Ověřování informací je často zdlouhavé.

Ověřování informací je často zdlouhavé. | foto: Profimedia.cz

Google zasahuje do amerických voleb. Bude zvýrazňovat ověřené zprávy

  • 37
Služba Google News bude nově označovat tzv. „Fact Check“, tedy ověřování faktů. Označování bude fungovat automaticky, podobně jako celá služba Google News. Google novou funkci představil necelý měsíc před prezidentskými volbami.

„V posledních několika letech se stalo ověřování faktů (tzv. fact checking) samostatným žánrem. Pod vedením organizací jako International Fact-Checking Network vzniklo více než sto aktivních fact-checkingových stránek,“ píše šéf Google News Richard Gingras na oficiálním blogu služby. „Naši uživatelé jsou již zvyklí na různé popisky, které jim pomáhají vyznat se v aktuálních zprávách z různých zdrojů. Nyní přidáváme nový popisek Fact Check.“

Dosavadní popisky Google News zahrnují:

  • Highly Cited - označuje zprávy, na které odkazuje řada dalších zpráv pojednávajících o stejném tématu (často je to tedy zpráva, která toto téma otevřela).
  • In Depth - zprávy, které jdou neobvykle do hloubky, většinou jsou rozsáhlejší, než je průměr.
  • Opinion - články v názorových rubrikách.
  • Trending - články, které jsou právě teď oblíbené/čtené/citované.
  • Most Referenced - ne nutně článek, ale obecně zdroj, který je k tomuto tématu často odkazovaný.
  • Satire - označuje satirickou zprávu (podobně značí i Facebook).
  • Live Updating - zpráva, která je aktualizována v přímém přenosu.
Jak vypadá nálepka Fact Check.

Nový popisek Fact Check odráží popularitu tohoto formátu, zvláště před americkými prezidentskými volbami, kde koluje velké množství výroků a je pochopitelné, že jednotlivec nemůže v reálném čase posoudit, kdo právě říká pravdu a kdo ne. Funkce je nasazována postupně, my jsme zatím na nálepku nenarazili. První screenshoty, které jsme našli, ukazují, že se graficky neliší od nyní používaných nálepek.

Jak může vypadat ověření pravdivosti (tzv. fact check)

Žánr „Fact Check“ má mnoho podob. Společné mají to, že se novinář zaměří na konkrétní ověřovaný výrok, zasadí jej do kontextu a popíše, proč je daný výrok hodnocen jako pravdivý, nepravdivý, nepřesný, zavádějící, spíše pravdivý apod.

Takto vypadají některé „fact-checkingové“ neboli ověřovací články v praxi. PolitiFact.com, jedna z nejznámějších stránek zabývajících se ověřováním výroků, prezentuje výroky odděleně. New York Times dělá kromě klasického fact checku také stručný videosouhrn. NPR naopak klade důraz na kontext a poznámky vkládá přímo do celého přepisu. V českém prostředí dělá fact-checking například Demagog.cz.

PolitiFact.com

New York Times Video

NPR Fact Check

Demagog.cz

Ale jak ale Google pozná, že jde o zprávu, která si zaslouží nálepku Fact Check? Google News je automatizovaná stránka, která nevybírá zobrazené články na základě lidského výběru, ale statistických ukazatelů. Nálepkování pak probíhá buď podle zdrojů, textové, nebo statistické analýzy odkazů v čase.

Aby byl článek označen za Fact Check, měl by splňovat tyto technické požadavky. Obecně pak musí vyhovovat následujícím kritériím:

  • Ověřuje jednotlivé výroky odděleně a tyto výroky jsou prezentovány přehledně, aby bylo jasné, jaký je verdikt ohledně daného výroku.
  • Analýza musí používat transparentní zdroje a metody, citovat a odkazovat na své zdroje.
  • Stránku nesmí provozovat stranická organizace, stránka by se neměla věnovat ověřování jen jedné entity.
  • Z titulku článku musí být jasné, že jde o fact checking, nebo jaký je výsledek ověření apod.

Taková automatická nálepka může být užitečná, ale v žádném případě nemůže nahradit kritické myšlení čtenáře. I proto je důležité, aby fact-checkingové stránky byly transparentní a odkazovaly na své zdroje. Google je totiž v tomto ohledu nehlídá, nerozsuzuje, které ověřování je správné. Klasická otázka, kdo ohlídá hlídače, tak má stále stejnou odpověď.

Křišťálová Lupa 2016