V neděli 2. června postihl síť Google výpadek, který se týkal především USA a Evropy. „Pro ty, kteří na Google jen hledají, se tento výpadek projevil jen nepatrným zpomalením vyhledávání,“ uvedl Benjamin Sloss, viceprezident Google, který odpovídá za dostupnost cloudových služeb. „Ale pro ty, kteří měli svá data uložena na naší infrastruktuře, která byla chybou zasažena, byl dopad významný, především u služeb YouTube a Google Cloud.“
Jak už je obvyklé, výpadek cloudové služby lidé hojně komentovali na sociálních sítích.
„Všem, kterých se nedělní výpadek dotkl, se omlouvám,“ pokračoval viceprezident. „Příčinou byla změna v konfiguraci, která byla zamýšlena jen pro několik serverů v jednom regionu. Místo toho byla ale tato změna omylem uplatněna na velké množství serverů v několika sousedících oblastech. To způsobilo, že tyto servery ztratily více než polovinu své síťové kapacity.“
Výpadek služeb Google ovlivnil i další služby, které sice nepatří Googlu, ale jeho služeb využívají, například pro ověření identity uživatelů:
Mezi ovlivněné služby tak patřil i Snapchat, Discord nebo Uber.
Hledáme, jak takové chybě zamezit v budoucnu
Přestože správci sítě v Google problém zaznamenali „během několika sekund“, trvalo několik dlouhých minut, než se jim podařilo přesně určit, v čem chyba spočívá. „Ucpaná“ síť pak komplikovala uvedení do původního stavu.
Celkově zaznamenal v osudné hodině YouTube 10% globální pokles a úložiště Google Cloud 30% pokles. „Přibližně jedno procento uživatelů Gmailu měli problémy s přihlášením do svého účtu,“ uvedl dále Sloss.
„Naši správci nyní provádí důslednou post-mortem analýzu, abychom se ujistili, že rozumíme příčinám tohoto problému i tomu, co k němu přispělo,“ zakončil omluvu viceprezident. „Poté se cíleně zaměříme na to, abychom nejen opravili chybu, ale abychom zvýšili povědomí o této kategorii chyb obecně.“