Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Fujitsu v Česku představilo systém na zdokonalení hromadné dopravy

  10:00aktualizováno  10:00
Končí koncert, hokejové utkání nebo třeba veletrh a všechna města po celém světě řeší stejný problém: lokální dopravní zácpu. Obří masa lidí chce v jednu chvíli na jednom místě použít MHD, taxi nebo vyjet z parkoviště. Nejen takovýmto situacím bude umět systém Spatiowl předcházet.

V rámci akce Fujitsu Day byl v Česku poprvé představen systém na inteligentní řízení dopravy a davu. Jmenuje se Spatiowl (celý název zní: Fujitsu Intelligent Society Solution Smart Mobility SPATIOWL) a ve městech jako je Tokio, Londýn nebo Singapur už probíhá jeho testování, v některých lokalitách i ostrý provoz. Spatiowl shromažďuje data ze všech dostupných vstupů, kterými mohou být přepravní společnosti (vlaky, autobusy, metro, tramvaje, atd.), taxislužby, provozovatelé nákupních, zábavních nebo sportovních center i samotní obyvatelé (chodci, návštěvníci společenských akcí, diváci, fanoušci, řidiči, atd.). Tato „big data - velká data“ systém zpracovává a na základě aktuálních výsledků, ale zároveň i historických dat a dalších faktorů (počasí, předpoklad konání velké akce, výluk v dopravě, atd.) vyhodnocuje a nabízí predikce stavu dopravy pro danou oblast a konkrétní časové období.

Název analytické platformy Spatiowl vznikl ze slov Spatio - prostor a owl -...

Název analytické platformy Spatiowl vznikl ze slov Spatio - prostor a owl - sova, která je obecně vnímána jako synonymum moudrosti.

Systém jako takový nespočívá primárně v tom, že by nutil město, provozovatele MHD, taxislužby a jiné subjekty k nějakým dalším investicím do speciálních bezpečnostních kamer nebo senzorů. Jak říká Manabu Yamamoto, šéf pro inteligentní řešení mobility společnosti Fujitsu: „Je jedno, jaké kamery nebo senzory dané město nebo organizace používá. Je to pouze otázka dat. My řešíme, jak data pořízená stávajícím vybavením dostat do našeho analytického systému.“ Spatiowl je přitom schopen agregovat data nejrůznějších formátů (geodata - GeoTIFF, GDAL, KML, včetně vektorových prostorových dat pro geografické informační systémy - Shapefile, tabulková data - CSV, XML, atd., obrázky - IMG a další typy dat). Díky speciální architektuře rozhraní (REST - Representational State Transfer) je systém schopen sosat data z nejrůznějších zdrojů.

Takto vypadá analytický systém Spatiowl ve skutečnosti. Obsluha vidí...

Takto vypadá analytický systém Spatiowl ve skutečnosti. Obsluha vidí obsazenost / vytíženost jednotlivých dopravních prostředků (vlak, tramvaj, dopravní situace, taxi), jejich aktuální polohu, množství chodců i třeba aktuální nehody. Zároveň se zobrazují doporučení na posílení či přesměrování MHD na konkrétních místech či linkách.

A Spatiowl sbírá data z mnoha různých zdrojů. Základem jsou informace od dopravců. Systém sleduje aktuální prodej lístků na MHD, má v sobě zanesené jízdní řády MHD, aktuální polohu vozů, ale i například polohu a obsazenost či neobsazenost městských taxíků. Například v Tokiu je do projektu zapojeno zatím 8000 vozů taxi. „U nich sledujeme nejen aktuální polohu, obsazenost a rychlost, ale například i prudké brzdění. To totiž může být způsobené počínající dopravní zácpou nebo nehodou a systém tak může včas reagovat na situaci, která v daném místě vznikne,“ vysvětluje Yamamoto.

Spatiowl vyhodnocuje i data z nejrůznějších dalších senzorů snímající pohyb osob a dopravních prostředků po městě, vyhodnocuje záběry bezpečnostních kamer (CCTV), ale sbírá i volně přístupná data ze sociálních sítí a mobilních telefonů. Každý mobilní telefon, který má povolené připojení k wi-fi síti systém vidí a anonymně zanese do balíku dat (podobně jako Google dokáže z pohybu mobilních telefonů uživatelů Google map predikovat dopravní zácpy a tím i čas dojezdu).

Dalším vstupem jsou aktuální informace o počasí. Z nich lze potom vycházet například při predikci zvýšené poptávky po taxících i službách veřejné dopravy. „Když prší, je jasné, že poptávka po svezení taxíkem stoupne,“ dodává Yamamoto. V ideálním, ale také nejkontroverznějším případě Spatiowl sleduje i chování a návyky konkrétních uživatelů (kam chodí a kdy).

Fotogalerie

Systém dokáže vizualizovat dopravní situaci v reálném čase a stejně tak odhadnout vývoj na vybraný okamžik v budoucnosti (dobře je to vidět na přiloženém videu). Může tak pomoci zodpovědným osobám včas řešit problémy ještě předtím, než skutečně vzniknou. „Spatiowl je určen především pro dopravce nebo samotná města. Právě tyto subjekty mohou získané analýzy a z nich vycházející informace a pokyny nejlépe dostat až ke koncovým uživatelům,“ vysvětluje Yamamoto.

