náhledy
Legendární americká stíhačka North American F-86 Sabre poprvé vzlétla před 70 lety. Proslavila se během korejské války, kde byla jediným americkým strojem, který se mohl měřit s nepřátelskými MiGy-15.
Autor: USAF
První prototyp XP-86 (označení kategorie stíhacích letadel Pursuit se záhy změnila na Fighter, X znamená prototyp) se poprvé vznesl do vzduchu 1. října 1947. Cesta k němu však nebyla jednoduchá. North American začal už během války vyvíjet proudový palubní letoun pro námořnictvo, ten měl ještě přímé křídlo (a malý zavalitý trup). O letoun posléze projevilo zájem i americké letectvo. Po válce však výrobce na základě německých zkušeností navrhl, že projekt přepracuje a použije křídlo šípové, které je výhodnější při rychlostech blížících se hodnotě Mach 1. Na rozdíl od námořnictva americké letectvo tyto nové skutečnosti akceptovalo, počkalo si a výsledkem byl právě XP-86, prototyp pozdější legendy F-86 Sabre. (US NAVY zatím zůstalo u původního projektu, ze kterého vznikl nemastný neslaný FJ-1 Fury vyrobený ve 30 kusech.)
Autor: USAF
Kvůli výskytu MiGů-15 muselo USAF urychleně vyslat do Koreje stíhačky F-86 Sabre. Ty byly jedinými americkými stroji, které se mohly s migy měřit. MiG-15 a F-86 byly výkonově prakticky rovnocenné stíhačky, ale je také pravda, že Sabre byl uživatelsky příjemnější. Ve vzájemných soubojích pak mnohem více záleželo na zkušenostech pilotů než na typu stroje. Na straně útočníka obecně vynikali stíhači ze Sovětského svazu, piloti severokorejští a čínští byli o poznání horší. (foto: F-86A Sabre na základně Suwon)
Autor: USAF
MiG-15 a F-86 se diametrálně lišily svou hlavňovou výzbrojí. MiG disponoval třemi leteckými kanony (2 x 23 mm, 1 x 37 mm), protože byl primárně zamýšlen pro boj s velkými strategickými bombardéry. Zbraně měly malou kadenci (u verze MiG-15bis se kadence kanonů zvýšila), ale ke zničení Sabru mohl stačit jeden takový devastující projektil. Naproti tomu F-86 Sabre (verze nasazené v Koreji: F-86A, E a F) disponoval baterií šesti půlpalcových kulometů, které sice měly kadenci vysokou, ale někdy se také stalo, že to do MiGu bubnovalo jako John Bonham a cíl si vesele letěl dál. (foto: F-86E)
Autor: USAF
Oblasti, kde probíhaly urputné souboje Sabrů s MiGy, říkali Američané alej MiGů. Ta se nacházela kolem západního úseku korejsko-čínské hranice. (foto: F-86F)
Autor: USAF
Největším esem USAF korejské války byl Joseph C. McConnell. Ač se snažil zapojit, seč mohl, dostal se do války relativně pozdě. Všech svých přiznaných šestnácti sestřelů nepřátelských letadel dosáhl běhen čtyř měsíců v zimě a na jaře 1953. Sám byl přitom jednou migem sestřelen, skončil v moři, ale naštěstí se dočkal záchrany a opět se mohl vrhnout do té mely. Příštího roku zahynul McConnel doma při letecké nehodě.
Autor: USAF
Na tomto Sabru létal v Koreji během stáže u USAF major námořní pěchoty John Glenn, pokořitel tří patnáctek, ale především budoucí astronaut.
Autor: USAF
Během korejské války létaly v rámci koaličních sil OSN bránících Jižní Koreu letecké jednotky několika států. Na fotografii vidíme letoun F-86F Sabre jihoafrického letectva na letišti v Japonsku.
Autor: USAF
Skoro dva měsíce po vyhlášení příměří ulétl jeden severokorejský pilot MiGu-15bis k Američanům, kteří tak konečně dostali možnost si sovětskou stíhačku vyzkoušet. Fotografie byla pořízena na letecké základně Kimpo neoficiálně z nákladního automobilu pět minut po přistání migu. A aby to bylo stylové, hned za ním stojí F-86 Sabre.
