Google rozšiřuje svůj projekt digitální knihovny

  • 4
Internetová společnost Google otevřela svůj ambiciózní projekt Google Print i pro evropské knižní vydavatele z Francie, Itálie, Německa, Nizozemí a Španělska. Kromě toho se dohodla s univerzitními knihovnami v Harvardu, Michiganu a Stanfordu na skenování knih chráněných autorským právem.

Google hledá kompromis s neanglickými vydavateli poprvé od loňského zahájení projektu skenování knih. Google Print představuje hlavní část úsilí Googlu o převedení tištěných materiálů do digitální podoby a zpřístupnit je na internetu. Od toho si Google slibuje zatraktivnění svých stránek a přitáhnutí nových návštěvníků, kteří generují zisky z reklamy.

Databáze Googlu již zahrnuje knihy vytištěné v asi 100 jazycích. Jiných knih než v angličtině je však hrstka. Google doufá, že oslovením evropských vydavatelů, výrazně zvětší podíl neanglických knih ve své databázi. Jestliže se Googlu podaří dosáhnout tohoto cíle, umlčí tak četné kritiky, kteří společnosti vyčítali upřednostňování anglicky psané literatury. Odpůrci dokonce vyzvali politické představitele šesti evropských zemí, aby uvažovali o založení vlastní digitální knihovny.

Kromě hledání dobrovolně spolupracujících vydavatelů  vyřešil Google také obchody s knihovnami na univerzitách v Harvardu, Michiganu a Stanfordu na skenování milionů knih chráněných autorskými právy. Vydavatelé argumentovali, že Google potřebuje jejich výslovný souhlas ke skenování. Průmysl požadoval od Google, aby do 1. listopadu, což je poslední termín, kdy mohou vydavatelé odmítnout účast v programu, nepokračoval ve skenování knih chráněných autorským právem.

Vydavatelé, kteří se dobrovolně účastní programu skenování knih si pochvalují přístup Googlu. Ten striktně limituje množství materiálu, které může být vidět, a poskytuje linkování na internetové stránky, kde je možné si celou knihu objednat online. Navíc Google nevybírá jakékoli poplatky, ale vydělává na reklamě, která se objevuje vedle ukázek z knih. Informoval o tom zpravodajský server News.com.