Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Google si nasadil v Číně náhubek, bude se cenzurovat

  9:31aktualizováno  9:31
Internetový obr Google uzavřel velice výnosný obchod s čínskými úřady. Když nás pustíte na váš trh, budeme sami cenzurovat výsledky hledání, jež si kdokoliv v Číně zadá v našem vyhledávači, slíbila firma.

Google po čínském trhu nesmírně toužil, koneckonců je druhým největším na planetě. Přistoupil proto na pochybné podmínky tamních mocipánů, jež jsou v rozporu se svobodou slova. Čínským „soudruhům“ to přirozeně nevadí, naopak. Obyvatelstvo, které ovládají, může přece číst jen to, co mu vládci povolí.

„Na vyhledávači Google.cn jsme odstranili část výsledků vyhledávání v souladu s čínskými zákony a regulační politikou, abychom mohli na čínském území podnikat,“ citovala agentura Reuters Andrewa McLaughlina, poradce firmy Google. V praxi to znamená, že čínští uživatelé internetu budou ochuzeni o řadu - z hlediska tamních úřadů -„citlivých“ informací. Zadají-li si do vyhledávače Google například heslo Tibet, lidská práva, demokracie nebo odbojná meditační škola Fa-lun-kung, spousta údajně „závadných“ stránek jim jednoduše zůstane skryta. Podobně dopadnou i zvědavci, kteří se budou chtít něco dozvědět o tibetském exilovém vůdci dalajlamovi či o nezávislosti Tchaj-wanu.

Google rozhodnutí, jímž nasadil náhubek sám sobě, obhajuje tvrzením, že cenzura je menší zlo. „Odstranění části výsledků vyhledávání je v rozporu s posláním Google,“ připustil McLaughlin. „Mnohem neslučitelnější s naším posláním je ale neposkytování žádných informací,“ dodal. Jasné ovšem je, že v prvé řadě jde o zisk. Firmy se derou do Číny, neboť chtějí využít tamního raketového rozvoje internetu. Ten nyní užívá hodně přes sto milionů Číňanů.

Bez cenzury to kvůli tamnímu režimu na čínském internetu opravdu nejde. Ostatně nejen na internetu. Dobrovolnou cenzuru musely do svých služeb zabudovat i největší domácí portály Sohu a Baidu. A největší konkurenti firmy Google -Microsoft a Yahoo - se už s Čínou na dobrovolné cenzuře svých služeb domluvili před časem.

Google si alespoň částečně zachoval tvář, neboť se rozhodl, že v Číně nebude nabízet svoji poštovní stránku ani chat, a to proto, aby se čínské úřady nemohly dostat k důvěrným údajům jeho klientů. V Číně se v posledních letech atmosféra hodně uvolnila, ale řada „politicky háklivých“ témat stále zůstává tabu. A kdo to nerespektuje, ten dostane pořádně přes prsty.

Přesvědčila se o tom i víkendová příloha respektovaného mládežnického deníku, kterou úřady zavřely. A důvod? Příloha otiskla esej profesora historie JüanWej-šiho, v níž kritizoval novou vysokoškolskou učebnici za to, že líčí xenofobní povstání boxerů z roku 1899 jako vlastenecké hnutí.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ukázka podvodné soutěže na Facebooku.
Útočníci lákají na Facebooku uživatele na výhru i slevu na brýle Ray-Ban

Dostat z uživatelů citlivé informace o jejich soukromí zkouší podvodníci různými způsoby. V poslední době jsou to například různé soutěže na Facebooku nebo...  celý článek

Vizualizace struktury diskuze Kialo.com
Dá se na internetu diskutovat rozumně? Platforma Kialo to chce zkusit

Nová platforma chce nabídnout nástroj pro racionální debaty. Snaží se o to především strukturováním diskuze a upřednostňováním podepřených argumentů.  celý článek

Politici a sociální sítě
Urážky, trapasy i nesmysly: jak čeští politici bojují na sociálních sítích

Předvolební kampaň vrcholí a při rozhodování voličů hraje vliv i to, jak politici vystupují na sociálních sítích. Ne všichni si na nový svět krátkých,...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.