Když vyrazíte až za 20 minut, můžete si dát kafe zdarma

Schopnosti systému lze velmi dobře ilustrovat na konkrétním případu v Singapuru. Fujitsu zde do jednoho velmi vytíženého kulturního a konferenčního centra Spatiowl nainstalovala. „V budově je i stanice metra a po skončení koncertu nebo jiné společenské akce bylo běžné, že všichni návštěvníci se okamžitě nahrnuli na stanici a pochopitelně nastal kolaps,“ říká Yamamoto.

Návštěvníci nově dostali k dispozici ke stažení aplikaci, která je po centru nejen naviguje a informuje o pořádaných akcích, ale nabízí i nejrůznější výhodné kupóny na slevy, apod. Vypadá to následovně: po skončení koncertu dostanou jednotliví uživatelé aplikace informaci o dopravní situaci a předpokládané době trvání jízdy domů. Zároveň obdrží nabídku, že pokud se zdrží a zajdou si do nedaleké kavárny nebo třeba prodejny Lega, obdrží slevu na nákup, zdarma kávu, nebo jinou výhodnou nabídku například na použití taxi. Přesnost a lákavost nabídek je samozřejmě závislá na tom, co systém o daném uživateli ví. Jinými slovy, co všechno mu na sebe dotyčný vědomě (například na sociální síti) nebo nevědomě (např. pohybem po nákupním centru) prozradí. Zároveň Spatiowl nabídne i alternativní způsoby dopravy, které jsou v dané chvíli časově nejlepší.

V budoucnu systém uživateli nabídne způsob dopravy také podle toho, zda chce například ušetřit tím, že část cesty půjde pěšky a na zbytek použije MHD. Modelový příklad by mohl vypadat následovně: Uživatel chce být na místě v devět ráno. Nejdražší a nejrychlejší varianta bude s ohledem na dopravní situaci taxi. Výhodou je, že si cestující může přispat, ale pochopitelně zaplatí víc. Druhou možností je sdílené taxi (bavíme se o Japonsku). Cena bude nižší, ale uživatel bude muset vyrazit dříve na místo vyzvednutí. Varianta nejlevnější pak nabídne přepravu hromadnou dopravou. Kvůli času nutnému k dosažení zastávky a následně i cílového místa je tento způsob pochopitelně časově nejnáročnější, ale i nejlevnější. Jakmile si uživatel variantu zvolí, aplikace dopravu objedná (v případě taxi) a nastaví upozornění (budíček) na příslušný čas.

Těmito způsoby lze podle Fujitsu účelně „rozpouštět“ dopravní zácpy nejen po skončení masových akcí, ale i během ranní a odpolední špičky tak, aby ani ve chvíli, kdy situace kulminuje, nedocházelo ke kritickým momentům. Spatiowl vyžaduje spolupráci mezi lokálními poskytovateli dopravních služeb, konkrétních provozovatelů nákupních, společenských center, stadionů, hal, atd. a samozřejmě městské policie a města samotného.

Platforma Spatiowl je navržena tak, aby v budoucnu sloužila například i důchodcům a lidem, kterým hrozí zdravotní komplikace. Počítá s analýzou hlasu a zvuku. Dokáže vyhodnotit a rozpoznat zvuk padajícího těla nebo třeba stres v hlase člověka. Pacient v domácí péči je monitorován nejen podle GPS polohy, ale i vizuálně a zvukově. Pokud systém rozpozná opuštění bezpečného území (geo fence), podezřelý zvuk či pohyb, uvědomí lékaře nebo sestru.

Samotná analytická platforma na zpracování „velkých dat“ pochopitelně nemůže existovat bez výkonné výpočetní části. Výhodou Fujitsu je to, že právě i o hardwarovou stránku věci se dokáže postarat. „Bez silných serverů a počítačů prostě chytré řešení nedostanete. A Fujitsu má unikátní schopnost navrhnout, vyrobit a postavit celý ekosystém od něčeho, jako je komponenta chytrého města, až k poslední myši a klávesnici ve velíně toho chytrého města,“ říká Juan Porcar, viceprezident Fujitsu pro východní Evropu, Rusko a Afriku. Není bez zajímavosti, že unikátní řešení od Fujitsu na zpracování „velkých dat“ používá Česká správa sociálního zabezpečení už přes 40 let.

Autor:


Témata: Káva, Japonsko, LEGO


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Snímek pořízený Stanislavem Danišem v létě 2017 během zatmění Slunce v...
Perly a přilbice. Pohled na zatmění Slunce, jak jste ho ještě neviděli

Američané ho nazvali pro nás trochu velikášsky Velké americké zatmění. Astronomický úkaz letos 21. srpna vytáhl miliony Američanů na "venkov" a spolu s nimi...  celý článek

Kojenec s mikrocefalií během fyzioterapie
Stačila tři písmena. Jak jednoduše se zika „naučila“ napadat mozek

Tým čínských vědců popsal, jak virus zika získal schopnost způsobovat u novorozenců výrazné zmenšování lebky, mikrocefalii. Stačila malá změna před necelými...  celý článek

Rick Doblin se směje velmi často, ale na této fotografii má spoustu důvodů....
Terapie s pomocí drog funguje. A je jedno proč, říká tahoun výzkumu

Stále ilegální droga „extáze“ by se mohla během několika let stát lékem. Do značné míry je to zásluha jediného muže, Ricka Doblina, kterého v tuto chvíli...  celý článek

JOB LEADER CZECH s.r.o.
Skladník VZV

JOB LEADER CZECH s.r.o.
Karlovarský kraj
nabízený plat: 18 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.