Video stream

Video stream | foto: Profimedia.cz

Firma Sony připravila konkurenci YouTube

  • 2
Do amatérských videí na internetu vstupuje i společnost Sony. Ta spolu s dalšími partnery spustí systém konkurenční YouTube.

Japonská společnost Sony v pátek spustí novou službu, která uživatelům umožní sdílet přes internet amatérské videosekvence. Sony se tak zařadí po bok dalších firem, které už podobné služby nabízejí. K nejznámějším patří YouTube, kterou provozuje společnost Google.

Služba, kterou Sony zavede, bude ale zpočátku dostupná pouze v Japonsku. Na stejný trh míří i firmy News Corp a NBC Universal, které plánují podobné služby ještě v letošním roce. Většinou je vede snaha zajistit si růst tržeb a využít obliby tohoto druhu zábavy.

Služba, kterou Sony zavede, se bude jmenovat eyeVio, a firma ji později zřejmě spustí i v zahraničí. Nejprve si ji ale chce otestovat doma a podle odezvy se rozhodne, jak velký marketing jí bude věnovat.

"Je to součástí klidné softwarové revoluce, kterou Sony chystá," podotkl k plánům firmy její ředitel Howard Stringer. "Nabízí se zde možnost poslat amatérské záběry kamkoli budete chtít, kdykoli a komukoli, a to v chráněném prostředí," dodal.

Na rozdíl od YouTube, který na sebe poutá kritiku za to, že zároveň se službou mezi členy podporuje i pirátství a porušování autorského zákona, chce Sony obsah sekvencí pozorně sledovat. Sony věří, že tento model naláká i seriózní zájemce o prezentaci, kteří chtějí mít jistotu, že umístěním na nový web neutrpí jejich image.

"My se domníváme, že je zde poptávka po čistém a bezpečném místě, kde si firmy budou moci dělat reklamu," řekl mluvčí Sony Takeši Honma. Uživatelé si budou moci rozhodnout, kdo smí jejich prezentaci shlédnout, a jak dlouho mu bude k dispozici.

Google má službu YouTube teprve od loňska, kdy ji koupil za více než 1,6 miliardy dolarů. Záhy se ale dočkal kritiky, protože uživatelé v sekvencích měli i materiály chráněné autorským právem. Například společnost Viacom se teď kvůli tomu s Googlem soudí a chce po něm asi miliardu dolarů.

Google se začátkem roku podvolil k tomu, že bude na webu uživatele služby varovat před riziky používání materiálu chráněného autorským právem. Jen v loňském roce Google z webu YouTube odstranil téměř 30.000 sekvencí, a to na žádost japonských mediálních společností.

Nová služba eyeVio bude uživatelům dostupná zdarma. Sony ale doufá, že se jí podaří později vydělávat na příjmech z reklamy a na spojení s mediálními podniky. Služba nebude technicky omezena jen na přístroje Sony, takže by ji měli být schopni využívat i lidé s jinými přístroji, včetně iPodů od firmy Apple.