náhledy
Jeden z dnes provozovaných hurricanů momentálně létá v podobě Kuttelwascherova stroje.
Autor: Andy Leonard, CC BY-NC 2.0
Prototyp stíhačky Hawker Hurricane poprvé vzlétl 6. listopadu 1935.
Autor: public domain
Sydney Camm (vlevo) na poválečné fotografii. Proti němu stojí známý zkušební (a i jiný) pilot Bill Humble.
Autor: public domain
Tato fotografie není ani tak zajímavá rozjařenými mládenci s míčem, ale za pozornost stojí samotný letoun. Hurricany Mk.I z počátečního období výroby měly ještě křídlo s pláťeným potahem, což je na fotografii patrné, později dostaly celokovové. Také pevná dřevěná dvoulistá vrtule byla nahrazena stavitelnou kovovou třílistou.
Autor: public domain
První verze hurricanů měly výzbroj osmi kulometů ráže 7,7 mm v křídlech. Na dobu vzniku letounu to byla výzbroj mohutná, v době bitvy o Británii to již takové terno nebylo. Malorážové kulomety, byť v takovém množství, mnohdy nestačily.
Autor: public domain
Hurricane Mk.I kanadského letectva (RCAF). Letoun vlevo je Northrop Delta.
Autor: public domain
Hurricane Mk.I na francouzském letišti. RAF zde operačně létalo v rámci Britských expedičních sil během tzv. podivné války a samozřejmě i během války o Francii.
Autor: public domain
Toto skutečně není žádná rekreace, ale čekání na rozkaz ke vzletu.
Autor: public domain
Kvůli rychlé identifikaci měly stíhačky RAF po nějakou dobu spodní plochy v černo-bílém zbarvení. I naši piloti to na několika strojích ještě zažili. Tento však není jejich, používal se v severní Africe, a proto má tropický filtr Vokes pod přídí.
Autor: public domain
Do bitvy o Británii vstupovaly stíhací perutě RAF v nevyhovujících sevřených formacích, jejich základním prvkem bylo tříčlenné V. Ale časem se poučily a začaly používat dvojice, dvě takové dvojice výhodně prostorově členěné tvořily roj. Luftwaffe svou formaci dvou dvojic vypilovala už ve Španělsku.
Autor: public domain
Británie byla za svou záchranu vděčna i zahraničním pilotům. Zde stíhači z 303. polské perutě s nimiž létal i fenomenální Josef František.
Autor: public domain
Piloti 310. československé stíhací perutě RAF
Autor: public domain
Hurricane Mk.IIC se čtyřmi kanony ráže 20 mm. Tyto stroje se používaly i jako noční stíhačky. V takovém případě jim byly přimontovány plechy na trup před kabinou, ty měly zabránit oslnění pilota plameny z vlastních výfuků.
Autor: public domain
V roce 1941 již hurrican nesplňoval nároky na stíhací letoun. V této roli se ještě mohl uplatnit na méně exponovaných bojištích nebo jako palubní letoun. Nové využití se pro něj ale našlo při útocích proti pozemním cílům. Takový hurricane pak byl nazýván hurribomber.
Autor: public domain
"Protitankové" hurricany byly vyzbrojeny dvěma kanony ráže 40 mm pod křídly. Stroj má také tropický filtr Vokes pod přídí.
Autor: public domain
Do Normandie létaly hurricany už pouze s poštou.
Autor: public domain
Bitevní hurricany používali Britové i v Barmě, proti Japoncům. Zde vidíme zavěšování neřízených raket proti pozemním cílům. Britské výsostné znaky používané na dálném východě měly vnitřní kruh barvy světlemodré místo obvyklé červené, aby nedocházelo k záměnám s japonskými.
Autor: public domain
Jako stíhačky se huriccany mohly i přes zastarávání uplatnit nad mořem. Nouzovým řešením byla úprava 50 letadel na tzv. hurricaty. Ty měly chránit konvoje proti německým dálkovým průzkumným a bombardovacím čtyřmotorákům Focke-Wulf Fw 200 Condor.
Autor: public domain
Hurricaty vzlétaly pomocí startovacích raket ze speciálních ramp instalovaných na obchodních lodích. Po akci musel pilot buď vyskočit nebo přistát na moře v prostoru konvoje a modlit se, aby ho někdo vytáhl. V případě, že nestartoval daleko od pobřeží a měl dostatek paliva, se mohl pokusit doletět na pevninu. Ani jedno řešení nebylo záviděníhodné. Piloti hurricatů byli dobrovolníci.
Autor: public domain
Námořní verze se nazývaly Sea Hurriacany. Oproti nouzovému řešení z předchozích dvou fotografií, dostaly ty sloužící na letadlových lodích přistávací hák a operovaly jako klasické palubní stroje. Hurricane je to malé vzadu, vpředu vidíte torpédový bombardér Fairey Albacore.
Autor: public domain
Sea Hurricany na palubě letadlové lodi
Autor: public domain
Letadlová loď dopravila k ostrovu Malta hurricany, piloti tam s nimi přelétli a ostrov hrdinně bránili proti německému a italskému letectvu.
Autor: public domain
Několik hurricanů používali Finové v pokračovací válce proti SSSR.
Autor: public domain
Před válkou zakoupila Jugoslávie 24 Hurricanů Mk.I, další si vyrobila licenčně. Celkový počet hurricanů dodaných jugoslávskému letectvu do porážky Německem byl necelých 50 kusů. Jen pro zajímavost, Jugoslávci používali i německé Messerschmitty Bf 109, které hodnotili o poznání lépe.
Autor: public domain
RAF působilo v rámci výpomoci i v Rusku, v oblasti Murmansku. Na fotografii britsko-sovětská chvilka oddechu s hudbou.
Autor: public domain
V rámci programu Lend-Lease bylo do SSSR dodáno 2 952 hurricanů různých verzí. V zasněžené krajině vynikne tropický filtr pod přídí.
Autor: public domain
Britové zkoušeli i "dvouplošný" hurricane s odhazovatelným horním křídlem. Jako dvouplošník měl rychleji vystoupat do potřebné výšky a před bojem se horní nosné plochy zbavit. Byl to takový nepodařený pokus o záchytnou stíhačku. Navíc chudákům ne zemi by na hlavu kromě bomb padala ještě křídla.
Autor: public domain
Kanaďané zkoušeli hurricane s lyžovým podvozkem.
Autor: public domain
Hurricane upravený na cvičný dvoumístný pro poválečné íránské letectvo
Autor: public domain
A nakonec perlička, minimálně dva hurricany byly v Sovětské svazu přestavěny na dělostřelecké pozorovací letouny. Pozorovatel navíc obsluhoval kulomet pro obranu zadní polosféry.
Autor: public domain