náhledy
Na letišti v Roudnici nad Labem se právě nachází Lisunov Li-2 v barvách maďarského Malévu ze šedesátých let. Je to jediný provozuschopný exemplář licenčně vyráběné Dakoty DC 3 v Sovětském svazu od roku 1937.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Licenčně vyráběný Lisunov Li 2 měl zesílenou celokovovou konstrukci a trup. Na každé straně kabiny cestujících napočítáte sedm obdélníkových oken.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Z vyrobených 5 300 kusů je Li 2 s imatrikulací HA-LIX jediný v provozuschopný letoun na světě.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Na straně mechanika se nachází dvířka pro nouzové opuštění kabiny pilotů.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
V ruské verzi Dakoty byly nástupní dveře pro cestující přesunuly na pravou stranu trupu.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Lisunov Li 2 vlastní ministerstvo obrany Maďarska. Správcem stroje je Muzeum válečné historie. Goldtimer Foundation převzala letoun v roce 1997 a následně ho restaurovala.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Zatahovací podvozek a ostruhové kolo na zádi trupu způsobuje dnes již neobvyklý sklon kabiny na ploše letiště.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Kabina pilotů je trojmístná (třetí místo „mechanika“ není na fotografii)
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
U popisků nás zaujala kombinace maďarštiny, ruštiny a angličtiny.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Část přístrojového vybavení odpovídá současným předpisům v letecké dopravě, např. radiostanice pro vysílání morseovkou je nahrazena současným typem.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Přístroje mají někdy kombinaci ruských a maďarských popisků.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Mnozí z vás by přivítali rozestupy mezi sedadly, které byly obvyklé před více než 70 lety.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Letoun prošel 45 tisíci hodinami restaurování. Přesto některé prvky musí odpovídat současným standardům.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Ruská „ Dakota“ registrace HA-LIX, cn 18433209 byla vyrobena v uzbekistánském Taškentu v roce 1949. Letoun nejprve létal v armádě. V roce 1958 byl předán Malévu, odkud putoval v roce 1964 zpět do maďarské armády, kde létal až do roku 1974.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Motory LI 2 měly oproti Dakotám markantně nižší výkon. ČSA zakoupily několik kusů. Stroje nebyly mezi mechaniky a piloty oblíbené, zejména pro menší spolehlivost. Z flotily ČSA byly vyřazeny dříve než Dakoty.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz