Vznášející se „skateboard“ existuje. V budoucnu má zvedat zboží i budovy

  18:34aktualizováno  18:34
Kalifornská společnost Arx Pax představila vznášející se „prkno“ Hendo, prototyp již vyzkoušeli američtí novináři. Za rok by se mělo dostat i k prvním zájemcům. Firma chce technologii posunout dále a využít ji pro manipulaci s těžkými předměty a ochranně budov a objektů při zemětřesení.

Hned zkraje musíme upozornit, že tak, jak se na levitujícím prkně proháněl Marty McFly ve druhém díle Návratu do budoucnosti, tak se na létajícím prkně Hendo řádit nedá. Ze dvou důvodů. Zatím lze jen velmi omezeně měnit směr pohybu a především - funguje jen na kovové podlaze.

Novináři ze západního pobřeží USA si tak mohli vyzkoušet bezdotykové klouzání na rovné měděné ploše v sídle společnosti, ti odvážnější se pustili i na měděnou U-rampu. Samotný levitační „engine“ však mají vyvinutý i v aplikací řiditelné podobě a chtějí jej připravit jako montážní kit. Ten si zájemce namontuje tam, kde jeho funkce bude chtít využít.

Vznášení na magnetickém polštáři

Pro vývojáře

Ark Pax nabídne „Hendo engine“ jednak jako malý „developer board“ pro softwarový vývoj a jako výkonnější WhiteBox pro hardwarové realizace.

Součástí WhiteBox + bude i aplikace (pro chytrý telefon) pro řízení směru a rychlosti zkompletovaného Whiteboxu.  

Levitující skateboard je ukázkou současného stavu vývoje takzvané „architektury magnetického pole“, na které Arx Pax pracuje. Jde o technologii usměrnění magnetického pole tak, aby nebylo rovnoměrné všemi směry, ale naopak aby vyzařovalo jen jedním přesně určeným směrem. Kombinací více zdrojů elektromagnetického pole se tyto síly vzájemně sčítají a doplňují a umožňují levitaci objektu nad kovovou podložkou.

Samotná technologie vznášení na magnetickém poli není ničím nová, vývoj magnetických vozidel probíhá od šedesátých let minulého století. První komerční trať s magnetickým vlakem byla zprovozněna v roce 1984, byla dlouhá 600 metrů a propojovala letiště a nádraží v Birminghamu. Dnes jsou v provozu magnetické vlaky na dvou tratích v Šanghaji a v Japonsku.

Nákres finální podoby létajícího prkna Hendo Hooverboard

Nákres finální podoby létajícího prkna Hendo Hooverboard (pohled zespodu).

Vlakové systémy se však od představy o „létajícím skateboardu“ v jedné věci zásadně odlišují - potřebují vodicí dráhu, která drží a určuje směr pohybu levitujícího objektu.

Vývojáři z Arx Pax tak především vyvíjejí takovou stabilizaci a řízení magnetického toku, aby se mohl objekt volně pohybovat bez vodících drah. Pohyb levitujícího objektu musí být řízen obsluhou nebo řídícím systémem, nikoli statickou vodicí drahou.

Sedm minut vznášení na jedno nabití

Hendo Hooverboard není završením vývoje, ale spíše snahou o přivedení pozornosti médií a veřejnosti - což se prototypu vznášejícího prkna daří bezesporu lépe než kupříkladu animace futuristických vizí. Zakladatelé společnosti, manželé Hendersonovi, investovali do vývoje své životní úspory a nyní rozjíždějí na Kickstarteru kampaň, kterou chtějí získat prostředky na další vývoj.

Deset nejštědřejších investorů, kteří přispějí 10 000 dolary, dostanou takřka přesně za rok své vlastní vznášející se prkno. O kolik se bude lišit od současného prototypu, není zřejmé.

Funkční prototyp létacího prkna Hendo Hooverboard.

Funkční prototyp létacího prkna Hendo Hooverboard.

Současné Hendo Hooverboard pohánějí akumulátory, které v aktuální verzi prototypu vydrží na zhruba sedm minut provozu. Magnetický skateboard při povozu vyluzuje nepříjemné hlasité vrčení a dle tvrzení zúčastněných novinářů (například z The Verge) i mírné vibrace. To má být v dalším vývojem potlačeno. 

Kam míří: start letadla, ochrana budov

Technologie řízené magnetické levitace bude mít podle představ ředitele Arx Pax mnoho praktických využití. Některé jsou představitelné snadněji, jiné hůře.

Uplatnění podle něj může nalézt například v letectví. Letadlo by startovalo z magnetického polštáře, čímž by se na energeticky nejnáročnější etapě letu ušetřila energie, respektive palivo.

Na levitujících základech by se také mohly stavět celé domy. Při zachycení prvních vln zemětřesení by se dům „vznesl“ nad zemský povrch a přežil bez úhony. Tedy pokud by přežila plocha, kam má zpět dosednout. Podobně by ochránil budovy před záplavami - prostě by je zvedl do bezpečné výšky.

Na tom, že jsou podobné představy stále pouze futuristickými vizemi, však levitující skateboard nic nemění. Že by se takto dopravoval materiál ve výrobních halách a skladech, to už si v horizontu několika málo příštích let představit dovedeme.

.



Nejčtenější

Nelíbí se mi, kam se internet vydal, říká vynálezce WWW. Chce to změnit

Tim Berners-Lee představuje vizi nového, decentralizovaného internetu...

V roce 1990 spustil první webový server a odstartoval tak revoluci. Díky němu se internet rozšířil do celého světa, do...

Jeho fotky jsou až neskutečně nádherné. Podívejte se, jak vznikají

Kalendář 43. výsadkového praporu - Nic nepotěší potápěče průzkumného týmu po...

Jeho fotky výsadkářů z Chrudimi viděl téměř každý. Vypadají jako vystřižené z toho nejdražšího hollywoodského akčního...



Sedm častých lží, mýtů a omylů o přechodu na nové televizní vysílání

V roce 2020 budou mít sběrné dvory napilno.

Mnoho lidí se v blížící se změně vysílacího standardu neorientuje, a tak se snadno může klamavou nabídkou či...

Podívejte se, kdy vám vypnou současné televizní vysílání a co s tím udělat

Nelamte si s DVB-T2 hlavu. Vše podstatné se dozvíte níže.

Současné pozemní digitální televizní vysílání má před sebou poslední měsíce života. První vysílače budou vypnuty již...

Start lodě Sojuz MS-10 se nezdařil, modul s posádkou nouzově přistál

Start Sojuzu MS-10 z Bajkonuru 11. října 2018.

Čtvrteční start lodě Sojuz MS-10 z kosmodromu Bajkonur v Kazachstánu se nezdařil. Kvůli závadě na nosné raketě Sojuz...

Další z rubriky

Knihy z niklu, zlato za hubičku. Co předpověděl Thomas Edison v Praze

Edison (vlevo) v autě firmy Bailey Electric vybaveném jeho baterií. Vedle něj...

V roce 1911 Thomas Alva Edison navštívil Prahu. A protože byl mistrem sebepropagace a marketingu, sešel se také s...

Radioaktivnější voda je i v lázních, řekla o nehodě v Temelíně Dana Drábová

Šéfka českého státního jaderného dozoru Dana Drábová v diskusním pořadu...

O malé provozní havárii Temelína i obecných otázkách kolem jaderné energetiky hovořila v pořadu Rozstřel šéfka českého...

Na papíře skvělá, v reálu však není autokamera A5 Pro WiFi žádná sláva

Kamera TrueCam A5 Pro Wifi

Nad počínáním některých řidičů zůstává rozum stát a záznam z palubní kamery může být rozhodujícím důkazem při...

Rakovina prsu může postihnout každou ženu. Včasné odhalení je klíčové
Rakovina prsu může postihnout každou ženu. Včasné odhalení je klíčové

Říjen je celosvětově označován jako měsíc boje proti rakovině prsu. Cílem řady kampaní a přednášek je především poukázat na to, že rakovina prsu může postihnout každou ženu bez ohledu na věk. Včasné nalezení nádoru značně zvyšuje šanci uzdravení.



Najdete na iDNES.cz