Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Fotobanka Getty Images začala překvapivě nabízet snímky zdarma

  8:34aktualizováno  8:34
K velice odvážnému kroku přistoupila populární fotobanka Getty Images. Na 35 milionů svých snímků dala k dispozici k nekomerčnímu využití. Má to jeden háček, snímek je třeba vložit prostřednictvím vygenerovaného kódu, podobně jako to dělá YouTube. A fotobanka si vyhrazuje právo do snímku vkládat reklamu.

Tlačítko, které na serveru Getty Images vygeneruje kód pro zobrazení snímku, který si mohou zájemci o příslušnou fotografii vložit na svůj web.. | foto: Getty Images

Agentura podle svého vyjádření vzdala boj s piráty na blozích a sociálních sítích a zkouší jinou cestu, jak nabídnout uživatelům své snímky bez toho, aby porušovali její práva.

V rozhovoru pro British Journal of Photography viceprezident Getty Images Craig Peters přibližuje důvody rozhodnutí. "Každý je dnes vydavatel díky sociálním médiím a platformám pro jednoduché publikování. Přitom je neuvěřitelně jednoduché najít on-line obsah a jednoduše jej pomocí pravého tlačítka myši využít," vysvětluje Peters.

"Zjistili jsme, že v drtivé většině se porušení autorských práv k našim snímkům dopouštějí vydavatelé, kteří obvykle nevědí nic o autorských právech a udělování licencí a na obsah svého webu nemají žádný rozpočet," píše se pak v podmínkách služby.

Z toho vyplývá, že to jsou většinou blogeři a uživatelé sociálních sítí a firmě se tak nevyplatí po nich žádat odškodné. Byť jsme u některých fotobank tuto snahu zaznamenali. Jedna dokonce žádala blogery o odškodného kolem deseti tisíc korun za snímek.

Vygenerovaný kód, který si mohou zájemci o příslušnou fotografii vložit na svůj...

Vygenerovaný kód, který si mohou zájemci o příslušnou fotografii vložit na svůj web.

Obrázky přes vložený kód

Getty Images tedy zvolily jinou cestu, která umožní na jakýkoliv web, blog nebo sociální síť umístit jejich snímky. Zájemce o ně však musí využít speciální HTML kód, který jim systém vygeneruje a který si pak na své stránky vloží. Spolu s vybraným obrázkem se mu pak na webu zobrazí i patička. Ta informuje o tom, že je to snímek z fotobanky Getty Images, kdo je jejím autorem a jak se snímek jmenuje. Následují ikonky, které umožní rovnou sdílet snímek na službách jako Twiter nebo Tumblr a rovnou je nabídnuta i možnost pro vygenerování kódu pro umístění snímku na dalších stránkách. Je také pravděpodobné, že se v patičce může zobrazit i reklama.

Od Getty Images je to poměrně chytrý krok, kterým firma získá marketingovou podporu. Mnohem více potenciálních platících zákazníků se totiž dozví o její nabídce a zájemci získají přístup k bohatému a kvalitnímu fotoobsahu. Zároveň jí to umožní získat nějaký příjem ze zobrazené reklamy.

Využití pro redakční účely

Fotobanka Getty Images takto dala k dispozici asi 35 milionů snímků s tím, že jsou v malém rozlišení a jejich počet se může měnit. A to včetně těch, které si již zájemci dali na své weby. V tom případě budou muset snímky odstranit.

V podmínkách užití je pak zmíněno, že snímky lze využít i pro redakční účely, což znamená, že mohou být součástí obsahu vztahujícího se k událostem, které jsou něčím novým nebo ve veřejném zájmu. Zapovězeno je tak komerční využití k propagaci nějaké produktu či služby.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Změňte si heslo, varuje Mall.cz 1,3 milionů uživatelů. Hesla někdo prolomil

Internetový obchod Mall.cz vyzval velkou část svých zákazníků, aby si změnili heslo ke svému zákaznickému účtu. Podle firmy mohli hackeři odcizit údaje až k...  celý článek

Ilustrační foto
Tipy na weby: Nechte si poradit nebo si půjčte věci za předplatné

Vyvrtat díru ve zdi, zažít virtuální realitu nebo upéct chleba. Zkuste knihovnu věcí Goethe.de, ve které si můžete vyzkoušet vybrané předměty, a to aniž byste...  celý článek

Severní Korea odpálila další mezikontinentální balistickou raketu a uvedla, že...
YouTube zastavil propagandistický kanál Severní Koreje. Analytikům chybí

YouTube se rozhodl zablokovat kanály „Stimmekoreas“ a „Uriminzokkiri”, které sloužily Severní Koreji k šíření propagandy,  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.