Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Google nevyhověl francouzským úřadům. Musí platit a zveřejnit varování

  16:45aktualizováno  19:04
Dlouhodobý spor mezi francouzským regulačním úřadem a společností Google vyústil v pokutu. Firma podle něj nevyhověla požadavkům na ochranu soukromí.

Budova firmy Google | foto: blogspot.com, Michal Havryluk,  Mobil

V polovině loňského roku francouzský regulační úřad CNIL nařídil Googlu, aby změnil svou politiku v oblasti ochrany osobních údajů. Varoval, že jinak firmě vyměří nejvyšší možnou pokutu ve výši až 150 tisíc eur (zhruba 4,1 milionu korun). 

CNIL nyní přešel k činům a pokutu Googlu opravdu udělil. Pro firmu je však možná horší, že má zároveň na hlavní stránce Google.fr zveřejnit po dobu osmi dnů varování, že se její politika nakládání se soukromými údaji neslučuje s francouzskými zákony. Googlu navíc hrozí, že pokud ani nyní nepřijme příslušná opatření, hrozí mu další pokuta v až dvojnásobné výši.

"S Francouzským úřadem pro regulaci informačních technologií (CNIL) jsme v rámci celého procesu úzce spolupracovali, abychom objasnili naše zásady ochrany osobních údajů včetně toho, jak nám umožňují vyvíjet jednodušší a přínosnější služby pro uživatele. Zprávu úřadu důkladně prostudujeme a na základě toho pak vyvodíme naše další kroky," uvedl Google v prohlášení zaslaném naší redakci.

Rok a půl sporů

Google přitom už v říjnu 2012 dostal čtyři měsíce na to, aby splnil podmínky Evropské komise a uvedl nakládání se soukromými údaji do souladu s evropským právem. Pozornost úřadů i médií internetový gigant přitáhl změnami v roce 2012. Spojil do jednoho společného dokumentu dosud roztříštěné podmínky nakládání se soukromými daty u několika desítek služeb, které nelze odmítnout, pokud chce uživatel používat třeba jen jednu jedinou službu.

Požadavky přitom nevypadají nijak drasticky. Francie například chtěla, aby se soukromé údaje z různých služeb nevyužívaly společně nebo aby Google omezil dobu uchovávání těchto údajů.

Google nicméně tvrdí, že její nakládání s údaji o uživatelích je v souladu s legislativou Evropské unie. "Naše politika respektuje evropské zákony a umožňuje nám poskytovat srozumitelnější a efektivnější služby," uvedl již loni mluvčí firmy a dodal, že Google bude s evropskými regulátory nadále spolupracovat.

Mezitím ovšem firma narazila i v dalších evropských zemích, konkrétně v Británii, Francii, Itálii, Německu, Nizozemsku a Španělsku. Na podzim začalo Google vyšetřovat i Dánsko.

Problémy Googlu se soukromím

Google je na stížnosti ohledně narušování soukromí už docela zvyklý. Nevyhnul se jim u služby Street View. Musel tak například do této služby zavést automatické rozmazáváním obličejů a poznávacích značek na fotkách. Na žádost uživatele navíc může vymazat i další citlivé údaje (na fotografiích je odkaz k nahlášení nevhodné fotografie). Český Úřad pro ochranu osobních údajů dokonce naznačil, že by Google měl mít souhlas lidí na fotkách. Prý mu také vadí, že Google pro sebe nadále skladuje fotografie nerozmazané, i když nejsou veřejně dostupné.

Google také za narušení soukromí platil rekordní pokutu. V létě 2012 dostal pokutu 22,5 milionu dolarů (asi 450 milionů korun) za to, že potají sledovala miliony uživatelů prohlížeče Safari, ačkoli slíbila respektovat jejich soukromí.

Aktualizováno  o vyjádření Googlu k aktuální kauze.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Příchod sítí 5G je plánován na rok 2020
Nástup sítí 5G je zase o něco blíže. První vysílače jsou v Berlíně

Berlín Příchod sítí 5G je plánován až na rok 2020, ale k důležitým milníkům dochází už teď. Společnost Deutsche Telekom spustila první evropské vysílače umožňující...  celý článek

Vizualizace struktury diskuze Kialo.com
Dá se na internetu diskutovat rozumně? Platforma Kialo to chce zkusit

Nová platforma chce nabídnout nástroj pro racionální debaty. Snaží se o to především strukturováním diskuze a upřednostňováním podepřených argumentů.  celý článek

Politici a sociální sítě
Urážky, trapasy i nesmysly: jak čeští politici bojují na sociálních sítích

Předvolební kampaň vrcholí a při rozhodování voličů hraje vliv i to, jak politici vystupují na sociálních sítích. Ne všichni si na nový svět krátkých,...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.