náhledy
První prototyp motoráku řady M152.0 vznikl v roce 1973 ještě pod označením M151.0 (celé označení prvního kusu bylo ve tvaru M151.0001. Třetí číslice, ze které se počítá hmotnost vozu připadající na jednu nápravu, se musela kvůli jejímu nárůstu změnit na dvojku. Při pozorném pohledu zjistíme, že ten prototyp je zajímavý i něčím jiným. Nemá oddělující přepážku mezi stanovištěm strojvůdce a nástupním prostorem, což se dá považovat za malé plus pro cestující, kteří tak mají alespoň omezený výhled i tímto směrem.
Autor: Vagónka Studénka
Druhý prototyp motorového vozu řady M152.0 (později řady 810) udržují České dráhy v původním stavu.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Druhý prototyp motorového vozu řady M152.0 (později řady 810) udržují České dráhy v původním stavu.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Motorový vůz řady M 152.0 na veletrhu v Lipsku v roce 1982
Autor: Falk2, CC BY-SA 3.0
Motorový vůz řady M152.0 (legenda: 1 – motor, 2 – hydromechanická převodovka, 3 – nápravová převodovka reversační, 4 – vodní chladič, 5 – topný agregát
Autor: Vagónka Studénka
Motorový vůz M152.0014 ve stanici Podlešín zastávka v roce 1980
Autor: Foto: Petr Ovsenák
Pro Maďarsko vyrobila Vagónka Studénka v letech 1979 až 1986 více než dvě stovky motorových vozů typu Bzmot, které byly odvozeny od motoráků M152.0.
Autor: Phil Richards, CC BY-SA 2.0
Motorový vůz řady 810 Českých drah s přívěsným vozem řady 010
Autor: Sludge G, CC BY-SA 2.0
V roce 1988 byly motorové vozy řady M 152.0 přečíslovány na řadu 810. Některé z těchto vozů jezdí dodnes (fotografie je z roku 2015), mnohé však byly v rámci modernizačních programů přestavěny na několik nových typů (resp. v železničářském názvosloví na několik nových řad).
Autor: Elektracentrum, CC BY-SA 4.0
Motorový vůz řady 810 Českých drah v barevném provedení „Najbrt“.
Autor: Phil Richards, CC BY-SA 2.0
Na Slovensku byly desítky motorových vozů řady 810 přestavěny na novou řadu 812 (neplést s jedinou českou osm set dvanáctkou pojmenovanou Esmeralda). Slovenských motoráků 812 vzniklo v letech 2001 až 2007 celkem 64 kusů, a to deset přestavbou z přípojných vozů řady 010 a 54 přestavbou z motoráků 810. (stanice Tatranská Lomnica, 2011)
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Motorové jednotky řady 814 Regionova a Regionova Trio vznikaly přestavbou motorových vozů řady 810 a jejich přípojných vozů. (stanice Dolní Bousov, 2013)
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Motorový vůz M152.0604, který provozuje Kolej-klub z. s., dostal zpět své originální historické označení.
Autor: Kolej-klub z. s.
Historická fotografie motorového vozu M152.0604, který dnes provozuje Kolej-klub z. s. Snímek je ze zkušební jízdy nově vyrobeného stroje se zapřaženým starším (“hurvínkovským“) přípojným vozem a motorákem řady M131.1 zvaným Hurvínek.
Autor: Kolej-klub z. s.
Motorový vůz M152.0604, který provozuje Kolej-klub z. s., dostal zpět své originální historické označení. Pro porovnání vidíme vlevo vůz stejného typu v řadové službě Českých drah, je značen řadou 810, navíc dostal modro/šedé zbarvení stylu „Najbrt“.
Autor: Kolej-klub z. s.