Google Earth nabízí pohled na hvězdy jako nikdy předtím

18:00aktualizováno  23. srpna 10:20
Internetový gigant Google a NASA připravily pro astronomy-amatéry úžasný doplněk programu Google Earth. Díky němu si můžete oblohu zdarma vychutnat tak, jako byste ovládali Hubbleův teleskop.

Google Earth přináší více než milion podrobných fotek noční oblohy | foto: Profimedia.cz

Dnes spatřila světlo světa nejnovější verze programu Google Earth, který umožňuje uživatelům prohlížet si virtuální model zeměkoule. Po podrobných satelitních mapách, trojrozměrných snímcích přišly na řadu také fotografie od desetitisíců uživatelů, ale i články z Wikipedie.

Google Earth

Ve verzi 4.2, která je nyní k dispozici i v češtině, přišel Google s naprostou novinkou - virtuálním prohlížením oblohy. "Budete moci procházet oblohu jako nikdy předtím," řekl pro NY Times Carol Christian, astronom ze Space Telescope Science Institute, který se stará o Hubbleův teleskop. Všechno, co totiž ve virtuální procházce oblohou uvidíte, jsou skutečné fotografie.

Souhvězdí

Souhvězdí jsou zvýrazněna linkami, které můžete vypnout vlevo. Program je překvapivě dobře počeštěn.

Celkem programátoři Googlu ve spolupráci s NASA a dalšími organizacemi dali dohromady přes milion fotek. Některé jsou černobílé, jiné barevné. Na vrchu samozřejmě vidíme ty, které nabízejí nejpodrobnější pohled na danou oblast.

Orion

Jak se k novým možnostem programu dostat? Tak především si stáhněte na adrese http://earth.google.com novou verzi programu - verzi 4.2. Poté program spusťte a stiskněte tlačítko úplně vlevo na panelu nástrojů, případně použijte menu (Zobrazit - Přepnout do režimu Obloha).

Přepnout do režimu Obloha

Zobrazí se vám pohled na noční nebe, včetně popisků, souhvězdí a dalších značek. Ty ukazují na vybraný obsah a obvykle nabízejí nejen vysoké přiblížení, ale i dodatečné informace o vybraném objektu.

Souhvězdí

V levé části obrazovky máme na výběr několik skupin vybraného obsahu. Pokud vše povypínáme, můžeme se kochat "pouze" fotkami. Byla by ale škoda ochudit se o skutečně zajímavé informace, které nám autoři vypíchli:

Záhada kvasarů

Výtrysk poháněný černou dírou

Podrobné fotografie

Hodující černá díra - detail

Hodující černá díra (psali jsme zde)

Popravdě řečeno, možnosti programu se zdají být nepřeberné, především díky množství poskytnutých dat. A to jsme ještě nezmínili, že prakticky každý objekt je pojmenován a po kliknutí na něj se nám zobrazí kontextové okénko s podrobnějšími informacemi...

Uživatelský průvodce galaxií

U planet sluneční soustavy a u naší nejbližší oběžnice si navíc můžeme nechat zobrazit jejich polohu - nejen v libovolném okamžiku, ale i v časovém úseku:

Pohyby Měsíce

Program Google Earth zkrátka svými možnostmi přesahuje rozsah jednoho článku, o čemž jsme se dnes opět přesvědčili. Rozmanitost a rozsáhlost obsahu je opravdu obdivuhodná, a tak nezbývá, než nadšencům popřát hodně štěstí při objevování neznámých koutů vesmíru i Země...

Aktualizováno o informace z tiskové zprávy Google:

Google Sky vznikalo ve vývojářském týmu se sídlem v Pittsburghu propojováním snímků a údajů z různých vědeckých zdrojů včetně Space Telescope Science Institute (STScI), Sloan Digital Sky Survey (SDSS), Digital Sky Survey Consortium (DSSC), Palomar Observatory z California University, United Kingdom Astronomy Technology Centre (UK ATC) a Anglo-Australian Observatory (AAO).  Původní nápad ale patří University of Washington účastnící se programu Google Visiting Faculty, který umožňuje vědeckým pracovníkům pracovat po dobu 6-12 měsíců přímo v Googlu.

"Detailní obrázky vesmíru a obrovské množství informací, sám se těším, že uživatelé nebudou jen objevovat a učit se, ale také vyprávět své vlastní příběhy," říká Lior Ron, produktový manažer v Googlu. "Spoluprací se špičkovými odborníky jsme byli schopni vytvořit z Google Earth takový virtuální teleskop."

Odkazy