Fotografujeme přírodní krásy pláží

  • 14
Fotografování přírodních krás pláží všeho druhu nezpůsobuje z fotografického hlediska žádné velké tvůrčí problémy. Jsou na zeměkouli místa, která jsou tak krásná, že se tam vše jaksi fotografuje samo.

Písčitá mořská pláž je to nejhorší pro fotografický přístroj... To nezní jako dobrá upoutávka pro prázdninové fotografování u moře a i když na plážích vznikají každoročně miliony snímků, písečný prach, horko a slanost skutečně fotoaparátům neprospívají... Fotografování u moře má ovšem neuvěřitelné kouzlo. A nejenom proto, že prázdniny a dovolené všichni náramně prožíváme. A díky fotografii a videu na několikrát.

Písčitá pláž v doteku s průzračnou vodou, klidná krása i kontrast barev, to vše se pravidelně objevuje v prospektech lákajících k cestám k teplým mořím. Fotograf tam bývá oslněn sytostí barev, vysokým jasem i neznámým prostředím a má napoprvé sklon zachycovat na digitál úplně všechno na každém kroku. U moře nefotografujeme jen vodní sporty a koupání, ale také přímořskou krajinu. Zdá se to být jednoduché...

Hledání stanoviště

Jasná modř oblohy bez mraků a vysoký kontrast sytých barev a světel a stínů mohou rušit při vnímání snímků, proto je nutné věnovat kompozicím mimořádnou pozornost. Při pohledu na moře musí být stanoviště fotografa takové, aby zachycený obzor byl vodorovný a aby záběr měl obsahovou a kompoziční logiku. Zvlášť efektní záběr může vzniknout panoramatickým přístrojem. Vděčné jsou záběry spojené s odrazem vodní hladiny. Efektní bývá také mořský příboj s pěnou. Nezapomínejme také na detaily (oblázky a zvrásněné kamínky, dřevo "vybělené" mořem, ). Jedním z nejfotografovanějších motivů jsou západy slunce u oceánu. Svou podmanivou krásu mají nejen pláže s pískem, ale i další typy povrchu pláží. Jak praví Všeobecná encyklopedie, pláž je "úzký pás pobřeží tvořený akumulovaným sypkým materiálem, který vznikl působením příbojového proudu". Z fotografického hlediska pláž ideálně naplňuje tvůrčí princip kontrastu, neboť na ní dochází nejen ke střetu hmot a pohybu a klidu, ale i barev. Pláž není jen písčitá, ale také třeba štěrkovitá, balvanitá a korálová.

 

Pro zachycení styčné plochy země a moře je velmi důležité zachycení atmosféry. Kontrast barev, kontrast hmot, kontrast země a oblohy a jakási podmanivá divokost - to vše činí z tohoto záběru z Kréty nevšední snímek. Foto Jan Kruml. 

Světelné podmínky

Intenzita osvětlení v teplých jižních krajích je velmi vysoká, proto se doporučuje nastavit ISO na nejnižší hodnotu. Podíl bílých a žlutých ploch spojených se značnou intenzitou světla nabádá k využívání EV korekce, případně k úpravám nastavení bílé a využívání filtrů. Využijeme šedý, polarizační a UV filtr i mnohé filtry přechodové. Největší úskalí Kromě obecných problémů spojených se slaností vzduchu a písečným prachem a v subtropech také s vysokou teplotou, což vše ohrožuje fotografickou techniku, bývá z kompozičního hlediska častým problémem nerovný obzor. Jistým úskalím mohou také být sentimentálně pojaté západy Slunce, vyšperkované třeba figurou, která touží to Slunce obejmout...

Široké ohnisko se zdá být pro mnohé pláže ideální, protože vykreslí velký prostor, který lépe odpovídá charakteru vidění a prožitku z pláže. Balvany poskytují snímku hloubku a také rytmus. Nový Zéland. Foto Vlasta Čtrnáctá.

