Vměšování cizích mocností do amerických voleb je stále velkou kaňkou na pověsti Spojených států. I proto si americký Kongres vyžádal po Googlu slib větší transparentnosti reklamy a největší vyhledávač závazek nyní plní. Spustil Reklamní knihovnu (Ad Library), ve které zveřejňuje všechny politicky motivované reklamy související s volbami ve Spojených státech.
Podívejte se na nejvýživnější reklamy z uplynulého čtvrtletí |
„Na začátku roku jsme v zájmu transparentnosti zavedli nové požadavky pro všechny zadavatele reklamy na Googlu. Nyní musí doložit vládní ID a další klíčové informace, které prokážou jejich americké občanství. Stejně tak požadujeme, aby volební reklamy obsahovaly prohlášení, kým jsou placeny,“ uvádí v prohlášení Google.
Překladačem přeložená databáze nabízí několik možností, jak ji procházet. V přehledu lze brouzdat objemem zakázek podle států, klíčových slov nebo kdo je nejvýznamnějším inzerentem. V záložce „Prozkoumat politické reklamy“ si můžete s různým nastavením filtrů procházet konkrétní agitační klipy jednotlivců, skupin či stran.
PŘEHLEDNĚ: Facebook ukázal, jak jej během voleb zneužila ruská propaganda |
Databáze se bude aktualizovat každé úterý, zkoumat můžete klipy po 31. květnu 2018. Google tak srovnává krok s Facebookem, který podobný archiv zveřejnil již v letošním květnu. Pokud vás více zajímá problematika amerických voleb a příklady politické televizní reklamy, můžete ji prozkoumat na stránce politicaladarchive.org.