Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Gumové silnice: vlaky i auta po stejné dráze

aktualizováno 
Přetvořit nepoužívané či nepříliš vytížené lokální železniční tratě na silnice pro osobní vozy se zdá býti zajímavou možností, jak ulehčit přetíženým úsekům silnic a zkrátit dopravní vzdálenosti. Díky vynálezu jedné anglické firmy by takovéto silnice mohly být velmi tiché, levné, ekologicky šetrné a jejich stavba rychlá.

Hlavní myšlenka spočívá v tom, že jsou mezi a okolo kolejí namontovány gumové panely, vytvořené z rozemletých ojetých pneumatik. Panely drží pohromadě díky vzájemnému propojení vnitřními zámky. Montují se na hliníkové úchyty, připevněné na pražce. Předpokládá se, že na okraji vozovky budou ochranné gumové obrubníky.

100% recyklované

Do jedné míle takto vytvořené silnice se „vejde“ zhruba 354 000 pneumatik. Vzhledem k rostoucí motorizaci obyvatelstva se pneumatiky jeví jako takřka nekonečný zdroj stavebního materiálu. Jen v Anglii je za rok zlikvidováno přibližně 50 miliónů pneumatik. Evropská legislativa počítá s brzkým zákazem vyhazování pneumatik na skládky, či jejich spalování. Naproti tomu jsou panely vyráběny za studena, což méně zatěžuje životní prostředí.

Auta, tramvaje i vlaky

Protože jsou panely okolo kolejí, mohou po stejných drahách jezdit auta i vlaky, případně tramvaje. Maximální provozní rychlost se počítá kolem 80 km/h. To je optimální pro propojení okrajových městských částí s centrem, případně pro méně využívané tratě mezi malými městy, či vesnicemi. Cesty budou relativně úzké, bude proto skoro vyloučeno vzájemné předjíždění.  

Rychlá stavba i opravy

Položit 300 metrů testovací silnice, na které teď v Anglii ověřují reálné vlastnosti povrchu, trvalo čtyřem mužům pět dní. V budoucnu je plánováno používat třikrát delší panely, takže by neměl být problém za pět dní postavit skoro kilometr silnice. Takto rychlá montáž (a demontáž) umožňuje i stavbu dočasných alternativních komunikací, například během rekonstrukcí silnic. 



Takto probíhá montáž gumové silnice. Povšimněte si připravench hliníkových úchytů, připevněných k pražcům.

Velice rychlá bude i oprava poškozeného úseku cesty. Protože lze každý panel samostatně vyjmout, oprava bude takřka expresní – výměna trvá přibližně 15 minut. To výrazně sníží i náklady na údržbu. Opravy by však neměly být nijak časté. Povrch by měl být velmi odolný počasí, nebudou se na něm tvořit výtluky a praskliny, potlačovat by měl i vznik kluzkých námraz.

Za zlomek ceny asfaltové silnice

I cenově se zdá býti tato technologie mnohem příznivější, než u klasické asfaltové silnice. Míle gumové silnice stojí přibližně 1,4 miliónů liber (cca 57.7 miliónu Kč), zatímco klasická asfaltka 20 miliónů (cca 824,3 miliónu Kč). Efektivní rozdíl cen však nebude takto velký, protože v případě klasické silnice se jedná o tříproudou vozovku, zatímco z gumy budou silnice jednoproudé.

Guma již leží na přejezdech

Společnost HoldFast, která systém vyvinula a vyrábí, má s uplatněním gumy v dopravních stavbách bohaté zkušenosti. Touto technologií totiž vyrábí úrovňové železniční přejezdy, díky čemuž již zpracovala přes 10 miliónů starých pneumatik.  

 



Nejčtenější

Termovize: podívejte se, jak se pečou turisté na Staroměstském náměstí

Záběry z termokamery na Staroměstském náměstí

Infračervené Slow TV se vrací. Na Staroměstské náměstí v Praze jsme umístili infrakameru, která v přímém přenosu...

Tento pancíř dá tankistům pocit bezpečí a jistoty. Ale bude to stačit?

SMART PROTech na tanku Leopard 2

Německá firma IBD Deisenroth Engineering (IBD) představila prototyp balistické ochrany SMART PROTech pro obrněná...



Úspěšný start. Sonda míří ke Slunci tak blízko, jako žádná předtím

Úspěšný start rakety Delta IV Heavy 12.8.2018 v 9:31 se sondou Parker Solar...

V neděli ráno se ke Slunci vydala unikátní sonda Parker Solar Probe. Měla by se přiblížit k naší hvězdě podstatně blíže...

Záhada lidských lebek na rakvi velmože rozluštěna. Může za ně tajemný řád

Hrobka Jana Jiřího ze Švamberka. Detail nepravého madla v podobě dvou železných...

Nález nepoškozené hrobky a kovové rakve významného šlechtice Jana Jiřího ze Švamberka byl sám o sám o sobě...

Sulfan jako lék? V lidských buňkách možná pomáhá zvrátit stárnutí

Klíč k procesu stárnutí tkví v DNA.

Tým vědců zkoumající jednu z příčin stárnutí oznámil úspěch, a to přímo na lidských buňkách v laboratorních podmínkách....

Další z rubriky

Dotykový displej místo klávesnice: Apple si patentoval hrbolaté řešení

Apple pracuje na notebooku, který má místo klávesnice dotykový displej s...

Klávesnice, která se mění podle toho, jakou aplikaci právě používáte. Nebo může úplně zmizet a dát prostor obsahu....

Hodinky po dědovi jsou jako napínavá detektivka. Nikdy do nich nefoukejte

Hodinky Doxa

Víte, že uvnitř hodinek nebývají diamanty, i když je to na nich „napsáno“? A proč myslíte, že se do hodinek nesmí...

Má hořet půl století jako františek. Jaký reaktor si přeje Bill Gates

Schéma reaktoru TWR-P s tepelným výkonem 600 MW, který by TerraPower měla...

Společnost TerraPower, v jejíž správní radě sedí zakladatel Microsoftu, se konečně přiblížila možnosti stavby reaktoru,...

Najdete na iDNES.cz