Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Šéf Facebooku vysvětloval průšvihy senátorům: „Data nikdy neprodáváme“

  19:19aktualizováno  11. dubna 1:22
Mark Zuckerberg odpovídal čtyři hodiny na otázky v rámci unikátního slyšení před americkými kongresmany. Omluvil se za potíže s úniky soukromých údajů uživatelů Facebooku, které vyšly najevo zejména kvůli kauze Cambridge Analytica. Zakladatel vysvětloval, jak jeho služba funguje a jak zachází s daty.

Mark Zuckerberg vypovídá před americkým Kongresem (10. dubna 2018) | foto: Profimedia.cz

„Na vaše vysvětlení čeká Amerika i celý svět!“

„Dnešní slyšení je neobvyklé. Ale on i Facebook je neobvyklý. Používají jej dvě miliardy lidí. A právě tímto dosahem je Facebook jedinečný. A proto je důležité, jak Facebook nakládá s daty svých uživatelů,“ začal slyšení John Thune, republikánský senátor z Jižní Dakoty. „Na vaše vysvětlení čeká Amerika a zřejmě i celý svět.“

Nejde jen o volby v roce 2016. Také Obamova kampaň využívala podobnou aplikaci ke sběru dat o uživatelích v roce 2012

„Byla narušena důvěra uživatelů,“ zdůraznil předseda slyšení, republikánský senátor Chuck Grassley. „Tyto události vyvolaly významnou diskuzi o tom, jaký způsobem jsou uživatelská data sbírána, analyzována, používána a zneužívána.“

Podle Grassleyho není tento problém nový: „Kampaně, včetně kampaní prezidentů Bushe, Obamy a Trumpa, využívaly stále více dat k cílení svých reklam. Kampaň prezidenta Obamy v roce 2012 využila podobnou aplikaci, jako Cambridge Analytica.“

Zuckerberg se omluvil: „Byla to moje chyba“

Podle Grassleyho mají uživatelé právo vědět, jak je s jejich daty nakládáno, a rozhodnout se, jaká data dají k dispozici k jakému účelu. „V současné době bohužel řada lidí nerozumí tomu, jak jsou jejich data využívána a k čemu.“

Mark Zuckerberg vypovídal před senátními výbory v souvislosti se skandálem kolem úniku dat facebookových uživatelů.Senátoři budou Zuckerbergovi klást vlastní otázky.

FTC potvrdila, že vyšetřuje Facebook. Zuckerberga to může stát miliardy

„Je evidentní, že jsme neudělali dostatek pro to, abychom ochránili naše uživatele. To vedlo k falešným zprávám, ovlivňováním voleb cizí zemí, projevům nenávisti,“ uvedl Zuckerberg. „Nedívali jsme se na naši zodpovědnost v dostatečně širokém rámci, a to byla velká chyba.„

„Byla to moje chyba a je mi to líto. Facebook jsem založil, řídím ho a jsem odpovědný za to, co se na něm děje,“ uvedl Zuckerberg v připraveném projevu.

Senátoři se zajímají o reklamy a soukromí

Předseda Grassley začal „grilování“ celkem logickou otázkou: „Vaše podmínky použití jsou relativně krátké. Příklady využití dat, které tam uvádíte, jsou velmi nevinné. Proč Facebook nevyjmenuje všechny způsoby, jak jsou informace využívány?“

„Věřím, že je důležité, aby lidé věděli, jak jsou jejich informace sdíleny, odpověděl Zuckerberg. „Proto si mohou pokaždé lidé zvolit, s kým bude sdílená ta která informace. Dlouhé podmínky použití jsou ale komplikované a málokdo je dočte. Proto se snažíme text těchto podmínek zjednodušit.“ Neodpověděl ale tak docela na to, proč nejsou vyjmenovány různorodé příklady.

