Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Havarovaný Jak-42D nebyl příliš starý, ale aerolinky měly problémy s bezpečností

  20:02
Provozovatel ruského letadla Jak-42D, které havarovalo s hokejovým týmem Lokomotiv Jaroslavl, měl problémy s bezpečností, nedávno byl na čas bez licence. Dvě ze tří letadel z jeho flotily navíc nesmějí létat do zemí Evropské unie. Havarovaného stroje se ale toto omezení netýkalo.

Jak-42 na snímku z 18. června 2010 | foto: Planepictures.net - OSDU

Letadlo, které havarovalo nedaleko Jaroslavle s hokejovým týmem Lokomotiv Jaroslavl na palubě včetně třech českých hráčů, provozovala ruská společnost Yak Service. V její flotile byla tři letadla, jeden Jak-42, který havaroval, a dva menší stroje Jak-40.

Společnost Yak Service měla před dvěma lety problémy s bezpečností provozu, proto jí orgány Ruské federace odebraly na čtyři měsíce licenci pro provoz letadel. Zákaz platil od 23. června 2009 do listopadu téhož roku. Následně v loňském roce přišel provozovatel o povolení létat do zemí Evropské unie s oběma menšími letadly Jak-40. Na havarovaný Jak-42D registrace RA-42434 se ale zákaz nevztahoval.

První informace o havárii neuvádí její možnou příčinu. Mohla to být technická závada nebo chyba posádky. Letadlo se zřítilo krátce po startu a dopadlo jen několik stovek metrů od startovací dráhy.

Havarovaný Jak-42D byl vyroben v roce 1993, ve stejném roce vznikla i společnost Yak Service. Tento letoun do flotily zařadila ale až v roce 2009. Letoun byl provozován ve VIP salónní verzi pro 73 pasažérů a posádku. Podle serveru Russianplanes.net mělo letadlo u celkem čtyř provozovatelů nalétáno k 1. lednu letošního roku 6 310 hodin a provedlo 3 026 startů a přistání. Agentura Itar-Tass ale uvádí nálet přes 20 tisíc hodin. Platný certifikát do další servisní prohlídky letadlu končil 1. října letošního roku.

Letadlo tedy nebylo ani příliš staré. A pokud platí první údaj o nalétaných hodinách, zdaleka nebylo na konci životnosti, která je u modelu Jak-42 plánována na 30 000 letových hodin. I v případě náletu 20 000 hodin by bylo letadlo jen ve dvou třetinách životnosti. Zde ale záleží i na počtu startů a přistání. Ani 18 let stáří není pro dopravní letadlo žádný extrémní věk. Starší letadla provozuje většina velkých evropských aerolinek a ve světě jsou běžně v provozu i letadla ze sedmdesátých let minulého století, výjimečně pak i starší.

Konstrukční kancelář Jakovlev začala vyvíjet model 42 na začátku 70.let minulého století. Zadáním bylo vytvoření proudového letadla, které by postupně nahradilo zastaralé turbovrtulové Iljušiny IL18 a proudové Tu-134. První prototyp vzlétl v roce 1974, do provozu u společnosti Aeroflot se letadlo dostalo ale až v roce 1980.

Provoz ale nebyl bezproblémový, takže výrobce v roce 1984 představil inovovanou verzi Jak-42D. Celkem bylo vyrobeno 178 letadel typu Jak-42 a výroba byla ukončena na přelomu let 2002 a 2003. Většina strojů létá v Rusku nebo zemích bývalého Sovětského svazu. Další původní odběratelé byli z Afriky, Asie a střední Ameriky. V polovině devadesátých let si jeden Jak-42 z Ruska pronajímala i česká letecká společnost Škoda Air.

Podle databází leteckých nehod Airdisaster.com a Airsafe.com je dnešní havárie sedmou pro typ Jak-42. V roce 1982 havarovalo letadlo Aeroflotu, zemřelo všech 132 cestujících na palubě. Další letoun Aeroflotu havaroval v roce 1990 u Sverdlovsku, zahynul jeden člen posádky a tři cestující.

