Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


On-line reportáž

11:41

Ještě drobný dodatek ke stupňům, které se úspěšně vrátily: podle Muska jsou v dobrém stavu a na první pohled by se zřejmě daly použít znovu. To se ovšem neplánuje, jde o motory staří verze (block 3 a 4), a SpaceX už nově chce létat jen se stupňi verze „block 5“.

Skončí tedy údajně nejspíše někde vystavené - ale ne kompletní. Musk dal najevo, že se podařilo zachránit titanová kormidla, kterými byly stupně vybaveni. Méně hliníková kormidla v jejich případě prý nestačily, protože boční motory mají jinou „čepičku“, než běžné 1. stupně Falconu 9, a tak stroje potřebovaly titanová. Jejich výroba je ovšem drahá a časově náročná, a tak je SpaceX údajně velmi rádo využije znovu u jiných motorů při dalších startech.

11:35

Ještě jeden pohled na přistání dočních motorů I. stupně, který pořídil na Floridě uživatel NGCHunter ze známého fóra na NasaSpaceFlight.com. Video je méně působivé, než sestři záběrů z paluby strojů a kamery na přistávací ploše, ale dává dobrou představu o tom, jak vše vypadá z pohledu diváka. Navíc na amatérského kameramana je skutečně útychodně provedené, klobouk dolů.

10:04

To nejdůležitější zaznělo na postartovní tiskovce těsně před první novinářskou otázkou: „Cenový rozdil mezi Falconem Heavy a Falconem 9 je malý,“ řekl Musk - a to i přesto, že Heavy je třikrát výkonnější než jeho předchůdce.

Je to dáno tím, že obě rakety ztratí při každém startu úplně stejný díl - II. stupeň. První stupeň (a další díly, jako aerodynamický kryt nákladového prostoru) by se měl u obou raket vždy vrátit na Zem. A náklady na opětovný start již použitých dílů nové verze 5, která se bude u dalších letů používat  by podle plánů SpaceX měly být ve srovnání s cenou nové rakety „drobné“ - možná řádově až v jednotkách procent původní ceny.

Přidejte si k tomu fakt, že ano rozdíl v pořizovací ceně není tak veliký. nový Falcon 9 stojí 60 milionů dolarů a nový Falcon Heavy 90 milionů dolarů. To už nebude dáno použitou technologií, ale také tím, že stupně je nyní možné v podstatě vyrábět do značné míry sériově, ne po kusech.

10:01

Další prioritou SpaceX bude podle Muska loď pro posádku Crew Dragon, pak budou následovat práce na dalším, těžším nosiči, pro který se dnes používá označení BFR. Vývojové práce na Falconu 9 a Falconu Heavy jsou podle něj v podstatě téměř hotové.

09:55

Doplění k předchozímu příspěvku: jak jste si patrně všimli, v tweetu Elona Muska vyznačená dráha zatím jediného kabrioletu mimo zemský povrch sahá daleko za oběžnou dráhu Marsu - a je tedy podstatně protáhlejší, než se původně uvádělo. 

Panovaly kolem toho poměrně jisté zmatky, protože takovou změnu si lze snadno vyložit jako chybu; druhý stupeň se při svém třetím a posledním zážehu nemusel vypnout podle programu a pracovat až do vyčerpání paliva. Ovšem už na tiskové konferenci po startu,  která třetímu zážehu předcházela, Musk jen tak trochu mimochodem uvedl, že třetí stupeň využije všechno palivo a zážeh tedy nebude řízeně ukončen. Auto tedy bude obíhat po podsattně dráze, která nebude jen tak dosahovat k Marsu, ale daleko za něj, téměř až k dráze největší planetky Ceres.

08:32

Kabriolet Tesla Roadster je „na cestě kolem Slunce“. Opětovný zážeh se povedl a vůz se Starmanem je na heliocentrické dráze, která v nejvzdálenějším bodě dosahuje až za oběžnou dráhu Marsu a blíží se k oběžné dráze trpasliční planety Ceres. Tesla tedy bude obíhat po elipse kolem Slunce a v určitých chvílích bude od Slunce ještě dál než je planeta Mars. V ideálním případě se Muskova reklama na elektromobil dostane 350 až 450 milionů kilometrů od Země.

