Co nového u Google?

Co nového u Google? | foto: Profimedia.cz

Google odhaluje svá tajemství, předpovídá chřipku a sleduje vaše kroky

  • 17
Zpeněžit vaše zájmy, říct vašim přátelům, kde se nacházíte a sledovat zdraví vaše i vašeho okolí. To vše už Google umí nebo umět chce. Vybrali jsme pro vás několik zajímavostí, o kterých se zatím tolik nemluví.

Mise Googlu zní: "Organizovat všechny informace na světě a učinit je dostupné a použitelné." Tato mise dělá z firmy Google tak trochu jinou společnost. Pro někoho "jinou" v tom nejlepším slova smyslu - vizionáři s dobrými cíli a schopnostmi je naplnit. Jiný může vidět v terabajtech informací, které Google shromažďuje, onoho Velkého bratra, který se stále dívá. Právě z těchto dvou perspektiv budou jistě hodnoceny i nové služby, které Google testuje a o kterých je i tento článek.

Žádná z těchto služeb sama o sobě si zatím velkou pozornost nevysloužila, ovšem bezpochyby naznačují trend, kterým se Google ubírá.

Google Latitude - kde jsou všichni?

Vlastně nejde o nic tak přelomového. Bylo tady už několik služeb, které na základě GPS nebo GSM triangulace umožňovaly zjistit vaši polohu a sdílet ji se zvoleným okruhem přátel. A to je v zásadě celé, co Google Latitude umožňuje.

Google Latitude

Google Latitude

Google samozřejmě staví na silných základech - využívá svých propracovaných map, Gmailu a akvizice společnosti Dodgeball (2005). A právě díky tomu, že "je to Google", má tato služba šanci se výrazně rozšířit. Zvlášť s takto povedeným reklamním videem (virální video, však uvidíte).

Přestože uživatelé mají kontrolu nad svým soukromím (tedy s kým informace sdílí, jaké informace sdílí a kdy), není zatím jasné, nakolik tato služba může proměnit jejich společenské chování či vést k nečekaným událostem. A pesimisté zde samozřejmě vidí GPS sledování vašeho pohybu. Ostatně Google nejednou ukázal, jak schopný je ve využívání svých dat k nabízení relevantních reklam. Možná se nám za chvílu ukáže reklama "Dneska jsi ušel pěkných pár kilometrů a byl sis zaplavat. Co takhle koupit sportovní vybavení se slevou?" nebo "Dnes jsi viděl v kině film Milionář z chatrče. Nechceš si koupit soundtrack?". Přestože nejde technologicky o nic obtížného či nového, najde se pravděpodobně opět dost lidí, kteří toto mohou považovat za zásah do jejich soukromí.

Google AdWords - cílená reklama

Zatím se můžeme podivovat, rozplývat a rozčilovat alespoň nad novinkou, kterou Google testuje již nyní. Při cílení reklam mohou inzerenti již delší dobu cílit podle:

  • klíčových slov, která vyhledáváte
  • místa, kde se nacházíte
  • jazyku, kterým mluvíte (kteý máte nastaven)
  • stránky, kterou prohlížíte
  • vašeho věku a pohlaví

Nyní přibylo cílení podle vašich zájmů. Inzerent může u kontextové reklamy nastavit, komu se má především zobrazovat. Výsledkem má být vyšší relevantnost reklamy pro uživatele a tedy i lepší návratnost investic (ROI) pro inzerenta. Dává to smysl: pokud se zajímáte o fotografování, mohou vás reklamy na fotoaparáty rušit méně, než reklamy na vysavače. A rozhodně je pravděpodobnější, že na ně kliknete.

Odpůrci zase mohou argumentovat tím, že se jim nelíbí, aby si o nich Google shromažďoval databázi jejich zájmů. Daniel Brandt to shrnuje: "Google nyní na všech stránkách s AdWords nebo DoubleClick reklamami sleduje váš pohyb. (...) Dokud Google neřekne jasně, co s informacemi dělá, a nenechá nezávislé auditory, aby to ověřili, musíme předpokládat, že si o nás uchovává všechny informace." Spokojen není ani s možností, kterou Google nabízí: na této stránce se můžete ze sledování a zájmově cílených reklam odhlásit. "Správně byste se měli přihlásit, pokud máte zájem, ne odhlašovat se, pokud zájem nemáte," vysvětluje Brandt. Sledování i odhlášení probíhá pomocí cookie s unikátním číslem, zdá se, že tedy není spojeno s účtem u Google (neověřeno).