Mark Zuckerberg vypovídá před Kongresem (10. dubna 2018)

Mark Zuckerberg vypovídá před Kongresem (10. dubna 2018)

Demokratický senátor William Nelson se zajímal o reklamy. Šéfa Facebooku se zeptal, zda zvažuje nabídnout placenou verzi Facebooku, kde by se lidem nezobrazovaly reklamy. „Ne, takovou verzi nepřipravujeme,“ uvedl Zuckerberg s tím, že si nemyslí, že by placená služba mohla oslovit miliardy uživatelů. „Rozumím tomu, že reklamy mohou být otravné. Ale ještě otravnější jsou reklamy, které nejsou relevantní.“ Zuckerberg připomněl, že lidé si mohou nastavit, jakým způsobem jsou reklamy cíleny a které informace (více v našem návodu, jak si nastavit Facebook).

„Nějaká verze Facebooku bude vždy zdarma, financována reklamami.“

„Nějaká verze Facebooku bude vždy zdarma,“ zdůraznil o pár minut později Zuckerberg znovu, když odpovídal na přímou otázku senátora Orrina Hatche.

„Ruské aktivity nás překvapily, byly sofistikované“

„Asi nejvíce lituji toho, že jsme dříve neodhalili, jakým inovativním způsobem ruská agentura (IRA) zneužila naši platformu. Čekali jsme, že využijí některé tradiční taktiky, které jsme odhalili a nahlásili. Ale nové informační operace jsme odhalili pozdě,“ uvedl Zuckerberg.

Ukázka fungování informační operace: 1. shromažďování dat, krádeže účtů, 2....

Ukázka fungování informační operace: 1. shromažďování dat, krádeže účtů, 2. tvorba obsahu a jeho rozesílání médiím, tvorba memů, tvorba falešných účtů, 3. šíření obsahu prostřednictvím falešných účtů, tvorba skupin vytvářejících falešný dojem veřejného mínění, spamování v komentářích.

Jak ruská propaganda využila Facebook

Zuckerberg věří, že do budoucna pomůže umělá inteligence při identifikaci „neautentických“ účtů, falešných profilů a dalších způsobů, kterými mohly různé organizace využít.

Bude těžké nastavit pravidla regulace tak, aby nedošlo k narušení schopnosti amerických firem inovovat, odpověděl Zuckerberg na otázku ohledně možné regulace. Čína totiž podle něj takové regulace nemá a americkým firmám by pak hrozilo, že budou ve vývoji na poli umělé inteligence nebo rozpoznávání obličejů zaostávat.

„Měly by být evropské regulace uplatněny v USA?“ zeptala se demokratická senátorka Maria Cantwellová. Podle Zuckerbergovy obecné odpovědi má „každý stát právo na ochranu soukromí“, konkrétní regulace ale musí navazovat na právní rámec dané země, proto nelze odpovědět konkrétně.

Oblíbené opakující se odpovědi Marka Zuckerberga

Věty, které šéf Facebooku během mnohahodinového „grilování“ používal více než často

  • „Nejsem si toho vědom“
  • „Nevím to z hlavy, někdo z mého týmu se vám ozve s přesnou odpovědí“
  • „To, co říkáte, je možné už dnes“
  • „V budoucnu to bude řešit umělá inteligence“
  • „To je dobrá otázka, pokusím se ji zodpovědět několika způsoby.“
  • „Pokud smažete svůj facebookový účet, je tento účet navždy smazaný.“
  • „Facebook neprodává uživatelská data.“
  • „Facebook se nebrání regulacím.“
  • „Přestávku nepotřebuji, můžeme pokračovat.“

Kroky do budoucna: ověřené reklamy

Demokratický senátor Patrick Leahy přinesl na slyšení ukázky stránek, které jsou na Facebooku stále aktivní. Podle něj připomínají propagandu, kterou Facebook již odstranil, a zeptal se Zuckerberga, proč tyto konkrétní stránky jsou stále aktivní. Zuckerberg se omluvil, že nezná konkrétní obsah. Zdůraznil ale, že nově Facebook zavedl pravidla o transparentnosti a ověřitelnosti identit provozovatelů, především pak zadavatelů reklam. Celkově Facebook odstranil desetitisíce falešných stránek a profilů. „Ne u všech dokážeme identifikovat, kdo za nimi stojí,“ uvedl Zuckerberg.

10.dubna 2018 v 21:40, příspěvek archivován: 10.dubna 2018 v 21:42

Sen. Leahy asks #Zuckerberg about unverified advertisements and users. Zuck says he isn't familiar with the specific pieces of content pictured, and refers Leahy to his team after the testimony. https://t.co/xGCEINhzHl

Nově budou všechny politické reklamy na Facebooku ověřené, a uživatelé si budou moci zobrazit i historii toho, jaké další reklamy daný inzerent nakoupil. Jde o podobné pravidlo, které se nyní v USA vztahuje na reklamy v televizi.

Senátor Lindsey Graham šéfa Facebooku zaskočil otázkou: „Existuje reálná alternativa pro Facebook? Nemyslíte si, že máte monopol?“

„Rozhodně se mi nezdá, že bychom měli monopol,“ řekl Zuckerberg, a poprvé od začátku slyšení rozesmál publikum v sále. Zuckerberg se vyhnul opakované Grahamově otázce, uznal ale, že je potřeba, aby byl Facebook nějakým způsobem regulován. Nechtěl ale odpovědět na to, jakým způsobem by si představoval „správnou regulaci“.

Co všechno Facebook sleduje?

Různí senátoři se snažili ze Zuckerberga získat podrobné informace o tom, jaké všechny informace Facebook sbírá. Zuckerberg uznal ty již dlouho známé: Facebook sbírá (sbíral) telefonní čísla svých uživatelů a uložil si také jejich telefonní seznam, pokud jim to uživatel dovolil. Senátoři se snažili poukázat na to, že uživatel nemusí vědět, že k tomu dávají souhlas

Zuckerberg se také pokusil vyhnout tomu, aby odpověděl, jak Facebook sleduje uživatele napříč jeho zařízeními (tzv. cross-device tracking). Na konkrétní otázky prý nedokáže zpaměti odpovědět.

„Byl byste ochotný říci nám tady, kde jste dnes spal?“ zeptal se senátor Zuckerberga

„Byl byste ochoten sdílet s publikem jméno hotelu, ve kterém jste dnes spal?“ zeptal se Zuckerberga demokratický senátor Richard Blumenthal. Zuckerberg zaváhal, pak odpověděl, že raději ne. Stejně tak by si nepřál sdílet, s kým v poslední době chatoval a jaké zprávy posílal. Blumenthal odvětil, že to svědčí o tom, že lidé v USA mají nárok a očekávání ohledně soukromí. Vyjádřil pochybnosti o tom, že Facebook dává lidem dostatečnou jistotu soukromí.

„Co všechno přesně Facebook může použít k cílení reklamy a co už ne?“ zeptal se po přestávce demokratický senátor Brian Schatz. „Když si s někým píšu přes WhatsApp (aplikace, kterou Facebook koupil, pozn. red.), ovlivní to reklamy, které uvidím?“ Na to Zuckerberg odpověděl negativně - komunikace přes WhatsApp je šifrovaná a Facebook nevidí její obsah.

Senátor Schatz se ale nenechal odbýt: „Když říkáte, že uživatelé vlastní svá data, proč nedostávají podíl ze zisků, které díky jejich datům generujete?“ Zuckerberg odvětil, že Facebook nabízí službu, která není placená: „Když dáte svá data na Facebook, dáváte nám možnost tato data využít.“ Schatz navrhl, že by se Facebook měl zamyslet nad tím, jak lépe nastavit tato pravidla. Odkázal koncept „Information Fiduciaries“ (informačních důvěrníků), Zuckerberg opatrně souhlasil, že jde o „zajímavou myšlenku“.

„Neposloucháme, o čem uživatelé mluví.“

„Využíváte mikrofon telefonu k tomu, abyste cílili reklamu na konkrétního uživatele?“ zeptal se demokratický senátor Gary Peters na to, co je pravdy na populární teorii. „Ne, audio nepoužíváme k cílení reklamy,“ odpověděl rezolutně Zuckerberg. Vzápětí to upřesnil: „Telefon nahrává audio ve chvíli, kdy uživatel nahrává video, takže v tu chvíli samozřejmě nahráváme i audio, ale tento zvukový záznam nepoužíváme k cílení reklamy, jak tvrdí některé oblíbené konspirační teorie.“

10.dubna 2018 v 21:24, příspěvek archivován: 11.dubna 2018 v 01:15

Mark Zuckerberg is now living out every young person's worst nightmare: trying to explain how tech stuff works to the nation's elderly

Rozumí uživatelé, jak budou jejich data využita?

„Pokud uživatel smaže svůj účet, smažeme všechny informace o tomto uživateli,“ řekl důrazně Zuckerberg. Pokusil se také objasnit, jakým způsobem Facebook využívá data uživatelů.

„Často lidé mluví o tom, že prodáváme uživatelská data. To není pravda,“ řekl šéf Facebooku. „My pouze sbíráme data. Pokud inzerent chce cílit reklamu, naše platforma tu reklamu umístí tak, aby ji viděli uživatelé, na které chce inzerent cílit. Inzerent se ale nedostane k datům uživatelů.“ (Více o tom, jak Facebook cílí reklamy v našem článku)

Senátor Blumenthal se odmítl spokojit s omluvami Marka Zuckerberga: „Vadí mi, že během svého svědectví jste neřekl, jak tuto (nesrozumitelnou ochranu soukromí) změnit.“ Zeptal se Zuckerberga, zda by souhlasil s tím, že uživatelé by museli výslovně souhlasit s tím, aby jejich data byla využita k cílení reklamy (tzv. opt-in), namísto toho, aby museli výslovně toto cílení vypnout (tzv. opt-out).“ Zuckerberg odvětil, že se o tom dá diskutovat. Bylo ale celkem evidentní, že taková myšlenka se mu nezamlouvá.

Je Facebook platforma, nebo médium?

Důležitou a celkem očekávanou otázku položil šéfovi Facebooku republikánský senátor Ted Cruz: „Je Facebook neutrální platforma, nebo je to vydavatel, který uplatňuje své ústavní právo na svobodu slova? Dostávám totiž na tuto otázku různé odpovědi od různých představitelů Facebooku.“

Ted Cruz se ptá Zuckerberga na politické nadržování liberálům (10. dubna 2018)
Mark Zuckerberg vypovídá před Kongresem (10. dubna 2018)

Ted Cruz se ptá Zuckerberga na politické nadržování liberálům (10. dubna 2018)

„Náš cíl není účastnit se politické diskuze, ale podrobněji odpovědět neumím,“ odpověděl vyhýbavě Zuckerberg. Ted Cruz připomněl, že Facebook v minulosti ukázal postoj proti konzervativním názorům (informoval o tom například Gizmodo v roce 2016).

10.dubna 2018 v 22:39, příspěvek archivován: 10.dubna 2018 v 23:22

Wow. Credit where credit is due, at least someone finally acknowledges the left wing bias at these social platforms. Now, the real questions is will they actually do anything about it? https://t.co/BjbxC9vqaN

Zuckerberg uznal, že Silicon Valley obecně je velmi „nalevo orientované“ místo (myšleno v americkém smyslu slova levice, tedy spíše liberální politické postoje). „Je to něco, co mne trápí a o co se zajímám,“ řekl Zuckerberg. „Snažím se, abychom nikomu nenadržovali.“

Zuckerberg na otázku senátora Dana Sullivana, zda je Facebook platforma nebo vydavatel, odvětil, že Facebook je technologická firma, která neprodukuje obsah: „Ale neseme určitou zodpovědnost za to, jaký obsah se na platformě nachází. Být zodpovědný za obsah neznamená, že jsme vydavatelé.“

Toto rozlišení mezi „platformou“ a „vydavatelem“ je v USA důležité, protože tzv Sekce 230 amerického zákona o komunikaci z roku 1996 chrání platformy před zodpovědností za obsah. Obsah, kterému dávají platformy prostor, ale který produkují uživatelé. Kdyby byl Facebook z pohledu amerického práva vydavatel, vztahovala by se na něj pravidla ochraňující svobodu slova, ale na druhé straně by byl Facebook přímo zodpovědný za veškerý obsah, který je na jeho webových stránkách dostupný, což by byla pro Facebook, který využívají dvě miliardy uživatelů, noční můra.

Jak Facebook zabrání zneužití v budoucnu?

Senátor Sheldon Whitehouse se zeptal Zuckerberga, zda by Facebook dokázal v budoucnu zabránit tomu, aby například někdo z Ruska objednal politickou reklamu v USA, což je proti americkým volebním zákonům. Zuckerberg vysvětlil, že ověří, kdo reklamu platí a tím ověří, kde firma sídlí. Uznal ale, že tuto konktrolu lze obejít, například tím, že by reklamu objednala americká, v Americe sídlící firma. Ta by pak byla uvedena jako plátce reklamy.

„Je to nekončící bitva. Nikdy nedokážeme odstranit všechny ruské reklamy nebo všechny falešné ruské účty. Dokud budou v Rusku existovat lidé placení za to, aby vytvářeli falešné účty, budou se tyto účty objevovat,“ uvedl Zuckerberg. „V budoucnu bude ale mnohem těžší podvrhnout adresu v USA, protože inzerenti budou muset poskytnout skutečnou adresu v USA, na kterou poštou zašleme kód.“

Politické reklamy budou na Facebooku podléhat novým pravidlům. Uživatel si bude...

Politické reklamy budou na Facebooku podléhat novým pravidlům. Uživatel si bude moci zjistit, kdo je platí.

Zuckerberg se ohradil proti tomu, že by se snažil ovlivnit, o čem lidé mohou a nemohou komunikovat. S výjimkou „nenávistných příspěvků, násilných příspěvků, propagace terorismu, nahoty“ a některých dalších specifických typů komunikace, která „ohrožuje komunitu“ - to je obsah, který Facebook aktivně blokuje nebo reaktivně maže na základě upozornění uživatelů.

Ne všem se ale líbí, jak Facebook k blokování informací přistupuje: „Jen proto, že je téma nepohodlné, nemělo by být zakázané. Zakázal byste třeba někomu, kdo je proti potratům, aby projevil svůj názor na sociální síti Facebook? Vždyť by to mohlo být pro někoho nepohodlné?“ zeptal se republikánský senátor Ben Sasse. Zuckerberg odvětil, že si nemyslí, že by takové vyjádření splňovalo kritéria pro odstranění.

„Pokud detekujeme hrozbu bezprostředního násilí, jsme velmi nekompromisní,“ uvedl Zuckerberg v odpovědi republikánskému senátorovi Johnu Thunovi. „Jinak se ale snažíme být neutrální a dát prostor celému spektru názorů.“

Facebook umožňuje diskriminaci i zneužití

Demokratický senátor Christopher Coons přišel na slyšení vybaven celou řadou konkrétních ukázek toho, jak je platforma Facebook zneužitelná. Možná proto, že právě nedávno byl i on sám obětí podvodu - někdo se za něj na Facebooku vydával (falešný profil byl již odstraněn).

Konkrétní příklad senátora Coonse: Facebook umožňuje cílit reklamy na pronájem bytu tak, aby se zobrazovaly pouze bělochům a nikoli minoritám. Hypotetický příklad zahrnoval také cílení reklam na hubnutí na náctileté s problémem příjmu potravy.

Zuckerberg se opakovaně odvolává na budoucí možnosti umělé inteligence

Zuckerberg odvětil, že Facebook pracuje na tom, aby takovéto cílení reklamy neprošlo, a využije k tomu nástroje umělé inteligence. Umělá inteligence (AI) je vůbec zmiňována velmi často, skoro kdykoli, kdy nemá Zuckerberg po ruce konkrétní odpověď, zdůrazňuje, že za několik let se o to postará umělá inteligence.

