náhledy
Před 60 lety, 11. listopadu 1956, vzlétl prototyp prvního dvoumachového bombardéru Convair B-58 Hustler. Svým tvarovým řešením s relativně malým rozpětím delta křídla a čtyřmi nápadnými motory pod ním se řadí k vizuálně nejpozoruhodnějším bombardérům období studené války.
Autor: USAF
Convair B-58 Hustler byl první dvoumachový bombardér v historii zařazený do služby.
Autor: USAF
B-58 Hustler měl delta křídlo, pod kterým byly zavěšeny čtyři proudové motory General Electric J79. Při návrhu trupu vývojáři aplikovali pravidlo ploch (zjednodušeně řečeno: průběh obsahů ploch příčných řezů letounu musí být co nejplynulejší). Materiál draku musel odolávat vysokým teplotám, protože při supersonických rychlostech dochází k velkému kinetickému ohřevu třením o okolní vzduch. (prototyp XB-58)
Autor: USAF
Prototyp Convair XB-58 Hustler, vpravo pak vidíme Boeing B-47 Stratojet. S letouny B-58 bylo původně počítáno, že nahradí starší a pomalejší B-47. Letounů řady B-58 se však vyrobilo pouze 116 kusů, oproti tomu B-47 vzniklo více než 2 000 kusů.
Autor: USAF
Prototyp XB-58 Hustler. Z celkem 116 kusů letounů řady B-58 byly: dva prototypy XB-58, 11 předsériových YB-58A, 86 sériových bombardérů B-58A a 17 průzkumných RB-58A (R - reconnaissance). V letech 1960 až 1961 bylo osm YB-58A přestavěno na cvičné TB-58A (T - training). Charakteristickým znakem Hustlerů jsou velké podvěsy pod trupem, ještě budou zmíněny.
Autor: USAF
Z předchozích počtů vidíme, že typ nebyl příliš rozšířen. Bombardovací B-58A se staly od roku 1960 výzbrojí 43. bombardovacího křídla a od roku 1961 výzbrojí 305. bombardovacího křídla.
Autor: USAF
Cvičný TB-58A vznikl přestavbou z YB-58A. Měl plnohodnotné dvojí řízení a z obou pilotních míst musel být samozřejmě zajištěn výhled, cvičnou verzi tak poznáme na první pohled delším prosklením kabiny.
Autor: USAF
Pod jedním YB-58A se zkoušel v letovém režimu nový motor General Electric YJ93 určený pro připravovaný třímachový šestimotorový bombardér Valkyrie.
Autor: USAF
Valkyrie však vznikla pouze ve dvou prototypech XB-70. Zde jednu vidíme společně s TB-58A. Na XB-70 si všimněte poškození bíle povrchové úpravy tepelným namáháním při vysokých rychlostech.
Autor: USAF
Tříčlenná posádka B-58 je situována ve třech separátních kabinách za sebou. Pilot měl výhled ještě dobrý, což je celkem logické. Ostatní dva členové, navigátor-bombometčík a operátor obranných systémů se museli spokojit s malými okénky na bocích.
Autor: USAF
Pilot na vystřelovacím sedadle z počáteční historie B-58
Autor: USAF
Navigátor-bombometčík na vystřelovacím sedadle z počáteční historie B-58
Autor: San Diego Air & Space Museum
Kvůli bezpečnějšímu opouštění stroje při dvojnásobné rychlosti zvuku a ve velkých výškách byly vyvinuty speciální vystřelovací kapsle. Ty byly úspěšně odzkoušeny v roce 1962 a zpětně se namontovaly i do všech už vyrobených Hustlerů. Na fotografii je pozemní zkouška. Při testovacích výstřelech během letu byli použiti i živí medvědi. Ne však monstrózní kodiaci majora Šebka, ale malí baribalové. Například 21. března 1962 byl dvouletý Yogi vystřelen v kapsli ve výšce 10,5 km při rychlosti letounu 1400 km/h.
Autor: USAF
Na B-58 bylo ustanoveno několik mezinárodních rychlostních rekordů na uzavřených tratích, s nákladem i bez nákladu. Před rekordními lety byly stroje kvůli snížení odporu leštěny speciálním prostředkem.
