V sobotu 14. 6. 2014 se konal na mladoboleslavském letišti 10. dobový letecký den. Akci, která se po prvních skromných ročnících zařadila mezi nejvýznamnější události tohoto druhu v České republice, pořádaly Aeroklub Mladá Boleslav a Nadační Fond Letadlo Metoděje Vlacha. Část prostředků ze vstupného poslouží na charitativní účely. Podívejte se na skromný výběr fotografií, které alespoň z menší části podají obrázek o tom, co vše mohli návštěvníci na akci vidět.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Klid před bouří (nemluvíme o počasí). Některé letouny přiletěly na mladoboleslavské letiště již v pátek. Na fotografii vidíme dva Boeingy Stearman.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Snad každý větší letecký den zahajují v České republice Gripeny. Povšimněte si protileteckých řízených střel Sidewinder s IR naváděním a výstřelného kanálku 27mm kanonu Mauser.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Historickou legendou a neodolatelným lákadlem leteckých fanoušků je britská stíhačka Spitfire. V Mladé Boleslavi byly předvedeny dva stroje, toho času v barvách 312. československé stíhací perutě RAF. Létající exponát s kódovým označením DU-N na trupu předvedl Stephen Stead ze sdružení historických letadel Classic Aircraft Display. Nelétající maketu v měřítku 1:1 (DU-V) přivezli nadšenci z Czech Spitfire Clubu.
Autor: Lubor Obendrauf, Technet.cz
Josef 'Joe' Vochyán z Czech Spitfire Clubu v roli slovenského stíhacího esa Otto Smika v době, kdy velel jedné ze dvou letek 312. perutě. V listopadu 1944 se stal velitelem 127. stíhací perutě. Otto Smik se nevrátil z bojového letu dne 28. 11. 1944 nad okupovaným Holandskem. Zahynul při nouzovém přistání, když jeho stroj těžce poškodil německý flak.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Otto Smik sestřelil i tři letounové střely V-1. Kódová písmena DU patřila naší 312. peruti.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Czech Spitfire Club upravuje označení své makety dle významných výročí našich pilotů. DU-V představuje stroj Miroslava A. Liškutína.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Nějak takto by mohla vypadat momentka z letiště 312. perutě v roce 1944.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Efektní byl průlet formace tvořené Spitfirem a dvěma Gripeny.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Někteří považují americký Mustang za nejlepší stíhačku 2. světové války. Vždy však záleží na parametrech, dle kterých to hodnotíme.
Autor: Lubor Obendrauf, Technet.cz
Pilot mustangu
Autor: Lubor Obendrauf, Technet.cz
Manipulace pozemního personálu s mustangem na letištní ploše
Autor: Lubor Obendrauf, Technet.cz
T 28 Trojan
Autor: Lubor Obendrauf, Technet.cz
Asi největším lákadlem leteckého dne, pokud tedy nepočítáme Spitfiry, byl obojživelný létající člun Catalina.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Obojživelný létající člun Catalina následovaný P-40N, v americkém letectvu přezdívaném Warhawk.
Autor: Lubor Obendrauf, Technet.cz
Létající člun Catalina v detailu.
Autor: Lubor Obendrauf, Technet.cz
Tento švýcarský cvičný Pilatus P-2 si v německých barvách zahrál ve filmu Indiana Jones a poslední křížová výprava. Pokud vám stroj připomíná německé Arado Ar 96 vyráběné u nás i po válce, je to dobře. Švýcaři použili shodný motor a celkově se nechali německou konstrukcí ve velké míře ovlivnit.
Autor: Lubor Obendrauf, Technet.cz
A teď něco ze současnosti. Dech beroucí psí kusy předváděl s letounem Extra 300SR náš nejlepší sportovní pilot Martin Šonka. Profesně létal Šonka u 211. taktické letky na Gripenech.
Autor: Lubor Obendrauf, Technet.cz
Sólové létání je sólové létání, takže Martin Šonka nemusí dávat pozor, kde je kdo. Ale zkuste si skupinovou akrobacii na zlínech. Čtyřku akrobatů bez bázně a hany tvoří Radka Máchová, Jiří Saller, Jiří Vepřek a Miroslav Krejčí.
Autor: Lubor Obendrauf, Technet.cz
Replika letounu Grade z průkopnických dob letectví. Na stejném typu absolvovala v roce 1911 pilotní výcvik Božena Laglerová, první česká pilotka.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
V roce 1912 postavil mladoboleslavský letecký průkopník Metoděj Vlach první funkční letadlo s použitím výlučně tuzemských materiálových zdrojů. Motor zapůjčila firma Laurin & Klement. Repliku pohání motor z Favorita, ten zapůjčila firma Škoda, čímž navázala na hezkou tradici.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Stejně jako letouny na předchozích dvou fotografiích je i tato replika meziválečného stroje Klemm 25 z hangáru Nadace Metoděje Vlacha.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Replika letounu Metoděje Vlacha na zemi.
