Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Vznášející se „skateboard“ existuje. V budoucnu má zvedat zboží i budovy

  18:34aktualizováno  18:34
Kalifornská společnost Arx Pax představila vznášející se „prkno“ Hendo, prototyp již vyzkoušeli američtí novináři. Za rok by se mělo dostat i k prvním zájemcům. Firma chce technologii posunout dále a využít ji pro manipulaci s těžkými předměty a ochranně budov a objektů při zemětřesení.

Hned zkraje musíme upozornit, že tak, jak se na levitujícím prkně proháněl Marty McFly ve druhém díle Návratu do budoucnosti, tak se na létajícím prkně Hendo řádit nedá. Ze dvou důvodů. Zatím lze jen velmi omezeně měnit směr pohybu a především - funguje jen na kovové podlaze.

Novináři ze západního pobřeží USA si tak mohli vyzkoušet bezdotykové klouzání na rovné měděné ploše v sídle společnosti, ti odvážnější se pustili i na měděnou U-rampu. Samotný levitační „engine“ však mají vyvinutý i v aplikací řiditelné podobě a chtějí jej připravit jako montážní kit. Ten si zájemce namontuje tam, kde jeho funkce bude chtít využít.

Vznášení na magnetickém polštáři

Pro vývojáře

Ark Pax nabídne „Hendo engine“ jednak jako malý „developer board“ pro softwarový vývoj a jako výkonnější WhiteBox pro hardwarové realizace.

Součástí WhiteBox + bude i aplikace (pro chytrý telefon) pro řízení směru a rychlosti zkompletovaného Whiteboxu.  

Levitující skateboard je ukázkou současného stavu vývoje takzvané „architektury magnetického pole“, na které Arx Pax pracuje. Jde o technologii usměrnění magnetického pole tak, aby nebylo rovnoměrné všemi směry, ale naopak aby vyzařovalo jen jedním přesně určeným směrem. Kombinací více zdrojů elektromagnetického pole se tyto síly vzájemně sčítají a doplňují a umožňují levitaci objektu nad kovovou podložkou.

Samotná technologie vznášení na magnetickém poli není ničím nová, vývoj magnetických vozidel probíhá od šedesátých let minulého století. První komerční trať s magnetickým vlakem byla zprovozněna v roce 1984, byla dlouhá 600 metrů a propojovala letiště a nádraží v Birminghamu. Dnes jsou v provozu magnetické vlaky na dvou tratích v Šanghaji a v Japonsku.

Nákres finální podoby létajícího prkna Hendo Hooverboard

Nákres finální podoby létajícího prkna Hendo Hooverboard (pohled zespodu).

Vlakové systémy se však od představy o „létajícím skateboardu“ v jedné věci zásadně odlišují - potřebují vodicí dráhu, která drží a určuje směr pohybu levitujícího objektu.

Vývojáři z Arx Pax tak především vyvíjejí takovou stabilizaci a řízení magnetického toku, aby se mohl objekt volně pohybovat bez vodících drah. Pohyb levitujícího objektu musí být řízen obsluhou nebo řídícím systémem, nikoli statickou vodicí drahou.

Sedm minut vznášení na jedno nabití

Hendo Hooverboard není završením vývoje, ale spíše snahou o přivedení pozornosti médií a veřejnosti - což se prototypu vznášejícího prkna daří bezesporu lépe než kupříkladu animace futuristických vizí. Zakladatelé společnosti, manželé Hendersonovi, investovali do vývoje své životní úspory a nyní rozjíždějí na Kickstarteru kampaň, kterou chtějí získat prostředky na další vývoj.

Deset nejštědřejších investorů, kteří přispějí 10 000 dolary, dostanou takřka přesně za rok své vlastní vznášející se prkno. O kolik se bude lišit od současného prototypu, není zřejmé.

Funkční prototyp létacího prkna Hendo Hooverboard.

Funkční prototyp létacího prkna Hendo Hooverboard.