Fotografická výzbroj

Pro běžné poznávací rodinné plážové fotografování u moře není nutná speciální fotografická výzbroj, ani speciální úprava fotopřístroje. Vhodné mohou být jen některé doplňky, počínaje filtry a konče sluneční clonou. Vyplatí se mít fotopřístroj v pouzdře nebo lépe v brašně a mít vyřešenu otázku kapacity svého záznamového média. Vždy se fotí více, než se původně předpokládá. Pokud jde o stativ, může se také hodit a to pro snímky ranní, podvečerní a noční atmosféry u moře.

Jedna ze základních pouček říká, že styk oceánu s oblohou má být vodorovný. Jenže v tomto případě naklonění obzoru přidává snímku na dramatičnosti, při vodorovném obzoru nalézajícím se téměř v polovině záběru by snímek působil mnohem méně expresívně. Slavná pláž Jandia na Fuerte Ventura před příchodem bouře. Foto Jan Gonda.

Teleobjektiv se v přírodních záběrech pláží uplatňuje zřídka, ale může dát zajímavě vyniknout struktuře hmot. Atlantický oceán. Foto PS.

Soubor rad k fotografování na pláži

1) Při běžném fotografování venku v jižních krajích je vhodné nastavit citlivost na nejnižší číslo.

2) Jasná modř oblohy bez mraků a vysoký kontrast barev a světel a stínů mohou rušit vnímání snímků, proto je nutné věnovat kompozicím mimořádnou pozornost. Fotograf by měl s velkými kontrasty zacházet uměřeně, ale zároveň by se měl naučit tyto kontrasty šikovně využívat v kompozici.

3) Podíl bílých a žlutých ploch spojených se značnou intenzitou světla nabádá k využívání EV korekce, případně k úpravám nastavení bílé a využívání filtrů.

4) Odlesky Slunce na pokožce a na věcech je vhodné kontrolovat. Zejména levnější digitální kompakty mohou mít s dynamikou jasů problémy.

5) Při fotografování moře od pevniny se musí dbát na to, aby hladina moře byla opravdu vodorovná.

6) Při fotografování na mořském břehu delší dobu, je vhodné mít přístroj v ochranném pouzdru.

7) Fotoaparát (i v pouzdru) se v subtropech nesmí ponechávat na slunci.

8) Největším nepřítelem fotografa u moře není slunce, ale jemný písek, který je schopen dostat se kamkoli.

9) Pokud se pohybujeme s fotobrašnou, nenosíme ji volně přes rameno, ale máme ji pevně upevněnou na těle coby ochranu před případnými zloději. Fotopřístroj nikdy neztrácejme z dohledu.

10) Výměnu objektivů, akumulátoru, filmu nebo paměťových karet nikdy neprovádějte přímo na písečné pláži, ale nejlépe v uzavřeném prostoru a závětří mimo pláž.

Co je takzvaný Zlatý řez a Pravidlo třetin

Pojem Zlatý řez se vyskytuje v dějinách výtvarného umění a jeho uplatnění nalezneme na mnoha obrazech. Může mít i svůj význam ve fotografii. Minimálně proto, abychom si jeho existenci při komponování uvědomili.

Uplatnění zlatého řezu nalezneme v kompozici s proporcemi, které se vztahují k obdélníku, jehož delší strana je o dvě třetiny delší, než strana kratší. Pro fotografování podstatnější je však takzvané Pravidlo třetin. Jeho využití si můžeme představit tak, že do imaginárního obdélníku podle zlatého řezu byla položena mřížka dvou stejně vzdálených vertikálních a horizontálních linií. Vzniklo tak 9 sekcí se stejně velkými ideálními proporcemi, v nichž jsou umístěny podstatné kompoziční prvky. Pravidlo třetin většinou vizuálně funguje lépe než “pravidlo polovin”, kdy jsou poloviny snímku kompozičně stejnorodé. Ale žádné pravidlo ve fotografické kompozici neplatí absolutně.

V dalším díle vám přineseme rady, jak fotit na pláži lidi a také vás zasvětíme do tajů reklamní fotografie na pláži.

Více článků z oblasti fotografování najdete v aktuálním čísle časopisu FotoVideo