Příprava satelitu SkySat společnosti SkyBox Imaging. | foto: skyboximaging.com

Google je ve vesmíru. Kupuje satelitní společnost Skybox

  • 2
Google kupuje satelitní start-up Skybox Imaging vyrábějící malé satelity pro snímkování Země. Vedle vylepšování mapových podkladů bude chtít firma satelity využít i k šíření internetu. Možná tak rozpoutá další kolo boje o šíření internetu do firemních oblastí.

Jaké je hlavní poselství zatím nedokončené akvizice firmy Skybox Imaging, za kterou Google utratí 500 milionů dolarů (cca 10 miliard korun)? Asi nebudeme daleko od pravdy, když řekneme, že je to snaha co nejrychleji dostat služby do těch oblastí, kde na ně zatím zákazníci nedosáhnou. A podle hesla "kdo, dřív přijde, ten dřív mele" můžeme očekávat opravdu tuhý boj.

Ostatně se projevilo už nedávno, když Google doslova před nosem vyfoukl Facebooku firmu Titan Aerospace, která se chystá vyrábět drony schopné vydržet ve vzduchu řadu let a šířit jejich prostřednictvím internet a třeba i snímkovat povrch pod nimi.

5. března 2014

Nyní se chce Google přesunout o úroveň výš, a to až na oběžnou dráhu. Počítá, že mu koupě Skybox Imaging umožní vypustit do vesmíru asi 24 malých satelitů. Jejich primární účel je sice snímání zemského povrchu, což Google využije pro své mapové služby, ale za určitých okolností by mohly sloužit i k šíření internetu. Vzpomeňme jen, že Google má na dodávku kvalitních satelitních snímků smlouvu s firmou DigitalGlobe.

Projekt Google Loom se rozjíždí, první balony s komunikačním zařízením míří do vzduchu.

Pro šíření internetu tak Google bude moci využít jak zmíněné drony, tak i projekt Loom. Jeho páteří se mají stát stratosférické balony, které ponesou datová komunikační zařízení. Ty se mají pohybovat ve stratosféře ve výšce kolem 20 kilometrů. Finální plány pak počítají s vysláním tisíců takových balonů, které signálem pokryjí zajímavou část zemského povrchu. Google udává, že jeden balon je schopen pokrýt na zemi kruh o průměru 40 km. Kombinace těchto tří technologií by mohla Googlu dát do ruky poměrně silné zbraně pro vyjednávání s dalšími partnery, kteří se jeho prostřednictvím chtěli dostat k uživatelům v těch částech světa, kde dosud internet není dostupný.

To vše nás dovádí k tvrzení, že utrácení internetových a softwarových firem za podobné satelitní společnosti není u konce. Na tahu by nyní měl být Facebook, ale možná nás překvapí Apple, Microsoft nebo jiní. Zájem by mohl být třeba o start-up Planet Labs, což je firma s podobným zaměřením jako Skybox a nabízí dokonce menší satelity (levnější na vypuštění), ale ty nezvládají takovou kvalitu snímání jako Skybox, což je možná ale jen otázka času a priorit.

Jiná firma Urthecast zase nabízí vysokou kvalitu snímaní, ale podle serveru The Atlantic nemá vlastní satelity. Server ještě zmiňuje německou Dauria Aerospace a španělskou Elecnor Deimos, které však plánují své satelity na oběžnou dráhu vypustit až příští rok.

Malé satelity s dobrým obrazem

Porovnání velikosti satelitů.

Společnost Skybox vznikla před pěti lety a nyní má podle agentury AP 100 zaměstnanců. V minulosti získala na rozjezd 91 milionů dolarů od firem, které poskytují rizikový kapitál.

První ze satelitů SkySat-1 je již na oběžné dráze a v prosinci 2013 se pochlubil světovým prvenstvím, které spočívalo v pořízení HD videa Země komerčním satelitem. Satelity Skybixu jsou přitom relativně malé. Co do velkosti asi pětinové v poměru ke klasickým družicím. Spotřeba družíc je asi 100 Watů.