Google vydělal na podvodném klikání. Nyní zaplatí

  • 2
Americká internetová společnost Google definitivně prohrála soudní spor o podvodné klikání na reklamní proužky a bude muset uhradit škody za zhruba 90 milionů dolarů (asi dvě miliardy Kč). Rozhodl o tom soud v americkém státě Arkansas, který tak dal za pravdu zadavatelům reklamy a potvrdil svůj předchozí nález.
Proti Googlu vystoupily desítky firem, které se cítily poškozeny. Podle nich jim Google účtoval nepřiměřené částky, protože klikání na jejich reklamu nemělo jedinečný charakter. Ti, kteří na reklamu klikali, nemuseli hledat konkrétní produkty těchto firem a jejich klikání mohlo mít podvodný charakter už ve své podstatě.

Soudce Joe Griffin řekl, že verdikt je spravedlivý, rozumný a přiměřený. Na Google si stěžovalo na 70 firem, žádná z nich se ale hotovosti nedočká. Google každé z nich udělí kredit, který bude ekvivalentem odškodného 4,50 USD za každých 1000 dolarů utracených v jeho reklamní sítí v posledních čtyřech a půl letech.

Hotovost tak dostanou jen právníci, kteří si mezi sebe rozdělí zhruba 30 milionů dolarů. Někteří navrhovatelé ještě v pondělí Griffinovi říkali, že Google nepřijal dostatečná opatření k tomu, aby podvodnému klikání zabránil a naopak zveličil kroky, které zavedl proti případným podvodníkům.

Klikání na reklamu, obvykle umístěnou v horní části webových stránek, Googlu zajistilo nemalé příjmy. Google si účtoval poplatky i v tom případě, kdy klikání na reklamu nevedlo k prodeji nabízeného zboží. Podvodné klikání zatěžuje rozpočet zadavatelů reklamy, kteří platí za reklamu v domnění, že ji zhlédlo více lidí.

Žaloba na Google je součástí širšího sporu, který loni v únoru vyvolala společnost Lane's Gifts and Collectibles z Texarkany. Ta se postavila proti celému odvětví a tvrdila, že firmy nabízející reklamu na internetu často vědí o podvodných praktikách při klikání. Později se připojily další firmy a soudce Griffin případu udělil status hromadné žaloby.

Podvodné klikání je Achillovou patou jinak rychle rostoucího odvětví zadávání reklamy na internetu na základě vyhledávání pomocí klíčových slov. Objevuje se v situaci, kdy člověk nebo počítačový program opakovaně kliká na reklamní proužek se záměrem zvýšit náklady zadavateli reklamy.

Firmy, které zadávají reklamu ve vyhledávacím systému, mohou platit od několika centů po několik dolarů za jedno odkliknutí, vždy záleží na tématu a dalších faktorech. Když je tato činnost automatizovaná pomocí počítače, mohou náklady na reklamu zadavateli narůst do astronomických výšek. Google proto v rámci vyrovnání slíbil i větší ochranu zadavatelů. Google před pár dny zavedl ve svém systému AdWords nové prvky, které dají zadavatelům lepší přehled o neúčinném nebo jinak potenciálně podvodném klikání.

Google letos v březnu překvapivě vybočil z řady podobných firem a zvolil s žalujícími klienty vyrovnání s úhradou škod až do 90 milionů dolarů. V červnu se na podobném vyrovnání dohodla také konkurenční společnost Yahoo!, která čelila žalobě v Kalifornii.