Nord Aviation 3202 Léona Biancotta patřil se Zliny řady Trener a prototypem Jaku-18P k moderním akrobatickým strojům tohoto mistrovství, vedle nich zde ještě byly dvouplošníky konstrukčně spadající do meziválečného období, jako Bücker Bü 133 Jungmeister, Stampe & Vertongen SV.4, de Havilland DH.82 Tiger Moth a exotický Great Lakes 2T-1.
Josef Tóth (archiv), gonzoaviation.com
Naši létali na Zlinech Trener řady 226. Na jednomístném akrobatickém speciálu imatrikulovaném OK-KMA vybojoval Jiří Bláha ve Vajnorech stříbro.
gonzoaviation.com
Dva soutěžní Zliny Z-326A DOSAAFu (obdoba našeho SVAZARMu) sovětské "delegace". Poláci a Maďaři létali na dvoumístných Z-226T. Na Trenerech létalo celkem 19 soutěžících z 29.
gonzoaviation.com
Druhý prototyp jednomístného akrobatického speciálu Jak-18P se vyznačoval umístěním kabiny na pozici zadního kokpitu původního cvičného Jaku-18, první prototyp a pozdější sériové stroje měly kabinu vpředu.
Ladislav Trebatický (archiv), gonzoaviation.com
Bücker Bü 133 Jungmeister byl ve své době (před válkou) výtečný akrobatický letoun, v době konání 1. MS v letecké akrobacii však už měl svá nejlepší léta za sebou. Pawolka ze západního Německa skončil 14. a otec a syn Rüeschovi ze Švýcarska na 18. a 26. místě.
Ladislav Trebatický (archiv), gonzoaviation.com
Po spatření britských závodníků na jejich dvojplošnících Tiger Moth by možná někdo prohodil, že si pro mistrovství vytáhli stroje ze špatného hangáru. Pravdou však je, že tato letadla byla upravená, se silnějším motorem a pojmenovaná jako Super Tiger. To však nemohlo v žádném případě stačit a trojice Britů zaujala ve výsledkové listině svorně poslední tři místa.
gonzoaviation.com
Výsledky našich akrobatů byly vynikající, posuďte sami: 1. Ladislav Bezák, 2. Jiří Bláha, 3. František Skácelík, 4. Jaromír Hůlka, 6. Zdeněk Beseda, 7. Jiří Stoklasa, 8. Ladislav Trebatický, 9. Juraj Šouc, 16. Eva Krenčová, 23. Jiřina Lockerová.
Gustav Selnekovič (archiv), gonzoaviation.com
Eva Krenčová skončila na 16. místě. Byť naše dvě pilotky v umístění poněkud zaostaly za svými kolegy, podaly výkon obdivuhodný. Ve svém věku dvaceti/jednadvaceti let nemohly mít tak nalétáno a zkušeností nasbíráno jako zkušení akrobatičtí matadoři slétnuvší se z širého světa, přesto se mezi nimi neztratily.
Tobiáš Fekete (archiv), gonzoaviation.com
Stojánka s letouny během zahajovacího leteckého dne před samotným mistrovstvím. Vidíme jak letouny závodní, tak doprovodné a také účastníků pouze leteckého dne.
Jaroslav Hybben, gonzoaviation.com
První mistrovství světa v letecké akrobacii se konalo v roce 1960 v Bratislavě a ovládli ho českoslovenští piloti s letouny řady Trener. Ze zahraničních účastníků se mezi nimi dokázal prosadit pouze jeden sovětský moloděc na prototypu Jak-18P. Radost z vydařené soutěže kalila smrt francouzského favorita, který havaroval při tréninku.
Tobiáš Fekete (archiv), gonzoaviation.com
Bylo to první oficiální mistrovství vyhlášené Mezinárodní leteckou federací (FAI). Několik prestižních akrobatických soutěží před tímto letopočtem se označuje jako neoficiální mistrovství.
gonzoaviation.com
První mistrovství světa v letecké akrobacii se na bratislavském letišti Vajnory konalo ve dnech 28. 8. až 4. 9. 1960. (Na snímku je sovětský Jak-18P. Stojící paní nemá s tímto letadlem nic společného. Za povšimnutí pak stojí například mechanický indikátor vysunutí podvozku - malá tyčka na křídle.)
gonzoaviation.com
Československý akrobatický tým. Vpravo stojí Jiřina Lockerová, která ve svých 20 letech byla nejmladším účastníkem bratislavského mistrovství. Ženy neměly vlastní kategorii, byly hodnoceny společně s muži. Vedle Lockerové tam závodila ještě Eva Krenčová a tím je seznam startujících žen kompletní.
Ladislav Trebatický (archiv), gonzoaviation.com
Třetina soutěžících byla z Československa (8 mužů + 2 ženy), následoval Sovětský svaz se 4 soutěžícími a 3 až 1 akrobata "vyslaly" Francie, Polsko, Velká Británie, Maďarsko, Švýcarsko, západní Německo a USA. Piloti bývalého východního bloku létali na slušných Zlinech řady Trener, tedy až na jednoho se snad ještě lepším Jakem-18P. Ti ze západu pak přilétli se směsí dvojplošníků starší konstrukce, jakoby snad ani nechtěli vyhrát. Výjimkou byl Francouz Léon Biancotto s moderním domácím strojem Nord Aviation 3202.
Ladislav Trebatický (archiv), gonzoaviation.com
Největší hvězdou šampionátu měl být francouzský závodník Léon Biancotto. Tragická havárie způsobená technickou závadou však přeťala životní pouť nejlepšího z nejlepších. Stalo se tak 29. srpna při nácviku povinné sestavy. Bylo mu 33 let.
Ladislav Trebatický (archiv), gonzoaviation.com