Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Online reportáž

Největší raketa současnosti startuje. Sledujte on-line

Premiérový start rakety Falcon 9 Heavy proběhne z historické rampy LC-39A, odkud létaly mise Apollo k Měsíci, a kterou má SpaceX nyní pronajatou.

20:58

Plnění nádrží nejprve postraních „boosterů“ a poté i centrálního tělesa I. stupně petrolejem bylo ukončeno, bude následovat plnění kapalným kyslíkem. 

20:54

Dovolte ještě jednu malou vložku z dílny našich čtenářů (z diskuse pod předchozím článkem). Je to tak povedený „muskovský“ vtip, že by neměl podle nás zapadnout. 

Tesla Roadster je nejrychlejší automobil ve Sluneční Soustavě*

-----------------------------------------------------------------------------

* Pouze s příplatkovou výbavou Falcon Heavy za $90 mil. dolarů.

Ano, je to klukovina, ale protože jsme v podstatě stále klukovská redakce, autorovi Ondřejovi Dukovi posíláme alespoň pomyslně „pěknou písníčku“. 

20:53

Webcast SpaceX začne až 20 minuet před startem, tedy zhruba ve 20:25. Omlouvám se za předchozí nepřesnost. 

20:50

Server SpaceFlightNow udělal malou statistiku dnešního startu a některé údaje opravdu stojí za připomenutí. Dnešní start je: 

54. start nosiče typové řady Falcon vůbec (1. byl v roce 2008);

7. a 8. opětovný start I. stupně (boční motory I. stupně již jednou byly ve vzduchu);

42. start Falconů z Mysu Canaveral;

107. start z rampy LC-39A.

20:43

Do startu zbývá již méně než hodina a odpočet stále běží. Podle posledních informací již začalo plnění druhého stupně (znovu nejprve petrolejem RP-1). 

20:41

Plnění palivem probíhá podle informací z Floridy podle plánu. 

20:34

Následovník Falconu Heavy, tedy nosič BFR, by měl být v podstatě zmenšenou verzí původně představeného ITS, která byla veřejnosti představena po ITS, tedy v roce 2017. 

Nosná raketa BFR by měla být vysoká „jen“ 106 metrů a mít průměr devět metrů, místo 122 metrů výšky a  17 metrů průměru u ITS. Její pohon zajistí 31 motorů Raptor, oproti plánovaným 42. Více jsme o ní psali v tomto článku. 

Zajímavé ovšem je, že de facto se časové odhady posunuly vpřed. ITS měl podle prezentace startovat někdy v roce 2024, BFR by se údajně měla do vesmíru podívat v roce 2022. Třeba ten odhad vyjde lépe než v případě Falconu Heavy...

20:22

Zdá se, že zatím vše probíhá v pořádku, tak dovolte malou vsuvku s informací, kterou jsme zatím opomněli v našem dnešním textu uvést: Musk včera v rozhovoru s novináři prohlásil, že SpaceX se nebude vůbec pokoušet o certifikaci Falconu Heavy pro lety s posádkou. 

Údajně proto, že vývoj jejího nástupce, ještě silnějšího stroje dnes nazývaného BFR (Big Fucking Rocket nebo Big Falcon Rocket, objevily se obě verze), prý velmi rychle pokračují. Jde o stroj, který je v podstatě odvozený od „Meziplanetárního přepravního systému“ (ITS - Interplanetary Transport System), který Musk představil v roce 2016 během prezentace svých představ o osídlení Marsu

20:21

Čerpání paliva začalo. První je na řadě rafinovaný petrolej RP-1, asi za tři čtvrtě hodiny (T -45min), pak bude následovat čerpání kapalného kyslíku, zchlazeného na cca -205°C.  

20:14

Odpočet se nezastavil, čerpání paliva by mělo podle SpaceX v brzké době začít. Zdá se, že bychom se dnes pokusu o start opravdu mohli dočkat! 

20:09

Rychlost větru v horních vrstvách atmosféry už by měla být podle informací ze SpaceX v normě. O tom, že přípravy pokračovat, do rakety se začně čerpat palivo (resp. jedna jeho složka, raketový petrolej RP-1) a odpočet poběží dále, bychom měli slyšet za pár minut, ve 20:17 našeho času. 

19:54
06.února 2018 v 19:52, příspěvek archivován: 06.února 2018 v 19:54

Launch auto-sequence initiated (aka the holy mouse-click) for 3:45 liftoff #FalconHeavy

19:44

Odpočet opět běží. Aktuální čas startu nastaven na 21:45. Startovací okno se pro dnešek zavře ve 22:00.

19:29

Pokud se start ani dnes, ani zítra nepodaří, SpaceX se o jeho zopakování pokusí za tři až čtyři měsíce. V případě, že by došlo k havárii už na rampě, nebude set start opakovat dříve než za devět až 12 měsíců. Odpočet je zatím stále zastaven. Nový čas startu by měla firma uveřejnit v nejbližších minutách.

19:25

Odpočet startu se zcela zastavil. To pro dnešek nevypadá příliš nadějně. Žádné podrobnosti však zatím oficiálně nejsou známy a i podle připravovaného živého streamu společnosti Space X stále platí start ve 21:10.

19:20

Další drobný odklad startu na 21:10. Startovací okno se zavře ve 22:00. Pokud dnes Falcon neodstartuje, druhý pokus bude mít zítra opět od 19:30.

18:52

Fotografie rakety na startu uveřejněná na oficiálním twitterovém účtu společnosti Space X ihned vyvolala pobavené reakce. Když se na obrázek podíváte „jinýma očima“, pochopíte proč (případně si prohlédněte reakce pod tweetem). Mimochodem, fotografie byla zveřejněna ještě ve chvíli, kdy počasí startu přálo.

06.února 2018 v 17:18, příspěvek archivován: 06.února 2018 v 18:56

All systems remain go for today’s test flight of Falcon Heavy. Weather is 90% favorable for today’s two-and-a-half hour launch window, which opens at 1:30 p.m. EST, or 18:30 UTC. https://t.co/oYrZZQzzbo

18:47

Falcon 9 Heavy neodstartuje dříve než 21:05. Důvodem odložení startu je pravděpodobně stále silný vítr v horních vrstvách atmosféry. Další podrobnosti zatím Space X nesdělila.

18:19

Start byl odložen na 20:50 našeho času, protože v horních vrstvách atmosféry je silný vítr, který o 20 % překračuje povolené limity.

06.února 2018 v 18:02, příspěvek archivován: 06.února 2018 v 18:20

Upper atmosphere winds currently 20% above max allowable load. Holding for an hour to allow winds to diminish. #FalconHeavy

18:30

Tým 45. jednotky Space Wing - 45th Space Wing - (provozuje například rakety Delta IV a Atlas V) vypustil několik stratosférických balonů, které monitorují vítr v horních vrstvách atmosféry. Space X čeká na výsledky.