První vozy Ečs pražského metra neměly dostatečný výkon pro členitou trasu A, a tak pražští technici iniciovali vývoj nového typu soupravy. Sovětské vozy řady 81-71 zahájily svou pouť před 31 lety na stejném místě, na jakém ji ukončily, tedy v depu na Kačerově.
Vozy dorazily do Prahy po vlastní ose, ujely asi 2 500 kilometrů napříč tehdejším Sovětským svazem a Československem. Vozy 81-71 tvořily dominantní část vozového parku metra na všech jeho trasách.
Nejprve byly zastaralé sovětské vozy nahrazeny na trase C. První modernizované vozy 81-71 se objevily na trase C ve verzi s vlakovým zabezpečovačem Matra. Na trasu C byly ale vybrány soupravy M1. A tak už jednou modernizované vozy prodělaly ještě výměnu vlakového zabezpečovače.
Jako druhá byla zcela modernizována trasa A. Nakonec se modernizovaly soupravy pro trasu B (modernizace posledních souprav teprve přijde), kterou obsluhovaly nejmladší soupravy. Více o modernizacích si přečtěte v článku Fotoreportáž: Jak se ze sovětských vagonů stává moderní metro
Sovětským metrem se můžete ještě naposledy svézt ve čtvrtek 2. července 2009, podrobnosti v článku Veřejné rozloučení se sovětským metrem přeci jen bude
Komentovaná fotogalerie:
Rozloučení s vozy 81-71 v kačerovském depu proběhlo se soupravou, která bude uchována jako historická pro podobné účely jako třívozová souprava Ečs.
Strojvedoucí svou levou rukou ovládá kontrolér, kterým se souprava rozjíždí, nebo zastavuje elektrodynamickou brzdou. V pravé ruce drží fíra ovládání pneumatické brzdy.
Dveře původních sovětských souprav nemají ochranu proti přivření, dokážou opozdilce sevřít velmi bolestivě