náhledy
Přesně před rokem, tedy 13. ledna 2013, proběhly poslední komerční lety Boeingů 737 Českých aerolinií. Po necelých 21 letech tak byla ukončena úspěšná služba zatím jediného amerického typu proudového letounu v dlouhé historii našich aerolinií. Prohlédněte si letouny, které tvořily páteř letadlové flotily ČSA. Boeing 737-500 byl v pořadí třetím typem letadla západní provenience zařazeným po roce 1989 do flotily ČSA. Před ním to byl Airbus A310-300 a Alenia ATR-72-200. Prvních pět Boeingů používaných od roku 1992 mělo imatrikulace OK-XGA, -XGB, -XGC, -XGD, a -XGE. Personál ČSA si pro sedmtřisedmičky našel ryze českou přezdívku Bulík, která byla myšlena samozřejmě v dobrém.
Autor: Petr Popelář
Letouny měly zpočátku na modrém pruhu nápis Czechoslovak Airlines, od roku 1995 se začal se změnou názvu společnosti používat nápis Czech Airlines. Prvním Boeingem řady B737-400 byl OK-WGF. Celkem se v letech 1992 až 2013 vystřídalo u ČSA 30 Boeingů, z toho 15 kratších B737-500 pro 108 nebo 111 cestujících a 15 delších B737-400 pro 144 nebo 162 cestujících. Boeingy byly páteří flotily společnosti. O jejich postupném vyřazení a nahrazení Airbusy bylo rozhodnuto v roce 2004 za působení Jaroslava Tvrdíka ve vedení ČSA. Zde je třeba konstatovat, že myšlenka unifikace flotily je snad to jediné, co nelze jmenovanému vedoucímu vytýkat.
Autor: Petr Popelář
Letadlo společnosti Czech Airlines.(14. května 2019)
Autor: Petr Popelář
V září 2007 představily ČSA nové logo, kterému se téměř okamžitě pro charakteristický tvar začalo přezdívat trsátko, a v návaznosti na to se začalo měnit i barevné provedení letadel. (B737-400, OK-DGN)
Autor: Archiv Českých aerolinií
Všechna letadla flotily samozřejmě nikdo nepřestříkal přes noc, ale změna byla postupná. (B737-400, OK-CGI, kus ocasu v popředí patří Airbusu)
Autor: Petr Popelář
Ne každému nové logo připomíná trsátko, někteří ho přirovnávají k diamantu. (B737-500, OK-DGL)
Autor: Archiv Českých aerolinií
Ve snaze sjednotit flotilu proudových strojů na jediné značce dostal Černého Petra Boeing. ČSA se rozhodly používat pouze proudové stroje Airbus, turbovrtulových Alenií ATR-42 a ATR 72 se tato hra netýkala. Vidíme B737-400 OK-EGP, který byl v roce 2010 prodán ruské společnosti UTair Aviation. Fotografie byla pořízena krátce po přestříkání, letadlo ještě nemá novou imatrikulaci a je patrné, že ta původní byla na nový lak umístěna provizorně. Zároveň si můžeme všimnout směrovky letadla ČSA s trojúhelníky, což je důkaz o opravdu postupném zavádění trsátka.
Autor: Petr Popelář
Boeing 737-500 (OK-DGL) v barvách ČSA
Autor: Archiv Českých aerolinií
U příležitosti 80 let od založení ČSA dostal v roce 2003 Boeing 737-500 OK-DGL zajímavý kabát s obrázkem prvního typu letadla ve službě těchto aerolinek.
Autor: Archiv Českých aerolinií
Od listopadu 2011 nesl B737-500 OK-XGB krásné retro zbarvení, tzv. modré vousy, které používaly ČSA v padesátých letech.
Autor: Archiv Českých aerolinií
B737-500, OK-XGC dostal retro zbarvení používané ČSA od přelomu padesátých a šedesátých let, tzv. červené vousy.
Autor: Archiv Českých aerolinií
Boeingy v retro zbarvení měly připomínat první proudové stroje ČSA Tu-104A, které zpočátku létaly právě s modrými vousy a poté s červenými. (B737-500, OK-XGB)
Autor: Archiv Českých aerolinií
Na konci roku 1957 nasadily ČSA na linku Praha - Moskva letadla Tupolev Tu-104A. Československé aerolinie se tak staly druhou leteckou společností na světě využívající v pravidelném provozu proudové letouny. Podobný kabát měl právě B737-500, OK-XGB.
Autor: Archiv Českých aerolinií
Plochy, které jsou u retro Boeingů nastříkány šedou barvou, měly staré Tu-104A ČSA ponechány v barvě eloxovaného duralu. (B737-500, OK-XGC)
Autor: Archiv Českých aerolinií
Zajímavostí je fakt, že ona pětice zakoupená společností jako první v roce 1992 byla vyřazena až jako poslední. Kupce se podařilo najít až téměř rok po ukončení provozu a letouny jdou do Zimbabwe. (B737-500, OK-XGC)
Autor: Archiv Českých aerolinií
ČSA jsou od roku 2001 členem aliance leteckých dopravců SkyTeam. Každý člen měl povinnost do konce roku 2013 opatřit barvami SkyTeamu minimálně dvě procenta své flotily. U ČSA létá v barvách Skyteamu ATR-42 a v období červen 2012 až do vyřazení v lednu 2013 to byl i tento Boeing B737-500 OK-XGE.
Autor: Archiv Českých aerolinií
Takové byly Boeingy 737 Českých aerolinií, jedny z nejkrásnějších letadel našeho nejstaršího leteckého dopravce. (B737-400, OK-DGN)
Autor: Petr Popelář
Seznam Boeingů 737 ve flotile ČSA
Autor: Technet.cz