Fotoreportáž: Metro se rozloučilo s vozy 81-71 sovětské výroby

  16:13aktualizováno  16:13
Dnes slavnostně skončil provoz sovětských souprav metra 81-71. Cestující mají ještě poslední možnost se jimi svézt zítra. Podélně umístěné lavice, pákové nouzové otevírání i dveře bez ochrany proti přivření se tak stávají historií.

První vozy Ečs pražského metra neměly dostatečný výkon pro členitou trasu A, a tak pražští technici iniciovali vývoj nového typu soupravy. Sovětské vozy řady 81-71 zahájily svou pouť před 31 lety na stejném místě, na jakém ji ukončily, tedy v depu na Kačerově.

Vozy dorazily do Prahy po vlastní ose, ujely asi 2 500 kilometrů napříč tehdejším Sovětským svazem a Československem. Vozy 81-71 tvořily dominantní část vozového parku metra na všech jeho trasách.

Nejprve byly zastaralé sovětské vozy nahrazeny na trase C. První modernizované vozy 81-71 se objevily na trase C ve verzi s vlakovým zabezpečovačem Matra. Na trasu C byly ale vybrány soupravy M1. A tak už jednou modernizované vozy prodělaly ještě výměnu vlakového zabezpečovače.

Jako druhá byla zcela modernizována trasa A. Nakonec se modernizovaly soupravy pro trasu B (modernizace posledních souprav teprve přijde), kterou obsluhovaly nejmladší soupravy. Více o modernizacích si přečtěte v článku Fotoreportáž: Jak se ze sovětských vagonů stává moderní metro

Sovětským metrem se můžete ještě naposledy svézt ve čtvrtek 2. července 2009, podrobnosti v článku Veřejné rozloučení se sovětským metrem přeci jen bude

Komentovaná fotogalerie:

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Rozloučení s vozy 81-71 v kačerovském depu proběhlo se soupravou, která bude uchována jako historická pro podobné účely jako třívozová souprava Ečs.

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Čelní vůz dnes již historické soupravy 81-71

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Někteří novináři si dělali fota na památku

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Elektrovýzbroj pod podlahou vozu není z nástupiště vidět

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Salon vozu s podélnými lavicemi pro cestující

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Spřáhlo mezi vozy

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Opět spřáhlo, tentokrát z pohledu průchodů mezi vozy

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Páka nouzového otevírání dveří

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Druhý čelní vůz skončí ve střešovickém muzeu MHD. Má již výzdobu pro muzeum.

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Za stěnou je kabina strojvedoucího

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Strojvedoucí svou levou rukou ovládá kontrolér, kterým se souprava rozjíždí, nebo zastavuje elektrodynamickou brzdou. V pravé ruce drží fíra ovládání pneumatické brzdy.

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

"Palubní deska" strojvedoucího

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Vložené vozy soupravy

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Dveře původních sovětských souprav nemají ochranu proti přivření, dokážou opozdilce sevřít velmi bolestivě

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Rozloučení s vozy soupravy 81-71 v kačerovském depu

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Pětivozová souprava má délku téměř 100 m

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Před slavnostním vyjetím na zkušební trať

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Jízda na zkušební trati v depu

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu
Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Obsluha soupravy je díky vlakovému zabezpečovači pouze jednočlenná, slavnostní zakončení bylo pod dohledem

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu
Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu
Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Na zkušební trať , která je vybavena napájecí kolejí, musel soupravu dotáhnout lokotraktor.



Nejčtenější

Skrytý mechanismus zničil obraz za 30 milionů. Záhadný Banksy ukázal zuby

Banksy do svého obrazu zabudoval skartovačku.

Banksy, jeden z nejznámějších a zároveň nejzáhadnějších umělců, znovu šokoval umělecký svět. Ani ne tak úspěchem v...

Afrika do Evropy narazí, shodují se vědci. Budoucnost však zůstává záhadou

Předpověď budoucího pohybu kontinentů Christophera Scoteseho.

Zatímco rekonstrukce minulosti pohybu kontinentů je skutečná věda, jejich predikce je spíše koníček či spekulace....



Jeho fotky jsou až neskutečně nádherné. Podívejte se, jak vznikají

Kalendář 43. výsadkového praporu - Nic nepotěší potápěče průzkumného týmu po...

Jeho fotky výsadkářů z Chrudimi viděl téměř každý. Vypadají jako vystřižené z toho nejdražšího hollywoodského akčního...

Podívejte se, kdy vám vypnou současné televizní vysílání a co s tím udělat

Nelamte si s DVB-T2 hlavu. Vše podstatné se dozvíte níže.

Současné pozemní digitální televizní vysílání má před sebou poslední měsíce života. První vysílače budou vypnuty již...

Start lodě Sojuz MS-10 se nezdařil, modul s posádkou nouzově přistál

Start Sojuzu MS-10 z Bajkonuru 11. října 2018.

Čtvrteční start lodě Sojuz MS-10 z kosmodromu Bajkonur v Kazachstánu se nezdařil. Kvůli závadě na nosné raketě Sojuz...

Další z rubriky

OBRAZEM: Kutilové přilákali do Holešovic tisíce lidí. Přijďte také

Na pražském Výstavišti začal první ročník kutilského veletrhu pro celou rodinu...

Na pražském Výstavišti začal první ročník kutilského veletrhu pro celou rodinu Maker Faire Prague 2018. Desítky...

Chtěli jsme nad Prahu, vítr nás zahnal jinam. Podívejte se, bylo to krásné

Kunratický zámek

Získat povolení k letu balonem nad Prahou není úplně jednoduché. Nám se to ve spolupráci se zážitkovou agenturou...

Zlaté české ručičky aneb prošli jsme to nejlepší z festivalu Maker Faire

Pohled do vnitřku turbíny, jejíž díly byly vytištěné 3D tiskárnou.

Redakce Technet.cz prošla v přímém přenosu nejzajímavější projekty, které jsou na festivalu Maker Faire Prague 2018 k...



Najdete na iDNES.cz