Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Budoucnost má hlas roztržité sekretářky. Google umí napodobit telefonát

  0:45aktualizováno  1:30
„Ehm, ráda bych rezervovala něco na třetího května,“ zní v telefonu nejistý hlas. Kadeřnice netuší, že na druhé straně není člověk, ale robotický hlas využívající prvky strojového učení. Sundar Pichai, šéf společnosti Google, ukázal, jak podle něj vypadá budoucnost digitálních asistentů.

Google předvedl digitální asistentku, která za vás vyřídí telefonáty. A druhá strana nejspíš ani nepozná, že mluvila s robotem. | foto: montáž: Pavel Kasík, Technet.czProfimedia.cz

Umělá inteligence a strojové učení na prvním místě - tak by se dala shrnout úvodní řeč Sundara Pichaie, šéfa společnosti Google, na vývojářské konferenci Google I/O v kalifornském Mountain View. Google samozřejmě různé prvky používá v řadě služeb: zapojil ji do překladu textů nebo do rozpoznávání fotografií.

Google Home (zadní strana s tlačítkem Mute)

Google asistent „bydlí“ například v chytrém reproduktoru Google Home

Když se ale mluví o umělé inteligenci, pozornost budí především digitální asistent. Částečně je to nepochopení toho, co umělá inteligence je. Když se lidé baví s digitální asistentkou typu Google Home nebo Alexa, velkou část oné „osobnosti“ vytvořili programátoři, scénáristé a odborníci na komunikaci To ovšem neznamená, že by nebylo strojové učení při dialogu klíčové. Žádný scénárista nemůže předvídat všechny možné otázky a příkazy, a proto se musí - alespoň v rámci nějakých mantinelů - stroj učit základnímu porozumění přirozené řeči.

Překvapivě důvěryhodná nápodoba telefonistky

A tím se dostáváme k našemu oblíbenému momentu celé letošní Keynote (tříhodinový záznam je na YouTube). K momentu, kdy Pichai vysvětluje, jak asistent ušetří lidem čas tím, že za ně vyřídí některé nudné nebo monotónní záležitosti. Třeba rezervaci u kadeřníka.

„Dokonce i v USA nemá 60 procent  malých firem žádný on-line rezervační systém,“ uvedl Pichai. „Myslíme si, že s tímto problémem může pomoci umělá inteligence.“

Překvapenému publiku vzápětí pouští „reálný telefonát“, který nahráli v rámci experimentů s asistentem. Požadavek na Google Asistenta zněl: rezervuj mi sestřih u kadeřníka v úterý mezi desátou a dvanáctou.

Ukázka z hovoru mezi Google Asistentem a kadeřnicí:

Přiznáme se, že máme pochopení pro překvapený potlesk přítomného publika. Hlas počítače nezní ani v nejmenším strojově. Obsahuje pauzy, nejisté odmlky, nádechy, hovorové fráze nebo neurčitá „é“ a vyčkávací „m-hm“. Jsme přesvědčeni, že po telefonu by měl člověk na druhé straně velký problém poznat, že nemluví s jiným člověkem, ale s počítačem, zvláště vzhledem k pohotovým a smysluplným odpovědím.

Překlad reálného telefonního rozhovoru AI a člověka

Kadeřnice: Dobrý den, jak vám mohu pomoci?
Google Assistant: Dobrý den, volám ohledně rezervace dámského střihu pro svou klientku. Ehm, ráda bych rezervovala něco na třetího května.
Kadeřnice: Jistě, momentík, prosím...
Google Assistant: M-hm.
Kadeřnice: Takže, jaký čas by se vám hodil?
Google Assistant: Ve dvanáct hodin.
Kadeřnice: Ve dvanáct hodin volno nemáme. Nejdříve pak až ve čtvrt na dvě.
Google Assistant: Máte něco mezi desátou a, é, dvanáctou?
Kadeřnice: Podle toho, o jakou službu jde. O jakou službu má zájem?
Google Assistant: Jen dámské stříhání, prozatím.
Kadeřnice: Dobře, máme volno v deset.
Google Assistant: Deset je v pohodě.
Kadeřnice: Dobře, jaké je její křestní jméno?
Google Assistant: Křestní jméno je Lisa.
Kadeřnice: Super. Tak Lisu budeme čekat třetího května v deset hodin.
Google Assistant: OK, výborně. Díky.
Kadeřnice: Výborně. Hezký den, na shledanou.

