Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Plánované změny Facebooku mohou zvýšit šíření falešných zpráv

  15:04aktualizováno  15:04
Facebook se chystá změnit algoritmus, aby měl uživatel na hlavní stránce více příspěvků od přátel než od firem a médií. Může to však mít nečekané důsledky.

Logo Facebooku | foto: Reuters

Společnost Facebook chce změnami na své sociální síti, ohlášenými minulý týden, podpořit „smysluplné interakce“ mezi uživateli, ale možná nakonec zvýhodní tvůrce dezinformací. Opatření ve prospěch obsahu zveřejňovaného přáteli na úkor zpráv od médií či firem testuje od podzimu mimo čtyř dalších zemí také na Slovensku, kde novinka podle vydavatelů seriózního zpravodajství pomohla dosahu nepravdivých článků, napsal deník The New York Times.

„Lidé obvykle nesdílejí nudné zprávy s nudnými fakty,“ řekl listu Filip Struhárik ze slovenského Denníku N. Struhárik v posledních měsících mapuje dopad nové strategie Facebooku na Slovensku, kde se uživatelům od poloviny října na hlavní stránce (newsfeedu) vůbec nezobrazují příspěvky stránek (médií, celebrit, značek), vyjma těch, jejichž provozovatelé za to zaplatili. Výběr obsahu od zmíněných subjektů, který algoritmus Facebooku vyhodnotí jako zajímavý pro daného uživatele, mají Slováci pod novou funkcí „Průzkumník“. Ta však některé komentátory zklamala. Více v článku Facebook testuje nového průzkumníka. A není to pěkné.

„Můj osobní pocit z Průzkumníku není dobrý,“ napsal Struhárik na svém blogu. „Je tam příliš mnoho věcí, které mě nezajímají. Je tam spousta příspěvků stránek, s nimiž jsem již velmi dlouho neinteragoval. Je tam mnoho příspěvků s malým počtem lajků a hodně banálních virálních videí, na jaké nikdy neklikám,“ pokračoval.

Omezení má vést ke smysluplné konverzaci

Změny ohlášené minulý čtvrtek poskytovatelem největší sociální sítě na světě nebudou tak radikální jako ty testované na Slovensku a v dalších pěti zemích. Společnost však nespecifikovala, jak přesně budou vypadat. Uživatelé je začnou pociťovat v nejbližších týdnech. John Hegeman, viceprezident týmu, který má ve Facebooku na starosti newsfeed, řekl Denníku N jen to, že „jde o to, abychom se posunuli od pasivní konzumace obsahu ke smysluplné konverzaci“.

Nový přístup k sestavování newsfeedu má údajně dávat přednost důvěryhodným médiím a filtrovat dezinformace a zprávy se senzačními titulky. Zatím však není jasné, jak přesně tohoto posunu vývojáři Facebooku dosáhnou. Současný experiment s rozdělením příspěvků do dvou oddělených proudů podle všeho hrál do karet spíše druhé straně.

„Tyto změny mohou mít významné následky, například mohou ztenčit publikum nevládním zdrojům zpravodajství a překvapivě také umocnit dopady vymyšlených a senzačních zpráv,“ uvedl The New York Times. Ze Struhárikovy analýzy vyplývá, že opatření celkově drasticky zmenšilo dosah materiálů zveřejňovaných na Facebooku slovenskými médii, více však postihlo ta seriózní. Těm na podzim klesl průměrný objem interakcí zhruba o 40 procent, zatímco „alternativním“ médiím jen o 27 procent. Interakce se jim zároveň ke konci roku vrátily na hodnoty podobné těm z období před změnami, zatímco u médií hlavního proudu zůstaly daleko pod nimi.

Efekt podle Struhárika ilustruje případ z prosince. Po slovenském internetu se tehdy šířila zpráva o muslimovi, který měl varovat před blížícím se teroristickým útokem jakéhosi „Samaritána“, jenž mu předtím vrátil ztracenou peněženku. Nic takového se ve skutečnosti nestalo, ovšem zpráva se dostala k tolika lidem, že na její fiktivní charakter se Slováky rozhodla upozornit policie. „Jenže když policie zveřejnila varování na Facebooku, zjistila, že na rozdíl od lživé zprávy, jíž se týkalo, se prohlášení uživatelům v newsfeedech neukázalo, neboť pocházelo z oficiálního zdroje,“ popsal Struhárik listu The New York Times.

V rámci zkvalitňování osobního výběru obsahu vyvíjí Facebook také službu, jejímž cílem je přinášet uživatelům užitečné zprávy z míst, kde žijí, informoval minulý týden. Nová funkce je nazvaná „Today In“ (dnes v) a zatím se týká pouze uživatelů mobilní aplikace Facebooku v šesti amerických městech, kterým vybírá příspěvky dříve prověřených lokálních subjektů.

Nový způsob boje proti falešným zprávám ruší vlaječky

Nový systém, který má uživatele posunout od konzumace obsahu ke smysluplné konverzaci a údajně tak vrátit používání Facebooku je kořenům, může nakonec jít proti dlouhodobým snahám o omezení falešných zpráv.

Firma, která boj s falešnými zprávami bere vážně, například nedávno vzdala snahu o označení falešných zpráv červenou vlaječkou, která upozorňovala uživatele, že narazili na patrně falešnou zprávu. Tento koncept se prý neosvědčil, a tak firma nabídne jiný. Ten místo upozornění rovnou ukáže související články, které informace uvedou do kontextu. Jak to bude skloubené s novou snahou o omezení firemních a mediálních informací, není jasné.

Autoři: ,



Nejčtenější

Nejšťastnější americká stíhačka. Pilot ji opustil, a tak přistála sama

Convair F-106A Delta Dart

Před téměř půlstoletím se stal v americké Montaně zázrak. Z nebe se snesl na pšeničné pole proudový letoun, který byl...

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...



Prohledejte půl miliardy uniklých hesel. Najdete tam i to svoje?

Ilustrační foto

Úniků dat, často velmi citlivých, stále přibývá. O spoustě z nich se ani nemusíme dozvědět. Kromě e-mailových adres...

Vyfotil jeden jediný atom. Stačil běžný foťák a složitá past

Snímek zachycující jediný atom stroncia v tzv. iontové pasti. Atom je uprostřed...

Atomy jsou pouhým okem neviditelné, to víme všichni. Ale pokud je správně nasvítíte a připravíte pro ně vhodné...

Internet levně a rychle. SpaceX načíná další „megalomanský“ projekt

Falcon 9 připravený pro misi Paz. Všimněte si nového aerodynamického krytu...

Na oběžnou dráhu dnes odstartovala další raketa firmy SpaceX. Tentokrát na palubě ponese mimo jiné i dva experimentální...

Další z rubriky

Apple chystá nová bezdrátová sluchátka. Budou vás stále odposlouchávat

AirPods

Apple se chystá na trh uvést vylepšenou verzi bezdrátových sluchátek AirPods.

Ve SpaceX zřejmě udělali malou chybu, auto skutečně doletí skoro k Marsu

Tesla Rodadster Elona Muska ve vesmíru

Elektromobil Tesla Roadster, který miliardář Elon Musk poslal do vesmíru na raketě Falcon Heavy, zřejmě přece jen...

Proslavil se „pařbou informatiků“, nyní poslal do vesmíru Falcon Heavy

Brutální pařba na katedře "dosaď si tu svoji". Tahle fotografie žije na...

Kolem startu rakety Falcon Heavy od společnosti SpaceX se objevují další zajímavé příběhy. Jeden z nich se týká i...

Najdete na iDNES.cz