Současné Hendo Hooverboard pohánějí akumulátory, které v aktuální verzi prototypu vydrží na zhruba sedm minut provozu. Magnetický skateboard při povozu vyluzuje nepříjemné hlasité vrčení a dle tvrzení zúčastněných novinářů (například z The Verge) i mírné vibrace. To má být v dalším vývojem potlačeno. 

Kam míří: start letadla, ochrana budov

Technologie řízené magnetické levitace bude mít podle představ ředitele Arx Pax mnoho praktických využití. Některé jsou představitelné snadněji, jiné hůře.

Uplatnění podle něj může nalézt například v letectví. Letadlo by startovalo z magnetického polštáře, čímž by se na energeticky nejnáročnější etapě letu ušetřila energie, respektive palivo.

Na levitujících základech by se také mohly stavět celé domy. Při zachycení prvních vln zemětřesení by se dům „vznesl“ nad zemský povrch a přežil bez úhony. Tedy pokud by přežila plocha, kam má zpět dosednout. Podobně by ochránil budovy před záplavami - prostě by je zvedl do bezpečné výšky.

Na tom, že jsou podobné představy stále pouze futuristickými vizemi, však levitující skateboard nic nemění. Že by se takto dopravoval materiál ve výrobních halách a skladech, to už si v horizontu několika málo příštích let představit dovedeme.

.



Nejčtenější

Termovize: podívejte se, jak se pečou turisté na Staroměstském náměstí

Záběry z termokamery na Staroměstském náměstí

Infračervené Slow TV se vrací. Na Staroměstské náměstí v Praze jsme umístili infrakameru, která v přímém přenosu...

Tento pancíř dá tankistům pocit bezpečí a jistoty. Ale bude to stačit?

SMART PROTech na tanku Leopard 2

Německá firma IBD Deisenroth Engineering (IBD) představila prototyp balistické ochrany SMART PROTech pro obrněná...



Úspěšný start. Sonda míří ke Slunci tak blízko, jako žádná předtím

Úspěšný start rakety Delta IV Heavy 12.8.2018 v 9:31 se sondou Parker Solar...

V neděli ráno se ke Slunci vydala unikátní sonda Parker Solar Probe. Měla by se přiblížit k naší hvězdě podstatně blíže...

Záhada lidských lebek na rakvi velmože rozluštěna. Může za ně tajemný řád

Hrobka Jana Jiřího ze Švamberka. Detail nepravého madla v podobě dvou železných...

Nález nepoškozené hrobky a kovové rakve významného šlechtice Jana Jiřího ze Švamberka byl sám o sám o sobě...

Hranice vesmíru by měla podle vědců být níže. Ale oni o tom nerozhodují

Ilustrace evropské sondy GOCE na oběžné dráze kolem Země. Šlo o specializovaný...

Hranici vesmíru by bylo lepší posunout o dvacet kilometrů níže, navrhuje americký astrofyzik. Jeho argumenty možná...

Další z rubriky

Slavný humanoidní robot končí. Asimo dirigoval orchestr a spadl ze schodů

Humanoidní robot Asimo je první dvounohý chodící robot.

Firma Honda se rozhodla, že již nebude dále vyvíjet svého populárního dvounohého robota Asimo. Využije však zkušenosti...

Švábi v křídle. Jak si Rolls-Royce představuje budoucnost letecké údržby

Pohled na laboratorní „šváby“, na jejichž vývoji pro firmu Rolls Royce pracuje...

Letecká výstava ve Farnborough je největší přehlídkou novinek v oboru. Společnosti si na ni schovávají velké věci,...

Novinka od Nvidie vyčistí z fotek šum i zrno. Perfektně a bleskurychle

Nalevo původní zašuměný obrázek vstupující do systému, napravo umělou...

Společnost Nvidia vytrénovala umělou inteligenci tak, že dokáže vyčistit i silně zašuměný a zrnitý obrázek nebo z něj...

Najdete na iDNES.cz