S čím se létalo během „budování socialismu“. Poválečné typy letadel ČSA

  • 87
Podívejte se na stroje, které psaly historii naší letecké dopravy a mnohé z nich se staly legendami. České aerolinie letos totiž oslavily 90. výročí existence.

Po druhé světové válce, dne 24. 10. 1945, byly dekretem prezidenta republiky obnoveny Československé aerolinie (v době první republiky se podnik jmenoval Československé státní aerolinie) jako jediný celostátní podnik tohoto zaměření. Tímto rozhodnutím ČSA pohltily i Československou leteckou společnost. Pravidelnou dopravu zahájily 1. dubna následujícího roku. Dopravním letadlům ČSA od roku 1946 až do současnosti je věnována tato fotogalerie.

První letadla ČSA po roce 1945 se pořizovala nákupem z amerických válečných přebytků a využitím méně vhodných německých strojů, které naše továrny za války vyráběly a opravovaly. Mezi lety 1948 až 1989 byly do flotily ČSA z politických důvodů zařazovány stroje (tedy až na pár výjimek) sovětských výrobců.

Když letadla byla pomalejší než rychlíky

Tomuto článku předcházel díl, ve kterém jsme připomněli letadla ČSA doby meziválečné.

Cestující vystupují z Avie F.IXD. Zřetelná jsou lanka řízení, horní a spodní od...

V období po listopadu 1989 byla v souvislosti se změnou politické situace do flotily zařazena moderní letadla západní provenience, ale jednání na toto téma probíhala již od jara 1989. V roce 1995 se podruhé změnil název společnosti, tentokrát na České aerolinie. Zavedená a známá zkratka ČSA zůstala zachována.

V letech 1951 až 1968 spadal pod ČSA podnik Agrolet, který zajišťoval službu aerotaxi, prováděl zemědělské, lesnické a vodohospodářské letecké práce a v neposlední řadě se pomocí vrtulníků podílel na stavebních a montážních pracích a létal i pro filmaře.

Fotografie do tohoto a minulého článku poskytly České aerolinie, Jan Pěnkava (Aviation Fan Club), Petr Popelář (planes.cz), Václav Šorel (letecký publicista a historik) a VHÚ Praha.