Autor: San Diego Air & Space Museum
Jeden z rekordních letů (kódové označením Operace Heat Rise) B-58 proběhl 5. března 1962 z Los Angeles do New Yorku a zpět (Druhá B-58 letěla opačně, ale to je detail). Letouny několikrát tankovaly ve vzduchu (foto z tohoto letu). Rekordní stroj (co letěl z LA) uletěl celou vzdálenost za 4 hodiny a 41 minut (včetně tankování při otočce nad Atlantikem, atd.), samotnou trať LA-NY zvládl za 2 hodiny a 1 minutu (2:00:59) při průměrné rychlosti 1954,79 km/h a NY-LA za 2 hodiny a 16 minut (2:15:50) při průměrné rychlosti 1741 km/h. Rekordní let měl širokou odezvu na zemi, v následujících dnech přišlo více než 10 tisíc stížností na rozbitá okna napříč celými Spojenými státy.
Autor: USAF
Hustler neměl klasickou pumovnici, výzbroj i velké množství paliva si letoun nesl ve velkém odhazovatelném podvěsu pod trupem. Zpočátku se zkoušel podvěs z jednoho celku nesoucí palivo i pumovou výzbroj, standardem se však staly podvěsy složené ze dvou částí (viz foto). Ve velkém se nacházelo pouze palivo. Po jeho spotřebování byl odhozen. V menším podvěsu pak byla výzbroj (např. vodíková puma Mark 39). Po jejím použití pilot odhodil i tento podvěs. Vedle toho byla i možnost tankovat za letu a umisťovat až čtyři menší pumy na závěsníky pod kořenem křídla.
Autor: Clemens Vasters, CC BY 2.0
Obranu zadní polosféry bombardéru B-58 zajišťoval pohyblivý 20mm rotační kanon Vulcan umístěný v koncovém kuželu trupu. Kanon byl primárně řízen automatikou zpracovávající signál ze střeleckého radiolokátoru, jeho anténa je ukryta ve vřetenovitém tělese v kořeni SOP (vidíte ji nad kanonem). Práci kanonu korigoval dálkově operátor, tedy třetí člen posádky.
Autor: Clemens Vasters, CC BY 2.0
Na tomto snímku s ukázkou výzbroje a posádky jsou vidět oddělené obě části podvěsu, B-2-4 je palivový a B-3-6 zbraňový. Zobrazená čtveřice pum se nosila na závěsnících pod kořenem křídla. Vystavena je i záď s kanonem a střeleckým radarem.
Autor: San Diego Air & Space Museum
Zmenšený model B-58 v aerodynamickém tunelu s nápadnou čtveřicí pum.
Autor: San Diego Air & Space Museum
Cestovní rychlost B-58 byla vysoce podzvuková (Ma=0,9), několik stovek kilometrů před cílem pilot zvýšil rychlost na 2 Machy, stejnou rychlostí pak i unikal od cíle, co to jen šlo. V bezpečné vzdálenosti opět snížil rychlost na těsně podzvukovou. Maximální rychlost měla na svědomí nejen velké zahřívání konstrukce, ale samozřejmě i vysokou spotřebu paliva. Kvůli rozvoji řízených střel země-vzduch, které byly nebezpečné pro bombardéry ve větších výškách, začaly posádky záhy cvičit i rychlé lety v nízkých výškách.
Autor: USAF
Hustler byl dlouhý 29,5 m a rozpětí měl 17,3 m. Hmotnost prázdného stroje byla 25 tun a maximální vzletová 80 tun. Letoun dosahoval maximální rychlosti 2,1 Machu ve výšce 10 km, maximální dostup byl 19 km. Maximální hmotnost pumové výzbroje byla 8820 kg, ta mohla být jaderná i konvenční.
Autor: USAF
B-58 Hustler "v dílně"
Autor: USAF
Rychlý přesun posádky do letounu B-58A Hustler
Autor: USAF
Kdybychom chtěli říct na závěr něco "amerického", tak na Hustlerech sloužili jen ti nejlepší z nejlepších. Z výzbroje byl typ vyřazen v roce 1970.
Autor: USAF