07.února 2018 v 04:46, příspěvek archivován: 07.února 2018 v 08:37

Third burn successful. Exceeded Mars orbit and kept going to the Asteroid Belt. https://t.co/bKhRN73WHF

08:33

Pohled Starmana na Zemi:

06.února 2018 v 22:44, příspěvek archivován: 07.února 2018 v 08:36

VIDEO: View from SpaceX Launch Control. Apparently, there is a car in orbit around Earth. https://t.co/QljN2VnL1O

Pro zobrazen? videa mus?te m?t zapnutou podporu JavaScriptu

View from SpaceX Launch Control. Apparently, there is a car in orbit around Earth. https://t.co/QljN2VnL1O

08:32

Navzdory této ztrátě vyjádřil zakladatel společnosti SpaceX ze čtvrtečního úspěšného startu rakety Falcon Heavy a bezproblémového přistání dvou zbylých stupňů nadšení. Sledovat simultánní přistávání stupňů na Mysu Canaveral bylo podle jeho slov asi nejvíce vzrušující věcí, jakou kdy viděl.

„Měl jsem před očima obrázek gigantické exploze na startovací ploše,“ popsal Musk své pocity před nakonec úspěšným startem rakety. „Naštěstí se to ale nestalo,“ řekl. „Bláznivé věci se stávají skutečností,“ dodal vizionář.

08:32

Zcela nový centrální stupeň, který se oddělil později, měl přistát na plošině v Atlantském oceánu asi 500 kilometrů daleko od Floridy. Podle Muska se ale zřítil rychlostí přes 480 kilometrů za hodinu do oceánu.

08:00

Zatímco dva stupně, které se v úterý po startu oddělily od rakety Falcon Heavy, bezpečně přistály na Mysu Canaveral, třetí plavoucí plošinu na přistání minul a zřítil se do Atlantského oceánu. Na tiskové konferenci to uvedl  Elon Musk.

22:51

Rozloučení bylo předčasné, ještě jednu informaci si nemůžeme nechat pro sebe. Dostupný je konečně i stream z kamer na tesle vynesené do kosmu. Najdete ho na YouTube

06.února 2018 v 22:50, příspěvek archivován: 06.února 2018 v 22:56

Live view of Starman https://t.co/gvSlztlE6l

22:47

O osudu středové části I. stupně se zřejmě dnes již nic nového nedozvíme. S tím tedy dnešní on-line končíme, s novými informacemi se přihlásíme zítra ráno. Děkujeme všem za pozornost a omlouváme se za výpadky v přenosu.

22:33

Nabízíme ještě odkaz na záznam celého webcastu SpaceX pro ty, kdo start zmeškali. Začátek komentovaného přenosu je v 8:35, odpočet od deseti začíná v čase 29:44

22:28

Elon Musk na Twitteru potvrdil úspěch druhého zážehu II. stupně. Poslední zážeh by měl Roadstar poslat na oběžnou dráhu kolem Slunce (ne, neletí „k Marsu“, jak Musk píše, jen na dráhu, která protíná oběžnou dráhu Marsu kolem Slunce). Poslední zážeh by měl přijít až nad ránem našeho času. 

06.února 2018 v 22:28, příspěvek archivován: 06.února 2018 v 22:33

Upper stage restart nominal, apogee raised to 7000 km. Will spend 5 hours getting zapped in Van Allen belts & then attempt final burn for Mars.

22:07

V tuto chvíli už měl skončit i druhý zážeh motoru II. stupně. Oficiální potvrzení o jeho úspěšném průběhu nemáme. 

22:06

Tak tohle opravdu není k vidění každý den. Oba boostery dosedly na zem takřka současně.

06.února 2018 v 21:54, příspěvek archivován: 06.února 2018 v 22:06

Falcon Heavy side cores have landed at SpaceX’s Landing Zones 1 and 2. https://t.co/oMBqizqnpI

22:05

Zatím stále nemáme žádné informace o osudu středového dílu I. stupně. 

21:56

II. stupeň i s nákladem je skutečně na správné „parkovací dráze“, potvrdil SpaceX. Další zážeh motoru by měl následoval zhruba v čase T+28 min. (tj. 22:13), ale velké potíže se v tomto případě nečekají. Jde v podstatě o zcela standardní misi. 

21:55

Tak máme čas na krátké hodnocení a je nutné říci, že šlo nepochybně o úspěch. SpaceX ukázal, že technologie návratu I. stupně má skvěle zvládnuté. 

21:54

II. stupeň pracuje správně, náklad je na správné dráze. 



Najdete na iDNES.cz