„Nemyslím si, že chceme čekat pět let, než to spravíte,“ vyjádřil svou nespokojenost senátor Coons. Zuckerberg uznal, že zatím je jeho platforma stále závislá na upozornění uživatelů: „V budoucnu dokáže umělá inteligence poznat většinu toho, na co nás dnes musí upozornit lidé.“

Regulace by mohla bohatému Facebooku paradoxně pomoci

Zuckerberg opakovaně uvedl, že je ochoten podpořit „rozumné regulace“. Republikánský senátor Dan Sullivan ale namítl, že regulace by mohla Facebooku pomoci upevnit dominantní pozici na trhu. Facebook má totiž k dispozici nezanedbatelné prostředky a dokázali by se s regulacemi vypořádat lépe, než malá začínající firma. „Podobně jako regulace amerických bank prospěla velkým bankám, tak by regulace sociálních sítí mohla znemožnit uspět někomu, kdo teď ve svém pokoji na univerzitní koleji vyvíjí příští Facebook.“

„To by rozhodně nebyl náš úmysl,“ odpověděl Zuckerberg.

Na co Zuckerberg neodpověděl?

Demokratická senátorka Kamala Harrisová shrnula, na co všechno Mark Zuckerberg během svého slyšení podle ní neodpověděl:

  • Zaznamenává Facebook aktivity uživatelů i poté, co se uživatelé odhlásí z Facebooku?
  • Zaznamenává Facebook aktivitu uživatelů napříč zařízeními, i když uživatel na daném zařízení právě nepoužívá Facebook?
  • Kdo je největší konkurent Facebooku?
  • Měl výzkumník, který sbíral data o uživatelích prostřednictvím aplikace, možnost tato data prodat?
  • Proč se Facebook v roce 2015 rozhodl neupozornit uživatele na to, že jejich data mohla být zcizena?

Senátorka Harrisonová z Kalifornie se podivovala nad tím, jak lehkovážně Facebook naložil s vědomostí, že došlo ke zcizení uživatelských dat. „Kdybychom věděli to, co víme dnes, rozhodli bychom se tehdy jinak,“ připoustil Zuckerberg. Nedokázal ale odpovědět na to, jak přesně k tomuto rozhodnutí v roce 2015 došlo.

Facebook má nepřehledné podmínky použití

„Vaše podmínky použití jsou příšerné,“ nebral si servítky republikánský senátor John Kennedy (dříve Demokrat). „Nejsou napsané tak, aby informovaly uživatele, ale tak, aby chránily společnost Facebook.“

Kennedy se ve svých pěti minutách nestihl zeptat téměř na nic, ale poslední otázkou Zuckerberga zaskočil: „Máte soubor s mými daty. Mohli byste jej poslat někomu jinému, než mně?“

„To bychom nikdy neudělali,“ reagoval skoro pohoršeně Zuckerberg.

„Rozumím, že byste to neudělali. Ale mohli byste to udělat? Máte tu schopnost?“ nenechal se odbýt Kennedy.

„Teoreticky ano, ta data jsou v našem systému. Někdo ta práva zacházet s těmi daty technicky má. Ale nikdy bychom ta data nesdíleli. To by byla zrada vaší důvěry,“ zdůraznil Zuckerberg.

11.dubna 2018 v 01:15, příspěvek archivován: 11.dubna 2018 v 01:19

VIDEO: Mark Zuckerberg?s first day of congressional testimony included explanations of some basic tech concepts. https://t.co/PscrcVENsV

Pro zobrazen? videa mus?te m?t zapnutou podporu JavaScriptu

Mark Zuckerberg’s first day of congressional testimony included explanations of some basic tech concepts. https://t.co/PscrcVENsV

Lidé podmínky použití nečtou, ale mohli by

Republikánský senátor Ron Johnson se rovněž opřel do nepřehledných podmínek použití: „Kolik lidí si myslíte, že tyto podmínky čte?“ Zuckerberg odmítl spekulovat, ale pokrčením ramen připustil, že většina lidí celé podmínky nečte: „Ale mají tu možnost. A souhlasili s nimi.“ Dodejme, že technicky by pro Facebook určitě nebyl problém zjistit, kolik času lidé průměrně tráví čtením podmínek.

