Vydali jsme se do podzemí jednoho z mála zbývajících černouhelných dolů v České republice, do Dolu Darkov u Karviné. Horníci tu pracují více jak kilometr pod zemí. Podívejte se na nejextrémnější reportáž, jaká kdy vznikla v naší redakci.
Autor: OKD
Siluetě Dolu Darkov dominuje skipová věž, kterou se dopravuje uhlí ve skipové nádobě na povrch. Do jedné nádoby se vejde zhruba 20 tun uhlí.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Do hloubky 800 metrů jsme fárali úvodní větrní jámou. Klec, která má tři etáže (patra), se pohybuje rychlostí zhruba 8 m/s. Starý hornický vtip říká, že zatímco cestou dolů se do jedné etáže vejde zhruba 20 horníků, opačným směrem je to mnohem více.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Obvod důlního překopu v blízkosti jámy je vyztužený betonem.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Náraží. Zvednutá plošina se v hornickém brání vjetí vozíku do těžní jámy, ve které není klec.
Autor: Technet.cz
Důlní chodby připomínají labyrint ulic ve městě. Každý rok se jich ve čtyřech dolech OKD vyrazí zhruba 60 kilometrů. U stropu je dráha závěsné drážky a potrubí, kterým proudí voda, vzduch, případně další média.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Vstupní vrata do skladu náhradních dílů a nářadí
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Mohutný řezný kotouč dobývacího kombajnu, který má hmotnost několik tun, je naložen na tradiční důlní vozík.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Kolejovou dopravu v dolech OKD částečně nahrazuje závěsná drážka. Přeprava materiálu i lidí po ní je efektivnější a údržba i budování jsou jednodušší.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Do podzemí putuje materiál v tradičních hornických vozících, nebo modernějších kontejnerech, jimiž začala firma vybavovat své doly v uplynulých letech.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Diesel-hydraulická lokomotiva DLZ210F pro těžká břemena od firmy Ferrit uveze až 24 tun.
Autor: OKD - Boris Renner
Dříve chodili havíři na svá pracoviště pěšky. Dnes je na místo dovezou důlní vláčky. Většina z nich se pohybuje po závěsné drážce u stropu. Jízda připomíná pouťovou lochnesku.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
O drsnosti prostředí vypovídají šrámy na kabině lokomotivy. Závěsné lokomotivy dodává OKD firma Ferrit z Frýdku-Místku. Dokážou uvést až 24 tun materiálu při úklonu chodby 30 stupňů.
Autor: Technet.cz
Motorová část závěsné důlní lokomotivy. Přenos výkonu motoru je hydraulický.
Autor: Technet.cz
V dolech se setkáte i s důmyslnými způsoby dopravy, které ulehčují horníkům cestu na pracoviště. Ať jde o lanovku, nebo pásovlek na tomto snímku.
Autor: OKD
Razicí kombajn Sandvik slouží k vyuhlování masivu při ražbě dlouhých důlních děl před stavbou důlní výztuže (hajcmanů).
Autor: OKD
Razicí kombajn řídí s centimetrovou přesností počítače. Zabudování důlní výztuže vyžaduje i přes technologický pokrok zručnost horníků.
Autor: OKD - Boris Renner
Budování důlní chodby. Výztužím říkají horníci slangově hajcmany podle firmy Heitzmann AG z Německa. Je nutné je zabudovat, aby držely stabilní tvar chodby, vydržely tlak okolního masivu, a zachovaly tak bezpečnost horníků.
Autor: OKD
Uhelná sloj se těží výhradně mechanizovaně pomocí dobývacího kombajnu v takzvaném porubu 1 100 metrů pod povrchem. Strop je zajištěn mechanizovanými hydraulickými výztužemi.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Rameno dobývacího kombajnu se zapnutými postřiky, které slouží ke snižování a likvidaci prachu při odřezávání uhelné sloje.
Autor: OKD - Boris Renner
Po vytěžení se celý dobývací celek hydraulicky posune o délku zabírky dopředu. Za den postoupí porub průměrně tak o pět metrů.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Pravidelná údržba nožů řezného kotouče dobývacího kombajnu.
Autor: OKD
Strop porubu jistí mohutná mechanizovaná hydraulická výztuž, která funguje jako posuvná střecha nad místem těžby. Jedna sekce výztuže může mít až 40 tun.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Takzvané vodorovně uložené sloje mají ve skutečnosti sklon několika stupňů. Poruby jsou vybaveny klimatizací, která udržuje stálou teplotu. Větrání průchodním větrným proudem zajišťuje dýchatelné prostředí v porubu a snižuje prašnost.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Protiotřesová prevence. Horníci navrtávají uhelnou sloj pro možnost provedení otřasné trhací práce, aby řízeně snížili napětí v masivu.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Podloží uhelné sloje tvoří průvodní hornina, prachovec.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Vysoký porub. Uhlí je po vydobytí kombajnem přepravováno po porubovém hřeblovém dopravníku na podporubový dopravník, který ho odváží po pásových dopravnících dále do skipové nádoby. Odtud směřuje stovky metrů vzhůru do zásobníku na povrchu.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Energovlak pod porubem je technologickou revolucí v dole. Těžbu uhlí řídí počítače, které zároveň přenášejí všechna data o reálném dění na pracovišti na pracoviště na povrchu.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Přesyp podporubového dopravníku na první pásový dopravník odtěžovací linky materiálu z porubu. Vytěžené uhlí putuje často i několik kilometrů po pásových dopravnících, než dorazí do skipové nádoby, která ho vyveze na povrch.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Protivýbuchová uzávěra. "Polštáře" u stropu naplněné vodou jsou v důlních chodbách instalovány kvůli bezpečnosti. Slouží jako hráz před šířením tlakových vln.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Hráz slouží k uzavírání vydobytých důlních prostor, nebo nepotřebných důlních děl.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Důlní překop
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Překopy připomínají tunely metra.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
I přes používání oceli a betonu zůstává dřevo v dolech neocenitelným materiálem pro zajišťování stropů a chodeb.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Větrná jáma na povrchu. Místo, odkud směřují dolů v kleci horníci i materiál. Na Dole Darkov denně sjede dolů až 100 kontejnerů s materiálem.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Sebezáchranné přístroje Dräger OXY K 50 S s chemicky vyvíjeným kyslíkem a s uzavřeným střídavým dýchacím systémem. Používají se v nouzových situacích k úniku z ohrožených prostor. Vydrží 50 minut.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Havířská řetízková šatna má dvě části, špinavou a čistou. Mezi nimi je koupelna. Místo, kde se po šichtě najednou sprchují až stovky chlapů. Další podrobnosti o dole Darkov najdete v textu článku.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz