Nová tramvaj Škoda 15T ForCity na své první jízdě Prahou. (5. února 2011)

Nová tramvaj Škoda 15T ForCity na své první jízdě Prahou. (5. února 2011) | foto: Radek Cihla, MAFRA

Tramvaj ForCity se nebojí sněhu ani vody

  • 245
Nové pražské tramvaje ForCity si poradí se sněhovou kalamitou i průtržemi mračen minimálně stejně dobře jako její předchůdkyně. Z provozu je nevyřadí ani porucha osmi motorů.

"To je strašné, tu novou tramvaj zastaví sníh z Nohavicovy písničky, jak budeme jezdit do práce, až doslouží staré tramvaje", uslyšel jsem tento týden ráno po příchodu do práce.

Z pražské radnice totiž nedávno zazněl kritický hlas odkazující na údajné problémy nejnovější pražské tramvaje Škoda 15T ForCity. Je prý technicky nedokonalá, má problémy se sněhem, vodou a z provozu ji vyřadí porucha jen jednoho motoru.

Čísla, normy a technické parametry však ukazují, že je to naprosto standardní nízkopodlažní tramvaj.

Jak projede nová tramvaj sněhem a vodou - srovnání s ostatními typy

Typ TRAM

Výška sněhové pokrývkyVýška hladiny vody
15T60 mm30 mm
14T60 mm30 mm
T6A560 mm10 mm
KT8D560 mm10 mm
KT8D5.RN2P60 mm10 mm
T3TP neřešíTP neřeší

Poznámka: údaje se týkají výšky nad temenem kolejnice, laicky řečeno výšky nad lesklou částí kolejnice.

Nové tramvaje pro Prahu jsou v kritizované průjezdnosti sněhem a vodou minimálně srovnatelné, nebo lepší, než ostatní provozované typy.

"Při letošní kalamitní situaci nebyly odstaveny z provozu žádné nízkopodlažní tramvaje, tedy ani 15T," uvedla Ilona Vysoudilová, mluvčí Dopravního podniku Praha (DPP).

"Dopravní podnik disponuje upravenými pluhy, které jsou schopné zajistit průjezdnost všech tramvajových vozů, a to včetně nízkopodlažních," doplňuje Vysoudilová.

Proč nesmí kolejiště přikrývat silná vrstva sněhu

Desítky let existuje stále platná norma "ČSN 28 1300 - Tramvajová vozidla - Technické požadavky a zkoušky", která se vztahuje na všechny tramvaje.

V normě je stanoven obecný požadavek na vzdálenost všech částí tramvaje 6 cm od povrchu. Technická norma dále požaduje po všech tramvajích zvládnutí překážek do 5 cm sněhu a 1 cm vody.

Důvod je jednoduchý: bezpečnost provozu. Pokud by se na kolejích vyskytovala překážka, která by byla skryta, nebo by umrzlá vrstva sněhu ohrozila vedení kola v kolejnici, mohlo by dojít k vykolejení soupravy a ohrožení bezpečnosti cestujících.

Praha má pro novou tramvaj upravené tramvajové pluhy

Sníh z kolejí uklízí speciální tramvaje, které jsou vybaveny pluhem. I pokud nejste odborník na tramvaje, neomylně poznáte pluh, který je nainstalován na nákladní tramvaji. Ostatní tramvajové pluhy vypadají pro laiky jako běžné tramvaje.

Nákladní tramvaj slouží v zimě jako tramvajový pluh

Tramvaj 15T je ve spodní části širší než ostatní pražské tramvaje. Testování v minulé zimě (2009/2010) odhalilo, že stávající pluhy dostatečně neupraví tramvajovou trať pro novou tramvaj. Sníh odklízely jen pro doposud používané typy vozů. 

V letošní zimě už byly nasazeny upravené tramvajové pluhy, takže patnáctka neměla problémy.

Ani porucha osmi motorů ForCity nezastaví

Tramvaj ForCity má celkem 16 motorů, které pohání jednotlivá kola. Díky této konstrukci nenajdete na podvozku klasické tramvajové dvojkolí. Proto technici vymysleli jakési virtuální nápravy pro řešení případné poruchy motoru. 

V případě poruchy trakčního motoru se dá odpojit příslušná náprava a tramvaj může být dále provozována bez omezení provozu s cestujícími. Najednou může být vypnuto až osm trakčních motorů. Pak již tramvaj musí odjet do vozovny na opravu.