Další havárie se odehrála v roce 1999 ve Venezuele, kde havarovalo letadlo společnosti Cubana de Aviacion. Zemřelo všech 22 lidí na palubě. Havárie Jaku-42 ukrajinských aerolinií AeroSvit havaroval v roce 1997 v Řecku. Zahynulo všech 70 lidí na palubě.

V roce 2003 pak havaroval v Turecku inovovaný model Jak-42D ukrajinské společnosti Ukranian Mediterranean Airlines, zahynulo všech 75 cestujících. O rok později havaroval letoun Uzbeckých aerolinií v Taškentu. Opět zahynulo všech 37 cestujících a členů posádky.

V dopravní verzi letadlo pojme 120 cestujících a tři členy posádky. Má dolet 4 000 kilometrů, maximální rychlost 740 kilometrů za hodinu a maximální vzletovou hmotnost 57 tun. Trup na délku měří 36,38 metru a rozpětí křídel je 34,88 metru. Letoun pohání tři motory Lotarev D-36 s tahem 63,7 kN uložené v zadní části trupu, nikoliv na křídlech. Dnes se již tato koncepce nepoužívá, v šedesátých a sedmdesátých letech ale byla oblíbená u ruských i amerických dopravních letadel. 

Konstrukční kancelář Jakovlev se proslavila především předchůdcem modelu Jak-42, který nese označení Jak-40. Obě letadla si jsou podobná, ale konstrukčně starší model 40 je výrazně menší, má délku 20,36 metru a pojme 32 pasažérů. I tento letoun má trojici motorů v zádi na trupu. Jak-40 provozovaly i Československé aerolinie. Celkem se v rozmezí let 1966 až 1981 vyrobilo přes 1 000 kusů tohoto letadla.   

Autor:
  • Nejčtenější

Námořníci USA propašovali před 100 lety na palubu bitevní lodi prostitutku

v diskusi je 30 příspěvků

13. dubna 2024

V dubnu 1924 zažilo americké námořnictvo obrovský skandál, který se dostal na titulní stránky...

Uvidíme v budoucnu na obloze druhý Měsíc? Příčinou může být neobvyklá hvězda

v diskusi je 13 příspěvků

17. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v 19. století náhle zjasnila a stala se druhou nejjasnější...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Skvělý filmový zvuk bez velké instalace. Test nejzajímavějších soundbarů

v diskusi je 17 příspěvků

15. dubna 2024

Položíte jej na polici před televizor, propojíte kabelem, zapojíte do zásuvky a během pár chvil se...

Dawesův plán na čas stabilizoval Německo, ale nástup Hitlera neodvrátil

v diskusi je 15 příspěvků

16. dubna 2024

Německá vláda přijala před 100 lety, v dubnu 1924, Dawesův plán. Byl to americký projekt na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Patnáct zbytečných obětí. Před 100 lety vybuchl důl Gabriela na Ostravsku

v diskusi jsou 4 příspěvky

12. dubna 2024

Dvanáctý duben 1924 přinesl vážnou důlní katastrofu v Československu. Výbuch v dole Gabriela v...

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi nejsou příspěvky

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Lotyšská armáda je malá, materiálem nehýří, ale Ukrajině něco ze svého poslala

v diskusi je 5 příspěvků

18. dubna 2024

V roce 2004 vstoupilo Lotyšsko do NATO, přesto nemůže nechat svou případnou obranu pouze na bedrech...

Pes na Měsíci či Marsu už nemusí být fikce. NASA trénuje průzkumného robopsa

v diskusi jsou 2 příspěvky

17. dubna 2024  15:12

Vědci z projektu Lassie, sponzorovaném americkou NASA, zdokonalují robotického psa pro použití při...

Na dům mu spadl odpad z vesmíru. Nyní NASA potvrdila, že je to kus z baterie

v diskusi je 7 příspěvků

17. dubna 2024  11:50

Před několika týdny proběhla médii informace o varování německého Spolkového úřad pro civilní...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...