Funkční elektrické zásuvky v osobním vlaku? Možná příště

  • 40
České dráhy dosud prakticky nevyužívají jedné z hlavních výhod, již mají oproti autobusové dopravě – elektrické zásuvky pro cestující. Změní se někdy tato situace?
Dráhy ve svých propagačních materiálech často zdůrazňují, že ve vlaku cestující čas neztrácí, ale na rozdíl od jiného druhu přepravy se zde může věnovat své práci. Dnešní notebooky však nevydrží pracovat na baterii příliš dlouho. Ačkoli zásuvky najdeme i v mnohých osobních vlacích, drtivá většina z nich nefunguje. Na dotaz, proč tomu tak je, průvodčí většinou pokrčí rameny, případně se odvolá na rozhodnutí shora.

Podle svého mluvčího Petra Šťáhlavského vnímají České dráhy zásuvky ve vagónech jako nadstandard, ačkoli přiznává, že všichni lidé v ČD to tak necítí. Spotřeba zásuvek přitom činí pouze nepatrný zlomek energie, která je potřeba k pohonu, vytápění a osvětlení.

Čtyřicítka statečných

V současné době nalezneme funkční 230V přípojku pouze u čtyřiceti vozů ČD, a to v první třídě vlaků InterCity mezi Prahou a Ostravou, některých modernizovaných expresů a nové příměstské dvoupatrové jednotky jezdící v okolí Prahy. Nechce-li cestující připlácet za první třídu, zbývají mu pro zapojení počítače už pouze některé lůžkové vozy a pak německé a rakouské vozy ve vlacích EuroCity.

A co zmiňované nefunkční zásuvky v mnoha osobních vlacích po celé republice? Ty byly do vozů instalovány před érou mobilních zařízení za jiným účelem, většinou pro údržbu. „Myslím, že tyto zásuvky nikdy nefungovaly,“ přiznal Šťáhlavský. Dodal, že jejich zprovoznění by bylo aktuální až s případnou rekonstrukcí vozů, na kterou však drahám chybějí peníze. A tak se na zásuvky raději přišroubuje pevný kryt, aby nebyly vidět. Obhájci současného stavu z řad železničářů argumentují, že by tím přibyla průvodčímu práce navíc, že mohou být některé tyto přípojky nebezpečné a že napětí u některých lokomotiv neumožňuje připojení vozů se zásuvkami. Nic z toho však podle mluvčího ČD není pravda.

Ani budoucnost není pro cestující s mobilními přístroji příliš slibná. České dráhy plánují v dohledné době pořídit padesát vozů s elektrickými přípojkami, až na několik lůžkových vozů ale pouze pro první třídu. Zásuvky ve druhé třídě nemá dokonce ani Pendolino.

Pokud to České dráhy se snahou přilákat nové cestující myslí vážně, měly by zvýšit své úsilí i v případě takové zdánlivé maličkosti, jakou je funkční elektrická zásuvka.

P.S.: Tento článek byl napsán v německém voze vlaku EuroCity na trase mezi Prahou a Brnem.