Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Grafické karty přinesou v roce 2007 výkon jako nikdy předtím

aktualizováno 
Jak bude letos vypadat tvrdý souboj značek ATI a nVidia a co mají tyto firmy v rukávu? Asi nikoho nepřekvapí, že nové grafické karty přinesou vyšší výkon. Jak však toho chtějí výrobci dosáhnout?

Oblast grafických karet je jednou z nejdynamičtějších odvětví počítačového hardware. Kam se bude vývoj ubírat a co na nás výrobci chystají?

Grafické karty: výkon, výkon, výkon ….

Na poli grafických karet pro rok 2007 nečekáme samozřejmě nic jiného, než další markantní růst výkonu, zlepšování kvality obrazu, zvyšování možností úrovně grafických detailů a nové grafické vymoženosti jednotlivých herních enginů. Mluvíme samozřejmě o segmentu klasických herních 3D grafik, nikoli o profesionálních grafických řešeních.

Grafické efekty

Článek: Přínos a technologie unifikované architektury

Dočkáme se představení nových generačních řad grafických karet obou předních výrobců – ATI a nVidia. Samozřejmě pokud sledujete nové zprávy, tak víte, že ATI a nVidia tu už dlouho sami nebudou. Intel se totiž oficiálně také vrhnul do segmentu klasických grafických karet. Na výsledky jeho počínání si však budeme muset ještě nějaký ten rok počkat.

Sice by se dalo říci, že z hlediska výkonu je to změna generací grafických karet jako každá jiná, kterou zažíváme takřka každý rok. Ale přeci jen letos to bude trochu jiné. Přecházíme totiž z roky užívaného konstrukčního řešení grafických jader, kde v určitém poměru fungovaly vertex a pixel shaderové jednotky, na technologii unifikované architektury. A to je změna jako hrom. S tím samozřejmě souvisí přechod na Shader Model 4.0, kdy však ještě možnosti předcházejícího SM3.0 nebyly zdaleka využity.

Samozřejmě ruku v ruce s tím přijde i directX 10. Z pohledu běžného uživatele jsou to jen velkolepé zkratky, které zas tak mnoho nového nepřinášejí. Čím dál častěji se setkávám s názorem, že nové hry sice skvěle vypadají, ale přesto se to nedá hrát, protože postrádají to hlavní – zábavnost – bohužel mnoho výrobců her utrácí miliony dolarů na vývoj herních enginů a hratelnost zůstává notně opomíjena.

Navíc k tomu, abyste si plné detaily skutečně užili, potřebujete odpovídající herní vybavení (nic divného) a k provozování directX 10 dokonce Windows Vista. I proto mnozí nahlíží na nové herní konzole PS3 a XBOX360 a ultra drahé grafické karty skrz prsty.

Nové generace se představují …

Zatímco o nové řadě a konstrukci grafických karet nVidie již celkem dost víme díky tomu, že 8800GTX a GTS byly představeny již v minulém roce. O konkurenční ATI R600 stále s určitostí mnoho nevíme. To vše se změní na konci února a v březnu, kdy bude nová řada ATI oficiálně představena. A zatímco se v polovině března bude nová nejvýkonnější ATI rozkoukávat na trhu, bude již nVidie obsazovat mainstream s novými modely 8600 a 8300.

Samozřejmě se dočkáme dalších derivátů 8800. Pár týdnů na to nVidie začne nabízet 8900, které budou po technické stránce tím samým, co je 8800, jen s jádrem vyrobeným 80nm postupem, což by mohlo umožnit vyšší takty a také se kvůli konkurenční ATI očekává nasazení DDR4 pamětí.

Ačkoli dnes nVidie nemá po stránce maximálního výkonu soupeře, díky modelům 8800GTX a 8800GTS, jsou jejich prodeje daleko za očekáváním. Mnoho lidí prostě čeká na ATI jen z důvodů konkurence, která pak zahýbe s cenami a samozřejmě se také od nové vlajkové ATI očekává výkonové vedení.

TEST: Nvidia 8800GTX – nová dimenze výkonu!

ATI

Nová ATI totiž bude mít s největší pravděpodobností doposud nevídané parametry. 512bit sběrnici, 700+MHz jádro a 1GB DDR4 paměti na frekvenci 2,2GHz. Tyhle parametry by jí měly celkem s velkým rozdílem zajistit výkonové vedení, jelikož i připravovaná nVidie 8900GTX bude mít stále jen 384bit sběrnici a 768MB DDR4 2,2GHz.

Zatímco doposavad byly vrcholné modely co do parametrů i výkonu srovnatelné, nová generace by mohla být zajímavým zvratem. Parametry nejšpičkovějších modelů jsou totiž důležité z hlediska parametrů nižších modelů, které z nich vycházejí.

Spotřeba energie – snížení v nedohlednu!

Hodně se také mluví o spotřebě nových modelů. Už 8800GTX ukázala slabost unifikované architektury, kdy spotřeba v zátěži sice není o moc vyšší, než co jsme znali doposavad, ale bohužel spotřeba v klidu je velmi vysoká.

