Online reportáž

Největší raketa současnosti startuje. Sledujte on-line

Premiérový start rakety Falcon 9 Heavy proběhne z historické rampy LC-39A, odkud létaly mise Apollo k Měsíci, a kterou má SpaceX nyní pronajatou.

21:53

Přistání centrální části I. stupně jsme nemohli sledovat živě, signál vypadnul. 

21:52

A oba přistály přesně na čas na správném místě. 

21:51

Boostery by měly přistát v čase T +7:58. 

21:50

Viděli jsme první záběr „Starmana“ z kamer připevněných k roadsteru a nutno uznat, že Muskovi tato reklama dokonale vyšla. 

21:48

II. stupně rakety se oddělil a jeho motor zapnul podle plánu. Ozval se slíbený David Bowie, zatímco všechny díly prvního stupně zatím míří zpět k Zemi přesně podle plánu. Boční motory mají dost paliva k návratu na Floridu, centrální díl míří k plovoucí plošině  zhruba 300 kilometrů východně od pobřeží USA. 

21:47

Ve 2:33 došlo k vypnutí a oddělení bočních motorů - přesně podle předpokladů. Raketa zatím poslouchá na výbornou. 

21:46

Zhruba za dvě a půl minuty by mělo dojít ke stažení výkonu bočních stupňů, které si zatím vedou zcela podle plánu. 

21:46

Nosič překročil rychlost zvuku zhruba minutu po startu. 

21:45

Zatížení rakety dosahuje maximálních hodnot. Jestli strukturálně selže, mělo by to být během následujících sekund. 

21:44

Falcon Heavy odstartoval ve 21:45 našeho času. 

21:43

Raketa je připravená ke startu, odpočet už provádí palubní počítače. 

21:43

Raketa už „jede“ na vlastní zdroje energie. 

21:41

V tuto chvíli už autodestrukční systém rakety zapnutý a řídí ho počítač na palubě. 

21:39

Necelých pět minut do startu a všechny systémy jsou podle SpaceX v pořádku. 

21:36

Tak jsme se dozvěděli, kolik zaměstnanců SpaceX má svoje jméno uvedené v nákladovém prostoru Falconu Heavy (na konstrukci, kterou je nákladu, tj. Tesla Roadster připevněný k raketě): je jich šest tisíc a jsou to tedy v podstatě všichni zaměstnanci SpaceX. 

21:29

Plnění kyslíkem stále probíhá (ostatně vidíte sami plyn unikající z  bezpečnostních ventilů). Plnění I. stupňů skončí někdy někdy zhruba v čase T -4 min. O chvíli později pak skončí i plnění kyslíkem II. stupně, který přijde na řadu poslední. 

21:23

SpaceX potvrdilo, že všechny systémy Falconu Heavy jsou „go“ a zatím se neobjevily žádné problémy. Začalo už čerpání kapalného kyslíku, a start už není možné odkládat, pouze pro dnešek zrušit. 

21:22

Před několika minutami SpaceX potvrdilo, že čerpání petroleje do II. stupně je také ukončeno. 

21:17

Start nepochybně s napětím nesledují nejen fanoušci SpaceX, ale také konkurence, která firmu sleduje se vzrůstajícím znepokojením. Autorovi to potvrdily opakované rozhovory s lidmi z evropského Airbusu - před rokem 2014 EADS - tedy výrobce spolehlivých evropskcýh nosičů Ariane. Ještě před třemi, čtyřmi lety nad koncepcí návratového prvního stupně mávali blahosklonně rukou (“Víte, kolik paliva na to je zapotřebí a jak klesne nosnost?“), ale postupně přešli k uznalému „SpaceX je velmi aktivní“ a „Máme před sebou nové výzvy“. 

Výsledkem jsou změny v konceptu budoucího nosiče Airane 6 a projekt Ariane NEXT, který má výrazně snížit cenu příští generace evropských raket - samozřejmě i s využitím technologie návratu minimálně části I. stupně. 

21:07

Ještě jedna informace ze včerejšího Muskovy tiskovky, kterou jsme zatím neuváděli: v případě úspěchu by další Falcon Heavy (zřejmě už pouze se stupni na bázi Faclon 9 v1.2 Block 5) mohl startovat nejdříve zhruba za čtvrt roku a na palubě už by mohl nést satelit. 

Zatím nezaznělo, kdo by mohl být tím „šílencem“, který pošle svůj satelit s tak nevyzkoušenou raketou, ale pokud se někdo takový najde, čekali bychom, že od SpaceX dostane velmi výraznou slevu. Je totiž dosti jisté, že pojišťovna bude konzervativní a sazba pro první náklad na Falconu Heavy nebude nízká. Ale pokud bude cena dobrá, zákazníka si SpaceX zřejmě najde. Létání do kosmu je hlavně pro menší státy či firmy dnes opravdu příliš drahá „legrace“.