktualizováno 
Zajímalo vás někdy, proč na Facebooku vídáte příspěvky v pořadí, v jakém jsou? Odpovědí je News Feed, specializovaný algoritmus, který vám sestavuje hlavní stránku na míru. Dnes se podíváme na to, jak funguje a jak můžete ovlivnit to, co vidíte.

Jak vám Facebook sestavuje obsah hlavní stránky na míru? | foto: Fotomontáž Tomáš Hegedüš

„Strávený čas není cíl. Chceme, aby čas strávený na Facebooku lidi motivoval ke smysluplným sociálním interakcím,“ pronesl v loňském listopadu zakladatel největší sociální sítě Mark Zuckerberg.

Nelíbí se mu scroll-zombie, tedy uživatelé, kteří s mrtvolnou tváří nekonečně dlouho sjíždí hlavní stránkou dolů, aniž by na příspěvky jakkoli reagovali. Podle Facebookem citovaných psychologů je vám psychicky hůře, než když aktivně reagujete a komentujete.

Aby vás Facebook popostrčil podle něj správným směrem k aktivní účasti na síti, změnil od dubna algoritmus, který vám sestavuje na míru obsah hlavní stránky. Nyní se podíváme na to, jak software funguje, co se nově změnilo a jak můžete zobrazování příspěvků ovlivnit.

Nonstop pracant

Kdykoli se přihlásíte na Facebook, zobrazí se vám na hlavní stránce příspěvky v určitém pořadí. Tím, kdo jejich posloupnost určuje, je algoritmus nazvaný News Feed. Jeho smyslem je předpovědět, na jaké příspěvky budete nejspíše reagovat, nebo si je pozorně prohlédnete, a ty zařazovat nejvýše.

Video bylo zablokováno. Jak Youtube zvládá kontrolovat miliardy videí

Činí tak na míru pro každého uživatele, pro každý jednotlivý příspěvek. Pracuje nonstop a kdykoli někdo v době vaší přítomnosti či nepřítomnosti něco přidá, News Feed posoudí, jak relevantní to pro vás je. Podle uvážení příspěvek následně zařadí na hlavní stránku.

Algoritmus se neustále vyvíjí a aktualizuje, jeho základní fungování ovšem zůstává stejné. Než vygeneruje konečný sled příspěvků, projdou všechny třemi kroky.

1.Inventář

V prvním kroku vyhledá News Feed všechny příspěvky, které pro vás bude posuzovat. Tedy zejména od vašich přátel, skupin, ve kterých jste, a stránek, které sledujete. Kromě toho počítá i s příspěvky stránek či lidí, které nesledujete, ale na které reagují vaši přátelé.

Zahrnuje i příspěvky, které jste již viděli. Ten samý příspěvek se vám může zobrazit klidně i podruhé, zejména pokud na něj v době vaší nepřítomnosti reagovali vaši přátelé. V neposlední řadě do obsahu zařazuje i reklamu, kterou ovšem vyhodnocuje a řadí jiný, specializovaný software.

2.Signály

Druhá úroveň je podstatně složitější. Algoritmus není člověk, který by si mohl tipnout úspěch příspěvku podle intuice, k predikci potřebuje přesná data. Ta získává z tzv. signálů - atributů příspěvku, které vyjádří číselnou hodnotou.

  • Čas: V této rovině hraje roli řada faktorů. Jedním ze stěžejních je čas uveřejnění. Jednoduše - čím aktuálnější příspěvek, tím výše se může zobrazit. Ovšem feed není zdaleka chronologický. Je proto možné, že pokud se týden nepřihlásíte, první příspěvek bude pět dní starý. Zejména pokud jde o svatební fotku vaší sestry, kterou News Feed vyhodnotí jako velmi relevantní na základě dalších signálů.

    Čas hraje roli i ve zpětné vazbě pro algoritmus. Nepřetržitě měří a zachycuje, jak dlouho se na příspěvky při scrollování díváte. „Pokud obvykle netrávíte sledováním příspěvků příliš času a u jednoho z nich se zarazíte, je to pro nás signál, že je pro vás relevantnější,“ uvedl pro Technet.cz Jan Ściegienny z Facebooku.

  • Interakce: V tomto signálu algoritmus měří počet reakcí, komentářů a sdílení. Bonusem pro příspěvek nebo jeho autora je, pokud si jeho odkaz uživatelé posílají přes Messenger. Při sdílení záleží i na tom, zda lajknete sdílený odkaz, nebo se prokliknete na původní příspěvek.

    Algoritmus hledá trendy, jak se chováte. Pokud tedy rádi komentujete příspěvky v jedné skupině, nebo lajkujete fotky některé uživatelky, příspěvky od těchto lidí se budou zobrazovat vysoko.

  • Autor: Čím více jste s autorem v kontaktu, tím víc si ho bude News Feed všímat. Počítá se jakákoli interakce na Facebooku - vzájemné komentování či lajkování příspěvků, označování neboli tagy i aktivita na Messengeru. Roli hraje i to, zda jde o rodinného příslušníka či jak dlouho se přátelíte.