Autor: Lubor Obendrauf, Technet.cz
UL Morane 185.
Autor: Lubor Obendrauf, Technet.cz
Slavný kukuruznik Polikarpov Po-2. Na stejných strojích podnikaly noční bombardovací nálety proti nepříteli legendární sovětské letkyně, častované nevyspalými Němci přezdívkou Nachthexen.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Jmenuji se Texan a původně jsem býval cvičný mírumilovný vojenský americký letoun. Teď mám však pod křídly neřízené rakety a kontejnery s kulomety, takže si na vás, holenkové, posvítím.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Formace sportovních letounů Zlín Z226. Stroj s imatrikulací OK-SEN je model Z-326.
Autor: Lubor Obendrauf, Technet.cz
Aero Ae-145 byl třetí a poslední evoluční stupeň našeho legendárního aerotaxi z Aerovky. Jeho předchůdce, Ae-45S, bylo prvním československým letadlem, které přeletělo Atlantik. Na tyto malé dopravní stroje klasických tvarů pak funkčně navázaly perly designu, známé L-200 Morava.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Letos "oslavíme" 100 let od vypuknutí Velké války, později známé pod přídomkem první světová. Toto výročí divákům připomněli dobrovolníci z historického spolku, na jejichž jednotku s obrněným vozem zuřivě nalétávali piloti replik prvoválečných letadel.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Tady útočí replika francouzského vojenského cvičného Moranu z konce dvacátých let, ale koho to v té chvíli zajímalo? Nikoho. Ti vojáci dole byli rádí, že to přežili, a diváci, že se dobře bavili.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Císařští vojáci postupují za replikou uherského obrněného vozu Romfell. Vůz z roku 1915 byl společným dílem důstojníků Romanica a Fellnera a celkem byly vyrobeny snad jenom dva kusy. O jejich bojovém nasazení panují dohady. Minimálně jeden používala po válce Maďarská republika rad, určitě byl nasazen při pohraničních bojích proti Rumunsku a možná i proti Československu.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Dobové letecké dny v Mladé Boleslavi, to nejsou jen letadla. Můžete zde také spatřit zajímavé automobilové veterány. Šest vozů z bohatého pole veteránů představilo Škoda Muzeum, zdejší automobilka byla ostatně generálním partnerem akce. Vpředu vidíme vůz L & K 110, zasluhující pochval. Vedle toho mírné rozpaky může budit ten žlutý stroj za ním. Jedná se o "domaděl" s utajenou historií postavený na podvozku L & K 300, který je často bez bližšího vysvětlení jako třístovka prezentován. Potom se nemůžeme divit, že fotografie tohoto vozu se jako jediná "nešťastně" ocitla i na stránce wikipedie o L & K 300.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Škoda Popular letos oslavila osmdesátiny. Výroba tohoto typu katapultovala v polovině třicátých let firmu Škoda do čela tuzemských automobilek.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Militarizovaný Trabant byl hojně používán východoněmeckými ozbrojenými složkami. Podobně vypadala i verze tramp, určená pro civilisty, té však například chyběl držák na samopal v interiéru.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Zatímco východní Němci za války stříleli do vzduchu, tak tito na obrázku obdobnou chybu neudělali. Přesto jim to nepomohlo. Řidič motocyklu to dostal málem do oka a ani spolujezdec se netváří nijak nadšeně.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
V padesátých letech se proháněli traktoristky a traktoristi po mezích a dnes je můžeme občas spatřit na letištích. Paní na Zetoru 2011 si naštěstí včas vypřáhla pluh.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Na každém větším letišti naleznete hasičskou jednotku pro nenadálé případy, jako jsou třeba nouzová přistání. Speciální nástavbu na šasi nákladního vozu Škoda vyrobila renomovaná vysokomýtská firma na hasičskou techniku Stratílek.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Málokdo ví, že létající cyklista Jan Tleskač má v Mladé Boleslavi svého následovníka. Ten je však o krok napřed a sílu svalů nahradil benzínovým motorem. Myslíte, že to bude stačit?
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Ale zpět k letadlům, i ona potřebují tankovat palivo. Vychutnejte si zátiší s letištní benzinkou.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
A na úplný závěr malý kvíz pro čtenáře. Vidíme letoun Brigadýr s hvězdicovým motorem AI-14RA, něco zde však nehraje. Poznáte co?
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz