Diskuze
Pantografy pomalu končí, přinesly vyšší rychlost i nevyužitou rekuperaci
Děkujeme za pochopení.
M76a84r62t26i85n 32R37u30z45i89c61k66a
Hezky clanek, diky...
J73i51n51d56ř93i19c24h 50S17t23r72a40k20o34š
Díky za článek i za detailní popisy u fotografií - kéž by to bylo u všech článků na idnes standardem.
P17e80t57r 41Č19e74r94v90e43n27ý
Před několika lety jsem s těmito vlaky jezdil pravidelně na trati z Prahy do Benešova a rozjezdy s přískoky zejména v případě, když člověk seděl v posledním voze zadní soupravy, jsou nezapomenutelné
S66i36l65v96e57s27t43r 52K30a82d14e55ř84á82b69e65k
To byl vlastně vrchol komfortu - otevírací a zpočátku i průhledná okna, pohodlná koženka, spousta místa na nohy, luxusní opěradla s ergonomickým sklonem, nízkopodlažní široké vstupy umožňující rychlý a pohodlný nástup a výstup...
Dnes místo toho máme dobytčáky s neotevíratelnými tmavými okny, vyšisované hadrové sedačky, s místem pro kolena a ramena se ve většině moderních vozidel už ani nepočítá a člověk sedí jako fakír. A v rekonstruovaných vozech člověk často místo do okna má výhled na sloupek mezi okny. Občas mám pocit, že konstruktéři dnešních vlaků, autobusů a tramvají vůbec nemyslí hlavou.
R17a93d13e53k 51N91e32u24m56a72n13n
Mě by zajímalo, kolik roků je a kde bydlí ti, co používají slovo "žabotlam". Případně kdy se s tím slovem poprvé setkali.
Já jsem Pražák, narozený koncem šedesátých let, z železničářské rodiny, u ČSD/ČD jsem pracoval a znal jsem jen panťák nebo pantograf.
Slovo žabotlam jsem poprvé četl v iDnes asi před 10 lety
S80i85l71v82e17s33t89r 66K53a27d92e89ř79á29b20e37k
Ano, ta přezdívka se objevila možná před těmi 15 lety. Zřejmě v souvislosti s tím, že se objevily i nové typy panťáků (tedy ešusy neboli trojdílné hliníkové soupravy) a tedy vznikla potřeba od sebe různé panťáky rozlišovat. A protože ten "žabotlam" je velmi výstižný, tak se rychle uchytil a rozšířil. Kdosi na webu vlaky.net to uvádí v ženském rodě ("žabotlama"), ale s tím jsem se nikde jinde nesetkal. Označení panťák (pantografová či pantografická jednotka) jsem nikdy nevnímal jako přezdívku konkrétního typu - to bylo prostě obecné označení elektrických vlakových jednotek. To teprve v nedávné době z toho novináři udělali přezdívku žabotlamů. EM 488.0 a SM 488.0 (dnes řady 460 a 560) byly zrovna tak panťáky, a taky nikdy neměly moc přezdívek.
J17a32r96o86s75l11a80v 91N46o90v35á44k
Nikde jsem nenašel vysvětlení, proč nakonec z celkem pohledného prototypu vznikl takovýhle žabotlam. Díky komu nebo čemu dostala jeho čela tuhle podubu?
S22t19a33n53i45s56l80a47v 74K79r65e28j39c51a71r
Ano, zkuste si nalézt podobné příměstské železniční soupravy , té doby, nikoli pouze socialistického režimu a tehdejší československé ideologie. Léta běží a názory a nároky se mění. Dnes místo vlastního vývoje a výroby naši dopravci nakupují ojetiny z vyspělého západu. A říkají tomu ekonomika podnikání. Nejde o politiky a politický režim, ale o umění uplatnit nabyté vzdělání. Ano ve vývoji a produkci jsme byly předběhnuti i Čínou od které Leo bude nakupovat páteřní rychlovlaky své dopravy. Ale u lokálek a příměstské dopravy se spokojíme s bazarem.
J26a23n 82K43u24č70e24r90a
ešus má také pantograf anebo ne?
P58a85v37e78l 15S79o45v26i97č55k54a
Ešus má jeden polopantograf na hnacím voze.
M93a49r53e32k 48Š71i61m50o51n
K tomu urychlování a zpomalování. Nebylo by lepší v dnešní době koncipovat pro městskou dopravu nějaké automatické jednotky, které by jely jen jako dvou- až pětibodový spoj s vynecháním spousty zastávek a vezli by jen malé množství cestujících, kteří by nastupovali cíleně jen do svého vlaku. Samozřejmě by to znamenalo kompletně novou infrastrukturu, ale když musí 120 tunová jednotka metra 15x zastavit a 15x se rozjet, když se vymění často jen hrstka cestujících, to mi připadá neefektivní.
P14a67v44e13l 84S66o18v13i76č63k29a
Jakákoliv úspora energie by musela vyvážit cenu za, jak sám píšete, "kompletně novou infrastrukturu". Navíc moderní vlaky s měničovou regulací a rekuperací nemají až tak ztrátové rozjezdy a navíc tento typ provozu (rychlý rozjezd, krátká jízda, dynamické brzdění) je ideální pro rekuperaci energie nazpět. Takže ty energetické ztráty nejsou tak velké, jak se může zdát. Druhá věc je časová úspora, která by mohla být významná.
D30a59v47i26d 65D51o11b12e58š
tum tum tududum tum
případně tududumtum tududumtum tududumtum tum
Kdo jezdli, hned pozná :-D
J19a72k94u57b 32Š72a90f44a70n61d30a
Ještě přesněji (většinou): tududumtum tududumtum tududumtum tududumtum tududumtum tum tum
J86o90s50e33f 93V47y70s41k48o43č35i33l
To jako ze se budu muset jezdit divat na historicke vozy nekam do muzea? Doted stacilo pouzivat bezne vlaky :(
Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV
S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo...
Z jaderné triády zbyly Britům už jen ponorky. A ty musejí posílit
Jadernou triádu tvoří strategické bombardéry s jadernými zbraněmi, mezikontinentální balistické...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Rusko zastavilo odlet na ISS s první Běloruskou, letět měla i Američanka
Ve čtvrtek 21. března se necelých deset minut před půl třetí odpoledne měla vydat na Mezinárodní...
Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici
Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Načapali jsme otesánka, který se velkého sousta nezalekne. Boeing 747-400F
Poté, co na Letiště Václava Havla Praha přestaly v barvách Qatar Airways létat nákladní Boeingy...
Američané odepsali modul, který je vrátil po půl století na Měsíc
Od začátku letošního roku je na Měsíci a kolem něj poměrně rušno. Vedle řady sond, které zamířily...
Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici
Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...
Úspěšný let prototypu XB-1 vrací do hry cestování nadzvukovou rychlostí
Po více než dvaceti letech, od ukončení provozu letounu Concorde, se možná opět dočkáme nadzvukové...
Jarní bouře ničila před 100 lety Prahu. Napáchala obří škody
Prahou prošla před 100 lety, 27. března 1924, neobvykle silná jarní bouřka. V části hlavního města...