Google Street View

Mapy Google a pohled do ulic, tzv. Street View, jsou již dostatečně známé. Přesto stále budí kontroverze. V Británii třeba obyvatelé Broughtonu zablokovali silnici, aby Google Street View Car (auto, které fotí materiály pro Google Street View) nemohlo do městečka vjet a fotografie nafotit. Ukazuje to, jak důležitý je pro některé lidi pocit soukromí. V Británii jde pravděpodobně o specifickou situaci, v zemi s miliony CCTV kamerami si lidé své soukromí, nebo to, co z něj zbylo, ještě více hlídají.

Google Street View má přijet i do Prahy. Technet.cz vyhlásil soutěž -vyfoťte jejich auto. Snad nebudete mít podobné potíže, jako osmapadesátiletý fotograf v Anglii, který se pokoušel o totéž. Řidič jej napomenul a chtěl po něm údajně, aby jeho fotografii rozmazal. Pravda, sluší se poznamenat, že Google skutečně poctivě rozmazává obličeje i značky, které na fotkách jsou.

Google servery odhaleny

Jak vypadá Google zevnitř? Donedávna celkem utajovaná architektura serverů Google je nyní známá. Díky sérii videí věnovaných datacentrům společnosti Google si můžeme udělat představu o tom, jak Google řeší práci s daty, škálovatelnost, chlazení nebo kde bere obrovský výpočetní výkon, nutný pro provoz největšího vyhledávače na světě.

Více informací o datacentrech Google:

Google Trends předvídají chřipku

Zpátky k přednostem a problémům Googlu "vševědoucího". Již delší dobu je uživatelům Google zdarma k dispozici výzkumná utilitka Google Trends, s jejíž pomocí můžete sledovat popularitu určitých klíčových slov v rámci uživatelských vyhledávání. Slova můžete porovnávat navzájem, filtrovat rozsah srovnání pak lze podle států, zemí nebo jazyků. Google vyzkoušel aplikovat svůj vlastní nástroj na výskyt nemocí.

"Informace zdravotního charakteru vyhledávají každý den miliony lidí po celém světě. Je logické, že v dobách chřipkové epidemie se vyskytuje více dotazů na chřipku, v době alergií zase více dotazů na nejrůznější alergie a v parném létě se dotazy nejčastěji týkají léčby pokožky spálené od slunce," píše se v oficiální tiskové zprávě.

Google Trends Flu

Google Trends

Při analýze výsledků výzkumníci z Google zjistili, že Google Trends umožnily velice přesnou předpověď výskytu chřipky v jednotlivých státech USA. Pěkně je to demonstrováno na tomto videu. "Samozřejmě ne každý člověk, který do vyhledávače zadá 'chřipka', je skutečně nemocný," vysvětluje tisková mluvčí Google. "Nicméně když porovnáme data z jednotlivých krajů, lze dát dohromady jistý model. Zkusili jsme to a data porovnali s údaji, které vygeneroval systém Amerického federálního centra pro monitoring a prevenci chorob (CDC), přičemž jsme zjistili, že četnost jistý dotazů stoupá právě v době chřipkových epidemií." A nejenže tento systém fungoval zpětně. Google pomocí dat mohl předpovídat budoucnost! Více méně: "Ve všech devíti monitorovaných regionech Spojených států se nám podařilo odhadnout správně intenzitu chřipkové epidemie, a to s týdenním až dvoutýdenním předstihem oproti CDC."

A co dál?

"Kdybychom mohli prohledat váš mozek, uděláme to," dal jsem kdysi do titulku našeho rozhovoru s viceprezidentem Googlu. Možná ale Google nemusí čekat na pokroky v neuroinformatice, aby mohl do našeho mozku vidět. Ne konkrétně, to jistě ne. Ale statistika je mocná, Google nejednou demonstroval, že ji dokáže využít více než precizně. S dalšími daty a metodami proudí na servery Googlu kvanta nových informací o každém z nás. Statisticky vzato je pravděpodobně Google (nebo Facebook a jim podobné služby) předpovídat budoucí trendy lépe, než kdokoli v minulosti.

Otázkou je, zda je na tom něco špatného, nebo zda je to pro nás pouze nezvyklá situace, jak to ostatně při příchodu nových technologií bývá pravidlem. Je však dobré tyto trendy sledovat a uvědomovat si je. Jejich dopady zatím můžeme jenom předvídat. Snad budou příjemnější, než chřipka.

Kde sledovat novinky o Google