Ne každý telefonát jde samozřejmě takto snadno. V reálném světě telefonických konverzací (i těch obyčejných, mezilidských) existují omyly, přeslechnutí, nedorozumění a další bariéry. Jak si s tím nová služba, pojmenovaná Google Duplex (součást Asistenta Google), poradí?

Zatím jen rezervace. Asistent předstírá zájem i omyl

Vytvořit konverzační program, který je k nerozeznání od člověka, je nesmírně složitý a komplexní úkol (viz též Turingův test). Služba Google Duplex si pro začátek stanovila velmi konkrétní cíl: jejich konverzace se točí výhradně kolem předem definovaných úkolů, které lidé přes telefon vyřizují.

Konkrétně jde o rezervaci termínu, protože tam lze do značné míry předvídat všechny představitelné scénáře: mají volno, nemají volno, mají volno, ale pro méně osob, nemají ten den otevřeno, na daný čas není potřeba rezervace apod.

Příklad rezervace v restauraci (objednává Google Duplex):

Tato ukázka dobře demonstruje schopnost Duplexu vypořádat se s nepochopením - reaguje tak, že opakuje požadavek jinými slovy a potvrzuje to, čemu osoba na druhé straně porozuměla. Duplex dokázal reagovat i na změnu tématu a nakonec správně pochopil, že kvůli rezervaci volá zbytečně, protože restaurace v tu dobu není plná a pro čtyři lidi rezervaci nepotřebuje.

Přirozená a příjemná konverzace je ostatně málokdy stoprocentně efektivní. Proto vývojáři do služby Duplex zabudovali různé zdvořilosti, zažité fráze a hovorové „zlozvyky“, které celou komunikaci polidšťují. Digitální asistent (či asistentka, vývojáři testují více různých hlasů) tak třeba na otázku „Pro kolik lidí“ místo jednoduchého „4“ odpoví „É, pro čtyři lidi, prosím.“

Stejně tak je Duplex naprogramovaný na to, aby pro jistotu zopakoval to, jak druhou stranu pochopil. Například v angličtině „OK for four“ může znamenat jak „můžete přijít ve čtyři hodiny“, tak „máme místo pro čtyři lidi“, záleží na kontextu konverzace.

Určitý problém má služba Duplex s upovídanými lidmi, kteří používají dlouhé a složité věty namísto vět krátkých. Například na otázku „Kdy máte otevřeno?“ dostal Duplex v rámci testu odpověď: „No, takže, od úterka do čtvrtka jsme otevření od jedenácti do dvou, a pak znovu otevíráme od čtyř do devíti, a pak v pátek, sobotu a neděli... nebo v pátek a v sobotu máme otevřeno od jedenácti do devíti a v neděli od jedné do devíti.“ V takovém případě umělé inteligenci nezbývá, než se ptát upřesňující otázky a zvažovat destíky různých scénářů aplikovatelných na danou situaci.

Schéma generování odpovědi Google Duplex: rozpoznávání řeči (ASR) převede hlas...

Schéma generování odpovědi Google Duplex: rozpoznávání řeči (ASR) převede hlas na text. Ten spolu s kontextem konverzace, kalendářem, vyjádřenými preferencemi apod. služba Duplex analyzuje a výslednou odpověď převede z textu na řeč (TTS).

Z těchto scénářů vybírá Google Duplex pomocí neuronové sítě (RRN) postavené na platformě TensorFlow Extended.

Éh, ummm, jasňačka!

Pro generování přirozeně znějícího hlasu pak Google využívá syntézu řeči Tacotron a WaveNet. Programátoři vyvinuli způsob, jak do výsledné řeči vkládat „vycpávková slova“ typu eh, hm, aha. Tím zároveň - podobně jako lidé - hrají o čas v případě, že ještě systém vyhodnocuje vstup z druhé strany. Hovor tak působí jako přirozenější a plynulejší - největší prodleva je desetina sekundy, což je ve srovnání s konverzací s Alexou, Siri nebo Google Asistentem ohromný pokrok.

Ukázka rezervace stolu v restauraci (všiměte si vycpávkových nejistých slov):

Kromě rezervace termínů na přání zákazníka chce Google využít tuto konverzační službu i k doplňování aktuálních informací. Například otevírací hodiny řady podniků na Mapách Google mají problém - obvykle nereflektují svátky. Lidé tak nemohou vědět, zda se ve státní svátek mohou na tyto údaje spolehnout, a nezbývá jim, než do obchodu zavolat. Google plánuje využít Duplex k automatickému obvolávání podniků před svátky: „Máte příští pondělí, jak je svátek, otevřeno?“ Podle odpovědi pak Google vyplní údaje v mapách, což podle šéfa Google ušetří čas uživatelům i podnikům.

