Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Funkční elektrické zásuvky v osobním vlaku? Možná příště

aktualizováno 
České dráhy dosud prakticky nevyužívají jedné z hlavních výhod, již mají oproti autobusové dopravě – elektrické zásuvky pro cestující. Změní se někdy tato situace?
Dráhy ve svých propagačních materiálech často zdůrazňují, že ve vlaku cestující čas neztrácí, ale na rozdíl od jiného druhu přepravy se zde může věnovat své práci. Dnešní notebooky však nevydrží pracovat na baterii příliš dlouho. Ačkoli zásuvky najdeme i v mnohých osobních vlacích, drtivá většina z nich nefunguje. Na dotaz, proč tomu tak je, průvodčí většinou pokrčí rameny, případně se odvolá na rozhodnutí shora.

Podle svého mluvčího Petra Šťáhlavského vnímají České dráhy zásuvky ve vagónech jako nadstandard, ačkoli přiznává, že všichni lidé v ČD to tak necítí. Spotřeba zásuvek přitom činí pouze nepatrný zlomek energie, která je potřeba k pohonu, vytápění a osvětlení.

Čtyřicítka statečných

V současné době nalezneme funkční 230V přípojku pouze u čtyřiceti vozů ČD, a to v první třídě vlaků InterCity mezi Prahou a Ostravou, některých modernizovaných expresů a nové příměstské dvoupatrové jednotky jezdící v okolí Prahy. Nechce-li cestující připlácet za první třídu, zbývají mu pro zapojení počítače už pouze některé lůžkové vozy a pak německé a rakouské vozy ve vlacích EuroCity.

A co zmiňované nefunkční zásuvky v mnoha osobních vlacích po celé republice? Ty byly do vozů instalovány před érou mobilních zařízení za jiným účelem, většinou pro údržbu. „Myslím, že tyto zásuvky nikdy nefungovaly,“ přiznal Šťáhlavský. Dodal, že jejich zprovoznění by bylo aktuální až s případnou rekonstrukcí vozů, na kterou však drahám chybějí peníze. A tak se na zásuvky raději přišroubuje pevný kryt, aby nebyly vidět. Obhájci současného stavu z řad železničářů argumentují, že by tím přibyla průvodčímu práce navíc, že mohou být některé tyto přípojky nebezpečné a že napětí u některých lokomotiv neumožňuje připojení vozů se zásuvkami. Nic z toho však podle mluvčího ČD není pravda.

Ani budoucnost není pro cestující s mobilními přístroji příliš slibná. České dráhy plánují v dohledné době pořídit padesát vozů s elektrickými přípojkami, až na několik lůžkových vozů ale pouze pro první třídu. Zásuvky ve druhé třídě nemá dokonce ani Pendolino.

Pokud to České dráhy se snahou přilákat nové cestující myslí vážně, měly by zvýšit své úsilí i v případě takové zdánlivé maličkosti, jakou je funkční elektrická zásuvka.

P.S.: Tento článek byl napsán v německém voze vlaku EuroCity na trase mezi Prahou a Brnem.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Audi A8 je první vozidlo, které nabídne autonomní řízení třetí úrovně. Jednotku...
Nový počítač od Nvidie zcela nahradí řidiče. Objeví se příští rok

Mnichov (Od zpravodaje Technet.cz) Společnost Nvidia představila na konferenci GTC Europe první superpočítačový systém zabudovatelný do automobilu, který bude schopen zcela nahradit (a vynechat)...  celý článek

Tento Šmolík Š.2 je exponátem Leteckého muzea Kbely.
První vojenský letoun československé konstrukce nepotěšil Francouze

První vojenský letoun československé výroby vznikl v roce 1920 v budoucím Letovu a jeho konstruktérem byl Alois Šmolík. Z typu byla odvozena i civilní létající...  celý článek

V uplynulých dnech byli pražští taxikáři vůči řidičům Uberu i agresivní.
Proč Uber tak děsí taxikáře? Jak porušuje zákon, není jasné

Agresivní odpor taxikářů vůči řidičům služby Uber v mnohém připomíná ničení strojů za průmyslové revoluce. O co vlastně jde? Složitý spor mezi „starým“ a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.