Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Firma představila baterii, která zdvojnásobí dojezd elektromobilů

aktualizováno 
Americký výrobce přišel s technologií, která by mohla díky svým vlastnostem vést k radikálnímu rozšíření elektromobilů. Vyzkoušely ji už i nezávislé laboratoře.

Laboratoř firmy Envia | foto: GM

Budoucnost elektromobilů je kriticky závislá na zlepšení technologie skladování elektřiny. Bez lepších a levnějších baterií zůstanou jen vozidly pro úzkou skupinu nadšenců. A změna musí být výrazná. Aby se dal dojezd elektromobilů plně srovnávat s dojezdem aut na fosilní palivo, měly by být baterie budoucnosti schopné udržet ideálně desetkrát více energie než dnes (více jsme psali zde).

K tomuto cíli není možná tak daleko, jak jsme si mysleli ještě před pár dny. Firma Envia (domovská stránka) na konferenci v San Francisku představila zprávu o provozních zkouškách (i v nezávislých testovacích střediscích) revoluční lithiové baterie, která má být zhruba dvakrát až třikrát výkonnější než baterie v dnes vyráběných elektrických a hybridních vozech.

Udrží prý zhruba 400 watthodin v kilogramu hmotnosti (tiskové prohlášení je zde). Dnešní sériové elektromobily jsou vybaveny bateriemi nejčastěji s kapacitou kolem 150 Wh/kg. Výkony ověřily i nezávislé laboratoře, které dostaly první funkční vzorky těchto článků už na začátku loňského roku.

Lepšího výkonu dosáhli změnou materiálu elektrod (prý především díky příměsi manganu v katodě). Jde o složitou sloučeninu, ale údajně by ji mělo být možné vyrábět s použitím technologií běžně používaných v chemické a keramické výrobě.

Výkony teoreticky slibují elektromobil s reálným dojezdem kolem tří set kilometrů téměř za všech podmínek. A to už by řadu zákazníků mohlo začít zajímat. Zvláště pokud se naplní další slib výrobce, a to že technologie umožňuje i snížit výrobní cenu baterie, která tvoří největší položku v ceně elektromobilů. Na druhou stranu, na odhad ceny je brzy, protože ještě není hotová ani první sériová linka na baterie.

Firma spolupracuje s několika automobilkami, zatím ale není jasné, jak daleko spolupráce pokročila. Potvrzeno je jen tolik, že jedním z investorů ve firmě je GM. Ta už články také testovala ve svých laboratořích.

Vyjde to?

Optimistických zpráv ze světa baterií se ovšem v poslední době objevuje neuvěřitelné množství. A obvykle je přesných informací málo, protože vývojáři si chrání své duševní vlastnictví. Je jisté, že drtivá většina nadějných projektů ztroskotá, obvykle kvůli technickým obtížím, některé zajdou zase na nedostatek kapitálů. Vybrat s jistotou nyní ty, které nakonec přežijí, je prakticky nemožné.

Jistou zárukou hodnověrnosti projektu Envia je alespoň podpora agentury ARPA-E. Ta vznikla v USA ještě za Bushovy administrativy a představuje obdobu úspěšné vojenské vývojové agentury DARPA. Ta je známá podporou i zdánlivě "šílených" projektů i pořádáním medializovaných soutěží. Od jiných grantových agentur se liší prý i velmi úzkou a téměř neustálou spoluprací s podporovanými výzkumnými týmy. ARPA-E se snaží úspěch tohoto modelu přenést do energetiky.

Zatím ovšem není jisté, že Envia bude největší úspěch mladé agentury. ARPA-E na svých stránkách žádné tiskové vyjádření k výkonům nové baterie nevydala. I přesto, že byla oznámena během její konference. Nemusí to nic znamenat, ale rozhodně to je důvod držet naděje na uzdě.



Témata: Elektromobil

Nejčtenější

„Neříkej, že už to děláme!“ Tahák šéfa Facebooku ukazuje, čeho se bál

Mark Zuckerberg vypovídá před americkým Kongresem. Jeho poznámky unikly na...

Mark Zuckerberg, zakladatel a šéf sociální sítě Facebook, vypovídal dlouhé hodiny před americkými kongresmany v...

Pilotovi se nechtělo střílet, ale musel. Sestřelení letu KAL 902

Letoun Korejských aerolinií po nouzovém přistání na zamrzlém jezeře.

Před 40 lety sovětská protivzdušná obrana sestřelila dopravní letadlo korejských aerolinek, které se dostalo na území...



Ruská armáda zavedla do výzbroje „smrtící kombajny“. Byly i v Sýrii

BMPT Terminátor

Ruská armáda dala do zkušebního provozu deset vozidel Terminátor určených pro palebnou podporu tanků. Některá z těchto...

Voda na Marsu je. Chová se však zvláštně a může i levitovat

Na povrchu Marsu můžeme spatřit nejenom doklady o proudění kapalné vody v...

Dva experimenty ukázaly, že na povrchu Marsu se voda chová výrazně jinak, než jsme zvyklí. Například místní „bahno“...

Youtuber zaplakal. V přímém přenosu mu hackeři ukradli 40 milionů

Ian Balina zřejmě během hacku přišel o více než dva miliony dolarů v...

Přijít o miliony dolarů je ve světě kryptoměn až neuvěřitelně snadné. Přesvědčil se o tom i Ian Balina, americký...

Další z rubriky

Jak funguje parní raketa, která má dokázat, že je Země placatá

Američan Mike Hughes a jeho vlastnoručně vyrobená raketa (6. března 2018)

V noci na neděli v Mohavské poušti vyletěla do vzduchu parní raketa Mikea Hughese. Byť údajný důvod jeho startu byl...

Policie ani nevyjela a unesené dítě našli. Bezpečné město podle Huawei

Kužník Jan: Huawei helma pro nevidomé.

Navigační přilba pro nevidomé, pátrání po zmizelém dítěti bez nasazení policistů v terénu, rychlý internet v 85...

Tomu tleskáme. Chytrá bunda od brněnské firmy má zachraňovat záchranáře

Chytrá bunda Gina

Brněnská společnost GINA Software předváděla na barcelonském výstavišti chytrou bundu pro záchranáře a bezpečnostní...

Volkswagen Golf 1.2 TSI 2015 ·...
Volkswagen Golf 1.2 TSI 2015 ·...

r.v. 2015, naj. 71 004 km, benzín
260 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz