Google+

Google+ | foto: Google+

Google propojí data o uživatelích z různých služeb do obří databáze

  • 132
Google spojí data uživatelů, která získal z různých služeb. Získá tak dokonalý přehled o tom, kdy, kde, co a jak děláte, co máte rádi a co vás zajímá. Může tak individualizovat své služby a především reklamu.

Pro mnohé bude možná překvapivější ta nevyřčená část zprávy. Společnost Google dosud udržovala uživatelské informace z různých služeb v oddělených databázích a propojovala je jen v určitých jednotlivých případech. To se změní.

Informace o chování návštěvníků YouTube, Picasa, Google+ nebo třeba Gmailu propojí do jedné databáze a vytvoří tak velmi podrobné profily svých uživatelů. Google tak bude moci nabídnout silně individualizované služby, zvýší přesnost výsledků vyhledávání a samozřejmě bude velmi přesně cílit reklamu.

Aktualizaci ujednání s koncovými uživateli oznámila na oficiálním blogu Google ředitelka pro soukromí uživatelů Alma Whittenová. Vyzdvihuje důležitost jednotných, čitelných podmínek používání (nová verze, platná od 1. března, zde) a zmiňuje sjednocení databází jednotlivých služeb Google.

Whittenová uvedla, že společnost tak například dokáže upozornit člověka na to, že nestíhá schůzku. Informace získá z jeho kalendáře v Gmailu, z určení jeho polohy pomocí mobilního telefonu, který využívá operační systém Android, a z informací z veřejných databází o hustotě dopravy v daném městě.

Je to další krok v trendu soustředit data z různých služeb Google na jednom místě. Prvním takovým letošním krokem bylo obohacení vyhledávání o výsledky inspirované vašimi zájmy o odkazy, které zaujaly vaše kontakty na Google+.

Potěšitelné je, že z této informační fúze vynechá informace z webového prohlížeče Google Chrome, platebního systému Google Wallet a digitální knihovny Google Books.

Volba nebude na vás

Protože jde o interní změny fungování systému, uživatel nebude mít možnost propojení svých informací odmítnout. Maximálně může zrušit svůj účet u Google. Společnost také zdůraznila, že osobní údaje svých uživatelů nebude bez výslovného povolení sdílet se třetími stranami.

Google získá informace pouze v okamžiku, kdy některý z uživatelů jeho služeb bude přihlášen do konkrétní služby. Pokud například uživatel bude v jedné záložce prohlížeče přihlášen do e-mailové schránky a ve druhé bude sledovat nějaké video, data se propojí. Pokud si ale ke sledování videa spustí jiný internetový prohlížeč, ve kterém není přihlášen, Google data nezíská. Ke stejnému účelu lze využít privátní mód prohlížeče.

Nic nového, jen jednodušší a transparentnější

Google samozřejmě mohl kombinovat informace z různých databází už několik let. I v nejstarších podmínkách použití, které jsme dohledali, je věta: "Můžeme kombinovat vaše data z různých databází, abychom přinesli lepší služby uživatelům." Jak podotýká Kashmir Hill z magazínu Forbes: "Jestli jste chtěli vědět, co všechno o vás Google ví, stačí se podívat na Dashboard. Už dříve měli povolení tato data kombinovat, jen to teď chtějí dělat [ve větší míře]. Google se tím nijak netají."

Devin Coldewey si na TechCrunch.com utahuje z článků, které na základě změny vykreslují Google jako padoucha. Podle něj se parodování motta Google ("Don't be Evil!", tedy "Nečiň zlo!") stalo novinářské a bloggerské klišé. Usmívá se také nad tím, že si uživatelé stěžují na absenci opt-out možnosti. "A z čeho byste se chtěli odhlásit? Ze zjednodušených podmínek používání? Z toho, z čeho má cenu se odhlásit, tedy z reklam cílených na základě vašeho profilu, se odhlásit můžete."

V Evropě údajně Google vyšel vstříc žádostem Evropské komise i samotných uživatelů o přehledné podmínky používání. České zastoupení Googlu potvrdilo redakci Technet.cz, že o změnách podmínek byl informován i český Úřad pro ochranu osobních údajů.

, ,