„Je tu jasný rozpor mezi tím, co je dobré pro společnost Facebook a co je dobré pro uživatelé Facebooku,“ vyjádřila své obavy demokratická senátorka Maggie Hassanová. Zuckerberg odvětil, že tento rozpor nevnímá: „Nemyslím si, že regulace je špatná. Internet je důležitý, a zaslouží si ochranu. Jde o to zvolit správnou ochranu.“

Předseda osobně vyzval Zuckerberga k tomu, aby jeho Facebook přispěl ke snížení cynicismu ve společnosti. Poté ukončil celkem čtyřhodinové slyšení. Všichni senátoři mají nyní 14 dní na doplnění oficiálního záznamu a Zuckerberg má stejnou lhůtu na případné opravení svých odpovědí.

Zuckerberg změnil svůj pohled na roli Facebooku

Mark Zuckerberg dorazil k výpovědi před členy amerického Kongresu

Mark Zuckerberg dorazil k výpovědi před členy amerického Kongresu

Zuckerbergovy omluvy uživatelům, které během slyšení opakovaně zazněly, jsou dalším dokladem dlouhodobé názorové změny, kterou si Zuckerberg v posledních letech prošel. Podle informací, které získali novináři od lidí z jeho okolí, považoval ještě na konci roku 2016 otázku možného využití Facebooku k manipulaci voličů, šíření dezinformací či obecně vyvolání napětí ve společnosti za nedůležitou. 

Facebook však v průběhu let začal odkrývat efektivní síť falešných účtů, které provozovala ruská Internetová výzkumná agentura (v originále Агентство интернет-исследований, pozn. red.). Spojené státy v únoru obvinily třináct Rusů a tři ruské subjekty z ovlivňování amerických prezidentských voleb v roce 2016. S novými informacemi se začal měnit i Zuckerbergův pohled na věc. Nyní se údajně otázce možného vlivu Facebooku na společenské dění věnuje s velkou vážností.

Údaje desítek milionů uživatelů byla prodána opakovaně

Současnou kauzu rozpoutala zpráva o tom, že marketingová a poradenská společnost Cambridge Analytical specializující se na ovlivňování voličů získala neoprávněně přístup k údajům zhruba 87 milionů uživatelů. Facebook o prohřešku věděl, téměř dva roky však mlčel. 

Facebook nás může podsouváním informací velmi účinně ovlivňovat, říká expert

Únik se odehrál v roce 2014, kdy výzkumník z Cambridge Aleksandr Kogan využil tehdy zcela legální možnosti shromáždit s pomocí osobnostního dotazníku údaje o uživatelích. Pak však porušil podmínky Facebooku a údaje sdílel s firmou Cambridge Analytica.

Facebook na únik přišel v roce 2015 po upozornění novináře z The Guardian a firmu vyzval, aby data smazala. V roce 2017 Facebook údajně několik dalších novinářů upozornilo, že Cambridge Analytica data zřejmě nesmazala. V současnosti probíhá v analytické společnosti forenzní audit.

Cambridge Analytica není jediná, kdo koupila data z kvízu

„Nyní již víme, že výzkumník Aleksandr Kogan prodal data, která získal z kvízu, i dalším firmám, nejen Cambridge Analytica,“ uvedl Zuckerberg. Prý zjistili, že je prodal několika dalším firmám, mezi jinými firmě Eunoia. Prozradil to v odpovědi na otázky demokratické senátorky Tammy Baldwinové.

Ovlivňování veřejného mínění

O účinnosti postupů Cambridge Analytica lze pochybovat, přínos jejich analýz byl alespoň v některých případech velmi pochybný. Naproti tomu operace na ovlivnění veřejného mínění během amerických prezidentských voleb v roce 2016 byla provedena profesionálně a zároveň relativně lacino. Za reklamu tehdy podle Facebooku zaplatila ruská IRA sto tisíc dolarů, další prostředky ji samozřejmě museli stát „operátoři“, kteří falešné účty spravovali. Příspěvky těchto účtů vidělo zřejmě více než sto milionů lidí.