Jelikož nová ATI R600 má parametry takřka o třetinu vyšší, se spotřebou s největší pravděpodobností k šetřílkům patřit zrovna nebude. A právě v době, kdy se hodně mluví o globálním oteplování, vysoké spotřebě energetických zdrojů a ničení planety, nevidíme vůbec žádnou snahu výrobců grafik o snížení spotřeby.

Zatímco u procesorů je snížení spotřeby jasně viditelné, u grafických karet je to s každou další generací horší a horší. A protože počítače jsou jedním z největších spotřebitelů elektrické energie, bylo by jistě na místě se místo honby za každým FPS poohlédnout po výraznější úspoře energie. Rozhodně bych to viděl raději, než příští rok představovat novou generaci grafických karet s DX11 a SM5.0 – uvidíme, zda to výrobcům dojde.

Dualita, SLI, CrossFire – marketingu není nikdy dost! 

Ke konci roku 2006 byly představeny duální Radeony X1950PRO. Jak si povedou se však dozvíme až v roce 2007. I přes to, že Crossfire funguje přeci jen z principu všude a tedy lépe než konkurenční SLI, očekávám podobnou situaci, jako kolem 7950GX2 a nedávám duálním Radeonům příliš šancí na úspěch. Přeci jen vysoká cena a konkurence v podobě 8800 a R600 bude přílišné sousto. Samozřejmě se dočkáme i dalších podobných pokusů s novými generacemi grafických jader. Již se cosi špitá o GF8950GX2 a dokonce i podobném modelu na ATI R600. Osobně nejsem příznivcem těchto koncepcí, protože stavějí na nesmyslných SLI a CrossFire, které pro běžného uživatele nikdy nic dobrého nepřinesou. Jsou jen typickou ukázkou plýtvání energií.

nVidia Sli

Test: Levný CrossFire v akci – 2x X1650PRO

   To samozřejmě nezabrání dalšímu zlepšování u ATI Crossfire a nVidia SLI. A to zejména s příchodem základních desek a chipových sad s podporou třech slotů pro GK. Nástup zaznamenají systémy PhysicSLI a PhysicCrossFire, kde se třetí grafická karta bude starat o fyzikální výpočty.

U CrossFire čekáme v další významné vylepšení, zejména zrušení nutnosti Master karty a zrušení zapojení pomocí propojovacího kabelu. U SLI asi nelze moc očekávat, leda by nVidia změnila celý princip fungování – objeví se prý vylepšené SLI 2.0. Osobně si však nemyslím, že by CrossFire či SLI hrály nějakou významnější roli, než jakou hrají doposavad. Stále to tedy bude mít omezený smysl jen s nejdražšími grafickými kartami na trhu a pro většinu běžných uživatelů tak zůstávají SLI i CrossFire jen (ne)zajímavým čtením a pro výrobce jen marketingovými taháky.

Konec roku – i nové zastará … 

Jenže rok 2007 je dlouhý a ke konci roku již bude architektura nVidie 88(9)00 i architektura R600 poněkud okoukaná a tak se ke konci roku budeme moci pomalu seznámit s prvními informacemi o jejich nástupcích. Tedy G90 a R700. Jedno je však jisté. Nové karty přijdou a opět budou výkonnější. Tedy, pokud dnes zakoupíte libovolnou grafickou kartu, tak za rok koukáte na kartu s rádoby poloviční pořizovací cenou. Samozřejmě, čím dražší grafická karta, tím je ztráta vyšší. Ale uvažovat ekonomicky u počítačů zkrátka nelze. A čekat na něco? To můžeme čekat do nekonečna. 

Grafická karta ASUS

Otázkou zůstává segment mobilních grafik. Ty nadále budou samozřejmě odvozovány od jader z klasických grafický karet. Hlavní otázkou však je, jak to bude vypadat v zastoupení výrobců. Bude AMD s ATI konečně více konkurovat nVidii? Neočekávám však změnu na poli absolutního krále grafických čipů. Intel totiž hned tak někdo nepřekoná.

Rok 2007 s určitostí slibuje pokračování nekonečného souboje ATI proti nVidii a tak se můžeme těšit na pokračování plamenných diskusí, proč je který výrobce tím nejlepším.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dlouho očekávané procesory AMD Ryzen 7 přišly na trh.
Nečekaný dárek. Některá šestijádrová AMD mají patrně omylem osm jader

Příjemné překvapení čekalo na některé nové majitele procesorů Amd Ryzen 1600 a 1600X. Místo slibovaných šesti výpočetních jader dostali model se dvěma jádry...  celý článek

Virtuální realita v podobě HoloLens chce být každodenním pomocníkem.
Připravte se na mixovanou realitu ve Windows. Přijde v polovině října

S příchodem podzimního vylepšení Windows 10 bude systém plně podporovat mixovanou realitu. Firmy se již na ni plně připravují a při startu za necelé dva týdny...  celý článek

Konference Ignite je pořádána v americkém Orlandu.
Nové Windows S notebooky cenou nepřekročí 350 USD

Microsoft na konferenci Ignite představil nové modely notebooků s odlehčenými Windows S.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.