Budoucnost, nebo přechodná fáze?

Nakolik je služba použitelná, to ukáží příští měsíce. Už to, že jsme neviděli živou demonstraci, ale jen záznamy vybraných ukázek, svědčí o tom, že zatím si vývojáři nemohou být produktem stoprocentně jisti. Google bude službu přes léto dál testovat. Už nyní jsou ale výsledky - ač jistě pečlivě vybrané - nečekaně realistické.

Bude zajímavé sledovat, jak tato služba zasáhne do komunikace. Protože stejně tak si mohou podobného digitálního asistenta pořídit i kadeřníci a restaurace. Budou si pak stroje předávat informace o objednávkách a rezervacích lidskou řečí?  Nebo jde jen o dočasné řešení neefektivních rezervací, a v budoucnu bude jeden robotický asistent komunikovat s druhým pomocí jednoznačných a přesně definovaných požadavků?

Každopádně v budoucnu bude otázka „mluvím prosím s člověkem, nebo s počítačem?“ možná běžnou součástí naší telefonní konverzace.

Aktualizace: Do článku jsme doplnili ukázky a vysvětlení.

Poznali jste v ukázkách telefonátů Google Duplex, že jde o počítačem generovaný hlas?

celkem hlasů: 1237

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 16. května 2018. Anketa je uzavřena.

nepoznal(a) bych, že jde o syntézu 978
hlas byl překvapivě realistický, ale místy je jasné, že je to TTS 175
ehm, nevěřím, že jde o syntézu, určitě to, é, je člověk 45
ano, okamžitě jsem poznal(a), že je to syntéza 26
po chvíli mi bylo jasné, že jde o počítačový hlas 13
Autor:


Nejčtenější

„Tak mě zastřel!“ vykřikl ruský voják a zavraždil šestnáctiletého kluka

Vražedná zbraň. Touto pistolí Stečkin APS zastřelil opilý ruský voják Rudněv v...

„Teď v Československu platí sovětské zákony,“ řekl ruský generál vyšetřovatel Veřejné bezpečnosti, když pátrali po...

Zabil je výbuch ruského tanku v centru Prahy. KSČ ničila životy pozůstalým

Tanky typové řady T-54/55, ten blíž k fotografovi evidentně neschopný pohybu,...

Zatímco na pražské Vinohradské třídě hořel a vybuchoval tank, zmatení ruští vojáci na Václavském náměstí zahájili palbu...



Horký nápoj vás ve vedru ochladí lépe, zjistili vědci. Ale má to háček

Horký nápoj v horkém létě?

Biologie lidského těla někdy funguje přesně naopak, než by člověk čekal. Příkladem je pití horkých nápojů v létě. Zní...

Připravte se na pád cen SSD disků. Mohou zlevnit na třetinu

SSD disky jsou stále levnější

Podle firmy Objective Analysis je na trhu tak velký převis nabídky NAND pamětí, které slouží k výrobě SSD disků, že...

Sulfan jako lék? V lidských buňkách možná pomáhá zvrátit stárnutí

Klíč k procesu stárnutí tkví v DNA.

Tým vědců zkoumající jednu z příčin stárnutí oznámil úspěch, a to přímo na lidských buňkách v laboratorních podmínkách....

Další z rubriky

Pojďte k nám za desítky milionů. Amazon lanaří youtubery pro svůj Twitch

Bitva technologických gigantů pokračuje.

„Switch to Twitch“ (pojďte na Twitch), nabízelo by se, že našeptává Amazon úspěšným youtuberům. Láká je na svou...

Facebook a Instagram vám pohlídají, kolik času na nich strávíte

Nová funkce pro kontrolu stráveného času na Facebooku

Facebook a Instagram spouští funkci, která vám ukáže, kolik času na nich trávíte.

Facebook koupil technologii, která změní podobu jeho živých videí

Facebook

Live videa jsou na Facebooku populární a největší sociální síť je chce vylepšit, aby srovnala krok s konkurencí....

Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?
Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?

Když jsem u nás v kanceláři řekla, že chystám článek o příhodách z dětství, spustila se lavina vzpomínání. Redakce se smíchem rázem otřásala v základech. Jedna si ostříhala řasy, druhá si touhu po papouškovi splnila v bažantnici, třetí nutila mladší sestru jíst mrtvé mouchy… a to není zdaleka všechno!

Najdete na iDNES.cz