NÁVOD: Kdo má přístup k vašemu Facebooku? Zalepte si díry v soukromí

Zuckerberg uvedl, že Facebook si rozhodně měl všimnout pokusů o ovlivnění veřejného mínění dříve a podniká kroky k tomu, aby se situace neopakovala. V současnosti nasazuje nové prostředky zamezení tvorby falešných účtů. Ochrana nadcházejících voleb je pro Zuckerberga prioritou.

Například během letošních ostře sledovaných doplňovacích voleb v Alabamě zneškodnil stovky účtů z Makedonie, které šířily falešné zprávy. Facebook také měnil a bude měnit pravidla pro zadavatele reklamy či správce velkých stránek. Sám Zuckerberg přiznává, že zneužití to zcela nezabrání, ale rozhodně by ho mělo učinit náročnějším než v minulosti.

V uplynulých dnech se ukázalo, že únik spojený se společností Cambridge Analytica nebyl ojedinělý a podobný trik použily i další subjekty. I to se bude zřejmě před senátními výbory řešit.

Poznámka: Článek jsme v průběhu slyšení postupně aktualizovali a rozšiřovali o podrobnosti, které jsme spolu se čtenáři sledovali v přímém přenosu. Opravili jsme chybu v identifikaci senátora Thuna, původně bylo uvedeno, že zastupuje Severní Dakotu, ve skutečnosti zastupuje Jižní Dakotu.

Autoři:


Nejčtenější

Vdechl život zapomenuté technologii, na jeho hodiny je pořadník

Moderní digitrony jsou nádherným designovým prvkem.

Historická technologie ve zcela moderním precizním provedení. Digitronové hodiny „Nixie Clock“ Dalibora Farného slaví...

Tři sestry postmoderních válek popisuje antropolog Radan Haluzík

Tři sestry u kořene masové mobilizace postmoderních válek: vypjaté emoce,...

Proč šel soused do války? A proč jiní muži jdou zase vydělávat do ciziny a v rodné vesnici staví obrovské vily jako...



Obludná Škoda RSO z Mladé Boleslavi se nepovedla, navrhl ji Porsche

Vojenský tahač Škoda RSO (Radschlepper Ost) vyráběný v letech 1942 až 1944

Ne vše, na co sáhl génius Ferdinand Porsche, se povedlo. Ukázkovým příkladem je těžký kolový dělostřelecký tahač, který...

Prehistorický Google Earth. Zjistěte, kde byste byli před miliony let

Ancient Earth

3D mapa naší planety inspirovaná glóbem Google Earth vás zavede do minulosti. Projděte si jednotlivá historická období...

Eurotank bude německo-francouzský hybrid. Demonstrátor už jezdí a střílí

EMBT je hybrid mezi tanky Leopard 2 a Leclerc

Až 5000 tanků v hodnotě 75 miliard eur by měly dle německých prognóz nakoupit v příštích 20 až 30 letech evropské...

Další z rubriky

Prehistorický Google Earth. Zjistěte, kde byste byli před miliony let

Ancient Earth

3D mapa naší planety inspirovaná glóbem Google Earth vás zavede do minulosti. Projděte si jednotlivá historická období...

Nový útok zneužívá GDPR. Klienti Fiobanky by se měli mít na pozoru

Podvodný e-mail, který se snaží získat od uživatelů přihlašovací údaje.

Podvodná zpráva mířící na klienty Fio banky se z nich snaží vylákat přihlašovací údaje.

Vy lajkujete, Kazma s Marešem boxují. Kutil propojil Facebook s realitou

O tom, kdo udeří, rozhodujete na Camaradiu vy.

Lajk, nebo srdíčko? První znamená úder pro Kazmu, zvolíte-li srdíčko, dostane pěstí Mareš. Pimprlové divadélko na dálku...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz