Nabídka hudební služby Songza na páteční noc | foto: songza

Google kupuje firmu, která streamuje hudbu. Relativně levně

  • 2
Vstup na trh s on-line hudbou je jedním z dalších kroků, kterými se Google snaží vytvořit prostředí, kde budou různé služby pod jednou střechou. Schopnosti vlastní Google Music tak chce patrně doplnit o vlastnosti služby Songza, za kterou měl zaplatit v řádu stovek milionů korun.

Služba pro streamování hudby Songza si dala za úkol nabídnout ten správný playlist podle vaší nálady. Firma slibuje, že má v zásobě tisíce playlistů, které můžete poslouchat bez omezení. Google tak získává službu, kde si uživatel nenastavuje interpreta či hudební žánr, ale jen na základě části dne a s tím svázanými aktivitami mu je nabídnut příslušný playlist. Seznam skladeb vytvářený DJ a hudebními publicisty se tak vybere třeba podle nálady nebo činnosti, kterou právě provádíte. Zatím není jasné, jak bude Songza propojena s Google Music.

Aplikace Songza není v České republice dostupná.

Není bez zajímavosti, že poměrně nedávno přestala být služba dostupná mimo území Spojených států a Kanady, což asi bude chtít Google změnit.

Finanční podmínky, za kterých službu Songza přebírá, Google nezveřejnil, ale na serveru NY Post se spekuluje o částce 35 milionů dolarů (kolem 700 milionů korun), zatímco The New York Times uvádí 39 milionů dolarů (asi 780 milionů korun). Podle ČTK měl Google na konci března volné peníze a peněžní ekvivalenty za zhruba 59 miliard dolarů (asi 1,2 bilionu korun).

Akvizice přichází nedlouho poté, co Apple koupil výrobce audia a provozovatele hudební služby Beats Music za asi 3 miliardy dolarů (zhruba 60 miliard korun). Z tohoto pohledu se zdá být Songza opravdu levná.

Šest let stará firma je řízena Eliasem Romanem. Za tu dobu do ní asi 6,7 milionu dolarů (cca 135 mil. korun) investovaly firmy jako Amazon, fondy rizikového kapitálu Lerera Ventures, Metamorphic Ventures, Deep Fork Capital, William Morris Endeavor, ale třeba také hudební manažer Scooter Braun. Systém využívá kolem 5,5 milionu posluchačů, ale není známo, kolik z nich je ochotno týdně platit 0,99 dolaru (asi 20 korun) za odstranění reklamy.

Agentura Reuters podotýká, že akvizice zdůrazňuje, jak roste význam služeb, které upravují seznamy skladeb podle přání zákazníků. Stále více lidí totiž poslouchá hudbu přes internet prostřednictvím smartphonů, tabletů a osobních počítačů.

Prodej digitálních nahrávek v posledních měsících klesá. Ale například v Česku spolu s on-line poslechem dokáže nahradit propad prodeje z fyzických nosičů.

,