Největší nárůst ve vyhledávání na české mutaci serveru Google zaznamenala hesla Windows 7, komunitní server Facebook a pěvecká soutěž Superstar. Absolutně nejhledanější pak byly MP3, free a video. Oznámili to zástupci české pobočky Google.
Skokani roku | Nejvyhledávanější slova |
1. Windows 7 | 1. mp3 |
2. Facebook | 2. free |
3. Superstar | 3. video |
4. překladač | 4. tv |
5. sms zdarma | 5. YouTube |
6. ČSDF | 6. hry |
7. úřad práce | 7. Facebook |
8. mapy | 8. práce |
9. Aukro | 9. mapy |
10. iVysílání | 10. počasí |
Google každoročně zveřejňuje žebříček Zeitgeist, v doslovném překladu "duch doby", který kombinací milionů nejhledanějších slov dává dohromady přehled témat a událostí, které v tomto roce zajímaly českou veřejnost.
|
"Pro nás je opravdu dobrou zprávou, že technologie jsou tím, co Čechy opravdu baví a o co se intenzivně zajímají. Jelikož Češi čím dál tím více potvrzují praktické využití technologií v běžném životě, i v příštím roce jim budeme přinášet další do češtiny lokalizované technologické novinky ve vyhledávání, komunikaci a sdílení informací," uvedla marketingová manažerka Googlu Kateřina Holcmanová.
Google Insights (ČR, posledních 12 měsíců) se od oficiálního Zeitgeist 2009 liší. Důvodů je více, v oficiálním žebříčku jsou sloučena synonyma a pravděpodobně jsou také sčítány hodnoty pro slova z víceslovných dotazů. To stejně nevysvětluje, proč "praha" z oficiálního žebříčku zcela zmizela...
Jak na to?Nejhledanější návody 2009:
|
V rámci snahy naučit se "jak na to?" vyhrálo jednoznačně vytvoření webové stránky, dále jak zhubnout a na třetí pozici skončilo hledání návodu jak sbalit holku.
Co z toho vyvodit?
Dá se vůbec z těchto žebříčků něco vyvozovat? Rozhodně ano, ovšem možná ne z těchto obecných. Ty skutečně představují takovou zajímavost, statistiku, která se líbí novinářům, protože připomíná předávání Oscarů.
Nicméně pro podnikatele, marketingové pracovníky, novináře, sociology i studenty mohou být statistiky o vyhledávání zajímavé i z mnoha jiných, konkrétnějších důvodů. Jednou z aplikací je třeba Google Flu Trends, sledující, jak v různých regionech stoupá frekvence vyhledávání s chřipkou spojených - ukázalo se, že lze takto s dobrou pravděpodobností předpovídat, kde chřipka vypukne (více o Google Flu Trends).
Vyhledávače jsou dnes již nedílnou součástí běžného pracovního i soukromého života, a statistika o tom, co "je in", může poskytnout cenné, nebo přinejmenším zajímavé informace.
Globální ZeitgeistVe světě byly výsledky Zeitgeistu ovlivněné především showbyznysem a technologiemi. Skokanům vévodí zesnulý Jackson, sociální sítě nebo filmy. Globální skokani:
Globální propadáky:
|