  • Kategorie: Každý příspěvek spadá pod určitý typ: text, foto, video, odkaz. Pokud rádi komentujete videa, uvidíte jich více. Kategorie mají i podružnou roli. Facebook dbá na vyváženost a neměli byste proto vidět tři videa za sebou, ale budou proložená příspěvkem či fotkou.

  • Informace: Poměrně vágní kategorií je informativnost příspěvku, tedy jak vás může obohatit. To Facebook zjišťuje pomocí pověřených třetích osob i zpětné vazby od uživatelů. Podle vlastních slov se snaží upozaďovat uživatele, kteří bez rozmyslu šíří velké množství nehodnotných či nepravdivých odkazů.

  • Podružné: Algoritmus počítá se stovkami nejrůznějších dat. K dispozici má nepřeberné množství okrajových údajů: jak má dotyčný vyplněný profil, na jakém jste telefonu, nebo jak rychlé máte připojení. I tyto faktory mohou následně ovlivnit výsledné pořadí na hlavní stránce.

3.Predikce

Nyní má algoritmus velké množství informací, které musí vyhodnotit. Všechny kategorie mají různou váhu, ovšem jakou, to si Facebook střeží. Po vynásobení určitými koeficienty, kterými software koriguje, slije hodnoty do jedné: výsledného skóre významnosti.

Čím vyšší skóre, tím spíše vás podle algoritmu příspěvek zaujme a budete na něj reagovat a tím výše se na vaší hlavní stránce zobrazí. U každého příspěvku, který vidíte, si tak můžete představit virtuální číslo, které vysvětluje jeho pozici.

Co se změnilo?

Citát z úvodu naznačuje, co je od letošního roku nového a který ze signálů dostal větší váhu: autor. Abyste na Facebooku byli více aktivní, prioritizuje algoritmus lidi vám blízké. Tedy ačkoli je nějaký příspěvek zajímavý, reaguje na něj hodně uživatelů a je hodinu starý, uvidíte nejprve spíše příspěvek od někoho z vaší rodiny. Nebo přítele, se kterým jste neustále v kontaktu.

„Při vyhodnocování relevance příspěvků se díváme na řadu signálů. Od upřednostnění autora více sledujeme, jak často komentujete, nebo reagujete na své přátele. Ti se pak budou objevovat na hlavní stránce výše a naopak příspěvky od lidí, které nemáte mezi přáteli, se snažíme upozaďovat,“ vysvětluje Ściegienny.

Mimoto si síť pro letošní rok stanovila tři priority:

  1. Důvěryhodné zdroje. Více příspěvků od lidí či skupin, které komunita považuje za důvěryhodné.
  2. Informativní obsah. Více příspěvků, které uživatelé označili jako informačně přínosné.
  3. Lokální obsah. Více příspěvků z vašeho okolí, které se vás mohou týkat.

Facebook naopak začal upozaďovat některé příspěvky, které mají velkou naději na uživatelský úspěch, ale jdou proti stanoveným principům. Delší dobu strhává skóre příspěvkům, které šíří informace z nedůvěryhodných zdrojů, nebo vzbuzují nenávist. V tomto ohledu se síť spoléhá na vlastní zaměstnance i uživatelskou zpětnou vazbu.

Nově upozaďuje i příspěvky, které obsahují clickbaity (Neuvěříte, co se stane tomuto člověku), spamy (Označte přítele, který by to snědl) nebo tzv. žadoniče - o reakce, komentáře či hlasování. Podobných příspěvků byste proto měli vídat méně.

Jaký druh příspěvků nemá Facebook rád.

Algoritmus se upravuje průběžně a podstatné změny Facebook zveřejňuje na svém blogu.

Jak na algoritmus vyzrát?

Do fungování algoritmu si Facebook pochopitelně mluvit nenechá, ale svou podobu hlavní stránky ovlivnit můžete. Které příspěvky se vám budou zobrazovat, můžete ovlivnit úmyslně některými funkcemi i svým chováním.

Feed
Feed

V horním panelu kliknutím na šipku rozbalte menu a vyberte Předvolby vybraných příspěvků. Zde můžete vybrat lidi nebo stránky, které byste si přáli vidět jako první. To můžete i jednotlivě na jejich profilech (pozor, neplést s přidáním mezi blízké přátele, po němž vám budou od tohoto člověka chodit upozornění).

Stejně tak můžete přestat sledovat ty, se kterými jste rádi přátelé nebo jim vyjadřujete podporu lajkem, ale z nějakého důvodu nechcete vídat jejich příspěvky. Okno nabízí i možnost objevit nové přátele, kteří by vás mohli zajímat. Vybrat si můžete až třicet lidí nebo stránek, které chcete zobrazovat jako první. Ty ovšem nejsou řazeny chronologicky podle přidání, ale opět na základě rozhodnutí algoritmu.

Feed
Feed

U každého příspěvku máte několik možností. Můžete ho skrýt a News Feed se poučí tak, že daného autora začne upozaďovat. Autora příspěvku můžete i „uspat“, tedy dočasně skrýt všechny jeho příspěvky, nebo ho rovnou přestat sledovat. Pokud příspěvek podle vás porušuje zásady komunity, můžete ho nahlásit.

V levém panelu na hlavní stránce si můžete nastavit chronologické řazení. Příspěvky se budou řadit pouze podle časového kritéria, ovšem News Feed bude stále fungovat na pozadí v případě, kdybyste si to rozmysleli.

Roli hraje vše

Algoritmus můžete ovlivnit i svým chováním. Rychlejším přejetím příspěvku vyjádříte, že vás podobné nezajímají. Častějšími reakcemi na fotky určité stránky dáte Facebooku naopak vědět, že je vídáte rádi. Pokud si sednete se starším zařízením na pomalou wi-fi, uvidíte méně videí. 

Pět cest, kterými získává Facebook od uživatelů zpětnou vazbu.

Pět cest, kterými získává Facebook od uživatelů zpětnou vazbu.

Změnou chování můžete, ale také nemusíte ovlivnit výslednou podobu. Protože Facebook otevřeně přiznává, že algoritmus má stále mouchy. Pokud se například při brouzdání vstanete napít, Facebook pochopí, že se vám právě viditelný příspěvek líbí a jeho autora začne posouvat výše.

„News Feed se neustále vyvíjí na základě vašeho chování. Vyhodnocení se nám však ne vždy povede, a proto dáváme uživatelům skrze nástroje možnost, jak obsah ovlivnit,“ uzavírá Ściegienny.

Pokud si s něčím nevíte rady, nebo se vám něco (ne)líbí, můžete dát Facebooku vědět skrze tento formulář.



YouTube jako továrna na peníze. Jak na tomto portálu funguje reklama?

YouTube jako továrna na peníze

Vše se točí kolem peněz a na YouTube to není jinak. Jenže když se do reklamního kolotoče zamotají...

Video bylo zablokováno. Jak Youtube zvládá kontrolovat miliardy videí

Content ID

Běžní uživatelé o programu Content ID mnohdy neslyšeli. Autoři mu fandí, protože díky němu získali...

Jak vám Google vnucuje videa? Nahlédněte pod pokličku YouTube

Youtube pod pokličkou

Při brouzdání po YouTube vás zřejmě napadlo, na základě čeho vám doporučuje videa. Ponořte se s...

Kdo ovlivňuje podobu vaší hlavní stránky Facebooku a jak na něj vyzrát

Jak vám facebook sestavuje obsah hlavní stránky na míru?

Zajímalo vás někdy, proč na Facebooku vídáte příspěvky v pořadí, v jakém jsou? Odpovědí je News...

Nejčtenější

Vyřešil jsem nejslavnější záhadu, tvrdí devadesátiletý britský matematik

Britský matematik Michael Atiyah (2018)

Britsko-libanonský matematik Michael Atiyah tvrdí, že našel důkaz jednoho z nejslavnějších nevyřešených matematických...

Zelená Sahara, o hodinu delší den a rozpad Afriky. Co čeká naši planetu?

Budoucnost

Na základě současných poznatků dokážou vědci odhadnout, co se stane v daleké budoucnosti. Připravili jsme pro vás výběr...



Lákavá návnada. Jak se ruská agentka přibližovala k Trumpovi

Marija Butinová (19. 7. 2018)

Vyšetřování vlivu Moskvy na poslední americké volby se dostalo k zajímavému odhalení. Ruská agentka se podle něj...

Pohozeni v jednom hrobě. Po 400 letech vracíme dívce a chlapci tvář

Odhalení podoby dvou chlapců a devčete

Na začátku byla náhoda. Stavba rodinného bazénu u domku v Táboře odhalila kosterní pozůstatky tří lidí. V těchto dnech,...

Po 50 letech se poletí k Měsíci, vesmírným turistou bude japonský miliardář

Prvním vesmírným turistou, který se vydá na oběžnou dráhu kolem Měsíce, bude...

Prvním vesmírným turistou, který se vydá na oběžnou dráhu kolem Měsíce, bude japonský miliardář Júsaku Maezawa....

Další z rubriky

Americká burza testuje nástroj na odhad kurzů kryptoměn

Virtuální měna Bitcoin zažívá ohromný vzestup. Je to bublina?

Jedna z největších elektronických burz testuje podle nejmenovaného zdroje rozšíření, které pomůže investorům v...

YouTube končí s herní aplikací. Jako konkurence Twitche se neosvědčila

Herní podstránka YouTube.

YouTube se po třech letech rozhodl, že skončí s aplikací YouTube Gaming, která měla konkurovat streamovací aplikaci...

Auta Google budou v ulicích nejen fotit, ale také měřit znečištění

Oficiální foto Google Street View Car

V rámci projektu Google Street View budou auta zaznamenávat nejen to, jak vypadají ulice v USA a v Evropě. Google ve...

Najdete na iDNES.cz