Autor: USAF
V roce 1954 vznikla ve dvou kusech zajímavá dvoumístná cvičná verze Sabru označená TF-86F. Nápadný je prodloužený trup, jeho délka činila 13 m oproti 11,4 m u verzí A, E a F.
Autor: USAF
V letech 1954 a 1955 se vyráběla také verze F-86H, zamýšlená jako nosič taktické jaderné pumy Mark 12. Hlavňovou výzbroj tvořily místo kulometů čtyři kanony ráže 20 mm (čtveřice kanonů se zkoušela už na několika kusech stíhacích F-86E a F).
Autor: USAF
F-86D Sabre Dog byl záchytnou stíhačkou pro každé počasí, výroba probíhala v letech 1949 až 1954. Letoun měl v přídi vyhledávací radiolokátor, chyběly mu kulomety a výzbroj tvořilo 24 neřízených raket Mighty Mouse ve vysouvatelném pouzdru na spodku trupu.
Autor: USAF
Ještě jednou záchytná stíhačka F-86D Sabre Dog při odpalu neřízených raket. Letouny měly sestřelovat sovětské strategické bombardéry, se kterými se počítalo, že budou v příštím světovém konfliktu pronikat nad Spojené státy.
Autor: USAF
Čtveřice F-86D akrobatického týmu „Sabre Knights“ nad San Franciscem
Autor: USAF
Mercedes-Benz 300 SL na reklamní fotografii se stíhačkou F-86D Sabre Dog
Autor: archiv Daimler AG
V Kanadě vyráběla licenčně letouny Sabre firma Canadair. Zde vidíme Canadair CL-13 Sabre kanadského letectva, jednotky dislokované ve Francii.
Autor: RCAF
V Austrálii vyráběla licenčně Sabry firma Commonwealth Aircraft Corporation. Australské stroje byly značně modifikované, dostaly britské motory Rolls-Royce Avon a jako hlavňovou výzbroj dva britské 30mm kanony ADEN.
Autor: USAF
Ještě jednou australský CAC Sabre, tentokrát s řízenými střelami vzduch-vzduch Sidewinder s infračerveným naváděním. Od druhé poloviny padesátých let se tyto střely začaly objevovat na různých verzí Sabrů.
Autor: Australian War Memorial
Sabry verze H se licenčně vyráběly v Japonsku. Firma Mitsubishi dodala tři stovky těchto letounů tzv. Japonským vzdušným silám sebeobrany, zpočátku je kompletovala z dílů dodaných z USA, později tyto dodávky klesly ve prospěch domácí výroby.
Autor: USAF
Krátce po vypuknutí korejského konfliktu si americké námořnictvo uvědomilo, jakou udělalo v roce 1945 chybu, když nereflektovalo kladně na nabídku firmy North American ohledně přepracování původního projektu palubní proudové stíhačky. Rychle byl tedy objednán vývoj palubní verze osvědčeného Sabru F-86E. Tak vznikl palubní stíhač FJ-2 Fury a vylepšený FJ-3 Fury (foto). Tyto letouny měly již od počátku palubní výzbroj čtyř 20mm kanonů.
Autor: US NAVY
Námořní stíhačky FJ-3 Fury na palubě letadlové lodi USS Saratoga (CVA-60)
Autor: US NAVY
FJ-3 Fury námořní pěchoty, nápadná je dlouhá trubice s hubicí pro doplňování paliva za letu.
Autor: US NAVY
F-86 Sabre a MiG-15 na současném leteckém dnu. Letounů F-86 Sabre všech verzí a námořních FJ-2/FJ-3 Fury bylo vyrobeno celkem 9860 kusů, jsou v tom započteny i letouny vyrobené v zahraničí (Canadair v Kanadě: 1815, CAC v Austrálii: 112, Fiat v Itálii: 221, Mitsubishi v Japonsku: 300).
Autor: Tim Felce / Airwolfhound, CC BY-SA 2.0
Historie a současnost. Prototyp stíhačky F-86 Sabre vzlétl krátce po vzniku samostatného amerického letectva USAF, takhle hezky to vyšlo. Na snímku z leteckého dne vidíme F-86F Sabre proslavený nad Koreou ve společnosti současné "superstíhačky" USAF F-22 Raptor.
Autor: USAF